Zwarte Piet: Racistisch, of niet?

Level 13 95%

Nog 121 XP voor level 14

Notorious wrote on 22 oktober 2013 15:02:

wcyrax wrote on 22 oktober 2013 14:50:

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het echt afschuwelijk vind dat Piet zo wordt gediscrimineerd. Het kan me ook echt geen ene ruk schelen of er allochtonen zijn die zich bezwaard voelen. Die krijgen van mij allemaal een dikke fuck you, dikke vinger voor je. Het is een feest, een traditie. Wij Nederlanders zien er geen zwart mens in, de kinderen al helemaal niet. Degene die zich bezwaard voelen, dat zijn de echte racisten. Als je dat soort mensen als agent aanspreekt dan schreeuwen ze dat het is omdat ze neger zijn. Nee, maar een rood stoplicht geldt voor iedereen broeder. Sommige mensen willen zich graag gediscrimineerd voelen. Straks gaan we onze spreekwoorden nog veranderen. Op zwart zaad zitten, het zwarte schaap zijn.. Die shit mag straks ook niet meer zeker? Zielig gezeik.

Ik kan hier echt niet meer tegen. Hier roept iemand dat het niet van de tijd is. Fuck you, egoïst. Ik heb kinderen en ik vier Sinterklaas. Het feest is tof voor kinderen, vond ik vroeger ook en jij ook. Ik kreeg cadeautjes, Sint was eng en de Pieten waren stoer. Die konden van alles en waren altijd aardig.

Spuugzat ben ik hiervan. Jodenkoeken mag niet, negerzoenen mag niet. Please, het wordt saai. Maar van Piet blijf je af. Ik zeik toch ook niet over blanke vla? De kerstman is blank en dik.... Alle dikke mensen verenig u... Racisme van de bovenste plank. Martin Gaus komt daarna zeiken over de rendieren, want die moeten werken, dat kan toch niet?

Echt, ik ben van mening dat sommigen erg graag gediscrimineerd willen worden. Die mensen zullen altijd wel iets vinden. Ik kom zelf uit de Bijlmer, geloof me maar, er zijn mensen die gelijk roepen dat je een racist bent als je vraagt of ze misschien van je spullen willen afblijven. Diezelfde mensen schreeuwen nu om het hoofd van Piet  :mm: Ik hou van Piet, ik gun het mijn kinderen ook om er plezier van te hebben.

Jij bent echt fucking stupid!

Hoe bedoel je een afro, dikke lippen, donkerehuid ja komt door de schoorsteen gtfo ofzo.

Ik kan hier echt niet meer tegen. Hier roept iemand dat het niet van de tijd is. Fuck you, egoïst. Ik heb kinderen en ik vier Sinterklaas. Het feest is tof voor kinderen, vond ik vroeger ook en jij ook. Ik kreeg cadeautjes, Sint was eng en de Pieten waren stoer. Die konden van alles en waren altijd aardig.

Hey fuck you en fuck jouw feest.

Ik vond dat feest helemaal niet tof. Dat feest was gewoon een hel als je als donker kind op een school zat met bijna alleen maar witte kinderen. En je elke keer opmerkingen krijgt die je linken met zwarte Piet.

Wie ben jij om voor mij te komen bepalen dat ik dat leuk vond? Jij alleen aan je zelf denkend piece of trash.  

Pffff lef!

WTF? Mafkees, wie de neuk denk je dat je bent. Fucker. Met je piece of trash. Wie ben jij om te bepalen dat een feest moet worden verboden omdat je denkt dat je racistisch bejegend wordt? Wie ben jij om dat voor duizenden, nee, miljoenen Nederlanders te moeten komen verpesten? Wie denkt er nou aan zichzelf, piece of shit. Denk na voordat je denkt tof te moeten komen doen.

En over die schoorsteen, negen van de tien kinderen denkt dat gast. Bijna alle kinderen denken dat. Zo is het ons geleerd. Als je ergens geen verstand van hebt...sssssstttt en ga eerst informeren voordat je gaat huilen. Ik dacht dat, al mijn vriendjes dachten dat en mijn kinderen denken dat ook. Het gaat om de gedachte erachter, denk je dat ouders zeggen dat Zwarte Piet hetzelfde is als het Surinaamse jochie uit de klas? Echt niet, en het gaat daar juist om. Niet wat jij graag wil denken.

En dat zielige gebrabbel over hoe je als enige donkere kindje gepest werd. Ik kom uit de Bijlmer, als een van de weinige blanken kinderen op Augustinus College, hoe denk je dat sommige dingen voor mij waren? Dacht je dat ik niet gepest werd met mijn brilletje en spillepoten en blanke huidje? Hoor je mij janken? Zo is het leven van kinderen, als je dik ben wordt je gepest (kerstman moet verboden worden), als je een brilletje hebt wordt je gepest, als je goedkope schoenen aan hebt wordt je gepest enz.enz.enz. You get the picture right? Zo kan je wel bezig blijven met shit verbieden.

Level 60 99%

Nog 373 XP voor level 61

Aiii wrote on 22 oktober 2013 15:08:

Ik vond dat feest helemaal niet tof. Dat feest was gewoon een hel als je als donker kind op een school zat met bijna alleen maar witte kinderen. En je elke keer opmerkingen krijgt die je linken met zwarte Piet. 

Vervelend dat je dat mee moest maken, dat meen ik oprecht. Toen ik op de Mavo zat werd ik ook gepest, toen ik een keer mijn haar gemillimeterd had vond een jongen het grappig om op te merken dat ik op Jos Brink leek, Jos Brink was een homo, voor de rest van de Mavo werd ik door de hele klas Jos en Homo genoemd, 3 jaar lang iedere dag.

Moeten we nu alle Homo's afschaffen? Jos Brink is al uit zichzelf overleden, dus wat dat betreft een meevaller wellicht.

Nou stel je voor dat je homo was en 1 dag per jaar verkleden mensen zich als stereotype homo's  (oh wait that's gay pride day :'D )en jij bent niet zo en je voelt je voor schut gezet er door.

Hoe zou jij je voelen daar door? Beetje vaag voorbeeld but you get my point I hope.

Level 60 99%

Nog 373 XP voor level 61

wcyrax wrote on 22 oktober 2013 15:16:

wcyrax wrote on 22 oktober 2013 14:50:

Ik moet eerlijk bekennen dat ik het echt afschuwelijk vind dat Piet zo wordt gediscrimineerd. Het kan me ook echt geen ene ruk schelen of er allochtonen zijn die zich bezwaard voelen. Die krijgen van mij allemaal een dikke fuck you, dikke vinger voor je. Het is een feest, een traditie. Wij Nederlanders zien er geen zwart mens in, de kinderen al helemaal niet. Degene die zich bezwaard voelen, dat zijn de echte racisten. Als je dat soort mensen als agent aanspreekt dan schreeuwen ze dat het is omdat ze neger zijn. Nee, maar een rood stoplicht geldt voor iedereen broeder. Sommige mensen willen zich graag gediscrimineerd voelen. Straks gaan we onze spreekwoorden nog veranderen. Op zwart zaad zitten, het zwarte schaap zijn.. Die shit mag straks ook niet meer zeker? Zielig gezeik.

Spuugzat ben ik hiervan. Jodenkoeken mag niet, negerzoenen mag niet. Please, het wordt saai. Maar van Piet blijf je af. Ik zeik toch ook niet over blanke vla? De kerstman is blank en dik.... Alle dikke mensen verenig u... Racisme van de bovenste plank. Martin Gaus komt daarna zeiken over de rendieren, want die moeten werken, dat kan toch niet?

Echt, ik ben van mening dat sommigen erg graag gediscrimineerd willen worden. Die mensen zullen altijd wel iets vinden. Ik kom zelf uit de Bijlmer, geloof me maar, er zijn mensen die gelijk roepen dat je een racist bent als je vraagt of ze misschien van je spullen willen afblijven. Diezelfde mensen schreeuwen nu om het hoofd van Piet  :mm: Ik hou van Piet, ik gun het mijn kinderen ook om er plezier van te hebben.

Jij bent echt fucking stupid!

Hoe bedoel je een afro, dikke lippen, donkerehuid ja komt door de schoorsteen gtfo ofzo.

Hey fuck you en fuck jouw feest.

Wie ben jij om voor mij te komen bepalen dat ik dat leuk vond? Jij alleen aan je zelf denkend piece of trash.  

Pffff lef!

WTF? Mafkees, wie de neuk denk je dat je bent. Fucker. Met je piece of trash. Wie ben jij om te bepalen dat een feest moet worden verboden omdat je denkt dat je racistisch bejegend wordt? Wie ben jij om dat voor duizenden, nee, miljoenen Nederlanders te moeten komen verpesten? Wie denkt er nou aan zichzelf, piece of shit. Denk na voordat je denkt tof te moeten komen doen.

En over die schoorsteen, negen van de tien kinderen denkt dat gast. Bijna alle kinderen denken dat. Zo is het ons geleerd. Als je ergens geen verstand van hebt...sssssstttt en ga eerst informeren voordat je gaat huilen. Ik dacht dat, al mijn vriendjes dachten dat en mijn kinderen denken dat ook. Het gaat om de gedachte erachter, denk je dat ouders zeggen dat Zwarte Piet hetzelfde is als het Surinaamse jochie uit de klas? Echt niet, en het gaat daar juist om. Niet wat jij graag wil denken.

En dat zielige gebrabbel over hoe je als enige donkere kindje gepest werd. Ik kom uit de Bijlmer, als een van de weinige blanken kinderen op Augustinus College, hoe denk je dat sommige dingen voor mij waren? Dacht je dat ik niet gepest werd met mijn brilletje en spillepoten en blanke huidje? Hoor je mij janken? Zo is het leven van kinderen, als je dik ben wordt je gepest (kerstman moet verboden worden), als je een brilletje hebt wordt je gepest, als je goedkope schoenen aan hebt wordt je gepest enz.enz.enz. You get the picture right? Zo kan je wel bezig blijven met shit verbieden.

Ik zeg nergens dat je het moet verbieden you stupid fuck.

Ik zeg het past niet bij deze tijd meer.

Ze zouden het moeten oppimpen naar 2013.  Waarom per se alleen zwarte Piet. Kom met verschillende Pieten.

Kom desnoods met een Emo Piet, Alien Piet, Transgender Piet, Groene Piet,  en Rock Piet of whatever.

Alsof kinderen minder plezier eraan hebben zolang ze maar snoep en cadeautjes krijgen. Alleen volwassenen gaan zeiken als Zwarte Piet geupdate wordt naar wat anders.

Level 35 98%

Nog 248 XP voor level 36

Gek genoeg zijn het juist de meerderjarigen (ik weiger de term volwassen te gebruiken hiervoor) die zeiken dat Zwarte Piet geüpdatet moet worden.

Level 13 95%

Nog 121 XP voor level 14

Slavernij is ook uit de tijd vriend. Waarom dan die associatie? Zwarte piet is zwarte Piet, alsof mensen niet gaan zeiken over een gele Piet of emo Piet. Zolang jij je maar niet gediscrimineerd hoeft te voelen zeker?

Level 54 96%

Nog 1834 XP voor level 55

Null wrote on 22 oktober 2013 14:46:

Dariee wrote on 22 oktober 2013 14:43:

Hoe moeilijk is het om het idee van 'oud persoon in flamboyant gewaad met rood-gouden mijter deelt cadeaus uit terwijl clownesque medewerkers - partners, whatever je ze noemen wilt - in felgekleurde pakjes wat radslagen doen en snoep naar je porum gooien?' zodanig te wijzigen dat het racistische aspect verdwijnt, maar het positieve idee - de cadeaus, de vrolijkheid van de pieten, het vermaken van kinderen - toch blijft?

Heel moeilijk, juist omdat het hele idee van racisme niet bestaat voor kinderen

Maar hey, met al die commotie en als zwarte piet over 2 jaar groen is krijgen ze dat NU wel mee, dat racistische thema. Terwijl ze zich voorheen van geen kwaad bewust waren.

Vooruitgang man!

Level 35 98%

Nog 248 XP voor level 36

Bij gele piet gaan de Aziaten weer zeiken en bij emo piet mijn nichtje.

Level 43 95%

Nog 1274 XP voor level 44

Als we ze vervangen voor oompah-loompah's gaan de lilliputters weer huilen :'(

Level 54 96%

Oh en dankzij zwarte piet vind ik negers chill. Stel je voor dat het Licht-getinte Piet was, dan had ik misschien nooit op Geert Wilders gestemd.

Level 60 99%

Nog 373 XP voor level 61

Dat terwijl volgens de legende Zwarte Piet een Moor was en Moren zijn Marokkaanse Berbers.

Level 60 99%

Nog 373 XP voor level 61

Oversoul wrote on 22 oktober 2013 15:33:

Oh en dankzij zwarte piet vind ik negers chill. Stel je voor dat het Licht-getinte Piet was, dan had ik misschien nooit op Geert Wilders gestemd.

I saw that Ninja Edit! :'D

Level 35 98%

Nog 248 XP voor level 36

En die hoor je niet!

Level 54 96%

Oh en zwarte piet is een compliment, iedereen vindt zwarte piet cool.

Als ik later oud ben en een lange witte baard laat staan ga ik ook niet zeiken dat als Sinterklaas wordt aangesproken.

Je moet juist gebruik maken van je niggah charm in dit kaasland, een prachtig excuus om leuke dames en vooral MILFS aan te spreken met een praatje.

Zwarte pieten magic.

Level 54 96%

http://politiekincorrectblog.blogspot.nl/2013/10/arabische-zwarte-piet-beschermd-in-vn.html

oh en dit beschermd diezelfde VN dus wel, want Arabisch en niet-blank. Dus kan niet racistisch zijn! Ofzo.

"In veel Arabische landen bestaat al eeuwenlang een islamitisch, traditioneel feestje wat ieder jaar opnieuw gevierd wordt rond 20 maart. Dit feestje heet "Nowruz" en duurt 13 dagen. De day of Nowruz (een soort van pakjesavond) is een grote feestdag omdat dan aan de hand van de Persische kalender het nieuwe jaar en tegelijkertijd het begin van de lente wordt ingeluid. Iedereen is op dezedag van Nowruz erg opgetogen en veel mensen kopeninsha'allah cadeautjes voor elkaar.

In Iran zijn er tijdens dit feest ook zwarte mannetjes aanwezig om het feestende volk te vermaken. Dit zwarte personage heet Hajji FiruzHajji is een geschminkt figuur (van oorsprong Arabisch met naam Firooz) met rode lippen en gehuld in een rood glimmend pakje. Hij vermaakt de mensen in de straten en winkels met dansjes en zang (hoor wie klopt daar kinderen). Er is ook een oudere blanke, wijze, gerespecteerde man met witte baard aanwezig, zijn naam isAmoo Norooz. Hajji is de clowneske side-kick van Amoo.

Ja inderdaad u merkt het al goed op; er zijn veel overeenkomsten met onze eigen Zwarte Pieten en onze eigen oude Sint Nicolaas.

Nu kwam dit weekend het bericht naar buiten dat zelfs de Verenigde Naties een onderzoekgaan instellen of wij in Nederland sedert 1850 een racistisch kinderfeest hebben gevierd. Alle lof hiervoor aan deze volksmenners natuurlijk. De Hoge Commissaris voor de Mensenrechten, wil weten of Zwarte Piet een uiting van een racistische stereotype is (geen grap!).

Opmerkelijk aan dit verhaal is dat deze zelfde Verenigde Naties in 2009 het culturele feestje Nowruz met hun eigen zwarte piet Hajji Firuz heeft vastgelegd in de UNESCO lijst van 'immaterieel cultureel erfgoed van de mensheid'. Dit omdat dit culturele feestje onder andere de vrede bevordert en de solidariteit tussen diverse generaties. Mwah in veel islamitische landen gaat het inderdaad 'uitstekend' met de vrede."

Level 17 96%

Nog 149 XP voor level 18

Van mij mag het blijven zoals het is. Ben fel tegen racisme, maar ik vind dit toch wel ver gezocht. Ik begrijp wel dat mensen uit een andere cultuur er misschien weinig van begrijpen, maar dat is andersom net zo (dat is misschien juist wel het mooie van verschillende culturen). In Engeland en de Verenigde Staten is blackface (het zwart schminken van een blank iemand) één van de meer racistische dingen die je kunt doen. Dit gebeurde vroeger nog wel eens in films, maar is nu not done (uitzondering is Robert Downey Jr. in Tropic Thunder). Pieten werden vroeger nog als dom en onhandig neergezet, maar ook dat is de afgelopen tien jaar wel echt verdwenen. Iedere Nederlander weet dat er geen diepere discriminerende gedachten zit achter Zwarte Piet.

Level 13 95%

Nog 121 XP voor level 14

Oversoul wrote on 22 oktober 2013 15:36:

Oh en zwarte piet is een compliment, iedereen vindt zwarte piet cool.

Als ik later oud ben en een lange witte baard laat staan ga ik ook niet zeiken dat als Sinterklaas wordt aangesproken.

Je moet juist gebruik maken van je niggah charm in dit kaasland, een prachtig excuus om leuke dames en vooral MILFS aan te spreken met een praatje.

Zwarte pieten magic.

Dat horen die gasten niet, ik vond, en vind Piet ook awesome. Piet is een positief iets, waarom zo negatief? Waarom moet het worden aangepast? Voor die paar simpele zielen die zich gediscrimineerd voelen? Die willen een gele piet, dat is het probleem voor de Aziaten, maar niet meer hun probleem. Dan is het dus goed? En dan noemt Notorious mij iemand die alleen aan zichzelf denkt? Pas alles maar aan, want ik voel me aangesproken door Piet. Piet, die iedereen tof vind, daar wil ik niet mee geassioceerd worden hoor als donker persoon. Wat een dikke nonsens.

Daarom kan ik daar dus echt kwaad om worden, het is dus gewoon ons feest, een traditie. Wij zien Zwarte Piet niet als slaven, de geschiedenis toont niet aan dat het voor oorsprong wel zo is geweest met onze Turkse Sint. Degene die eventueel zouden kunnen zeuren, die hoor je niet. Alleen degene die ook zeiken om negerzoenen.

Level 38 99%

Nog 185 XP voor level 39

Ik vind het overigens prima dat er hierover een discussie is, alleen dan wel graag op een respectolle manier en dan hoop ik dat de mensen op wie ik doel dat wel begrijpen.

Level 13 95%

Nog 121 XP voor level 14

Henkie wrote on 22 oktober 2013 15:49:

Ik vind het overigens prima dat er hierover een discussie is, alleen dan wel graag op een respectolle manier en dan hoop ik dat de mensen op wie ik doel dat wel begrijpen.

Boodschap begrepen en excuses. Ik liet mij even meeslepen in mijn boosheid. Ook excuses aan Notorious voor mijn gedrag.

Level 60 99%

Nog 373 XP voor level 61

Alsof iedereen Piet zo tof vond was de discussie rond dit figuur nog nooit zo heftig als nu. :O

Zelfs de VN bemoeit zich ermee.

Level 54 96%

Notorious wrote on 22 oktober 2013 15:55:

Alsof iedereen Piet zo tof vond was de discussie rond dit figuur nog nooit zo heftig als nu. :O

Ja en?

Level 13 95%

Nog 121 XP voor level 14

Iedereen die met het feest is opgegroeid en dit heeft gevierd als kind en nu met hun eigen kinderen, die vinden Piet tof. Dat er ook mensen zijn die zich gediscrimineerd voelen, daar kan Piet zelf weinig aan doen. Je kunt onmogelijk zeggen dat Zwarte Piet een negatieve vibe om zich heen heeft hangen, dat is gewoon niet zo, zeker niet voor de mensen die het ook daadwerkelijk vieren.

Ik als blanke ben het wel een beetje zat dat we niets kunnen doen zonder dat we worden neergezet als een stel barbaarse racisten. Lees nog eens dat stukje over die feesten in Islamitische landen hierboven. Pure racisme dat men in Nederland zich moet verantwoorden voor een kinderfeest. In dit land wordt er veelal rekening gehouden met de gewoontes en geloven van niet-Nederlanders. Er staan Moskeeën, ik vierde het Suikerfeest gewoon gezellig mee, en toch staan we hier als Nederlander terecht en moeten we het maar accepteren dat een bepaalde groep mensen een Nederlandse traditie aanpasssen of verbieden. Nee sorry, dat denk ik dus even niet.

Level 58 99%

Nog 478 XP voor level 59

Dat maakt het helemaal belachelijk. Alsof zij niks beters te doen hebben...

Level 54 96%

Daarnaast is "beroep op autoriteit" zo'n beetje de oudste drogreden.

Level 24 92%

Nog 629 XP voor level 25

Wat een drogreden :'). 

nu.nl:

Uit onderzoek van Maurice de Hond (Peil.nl) en No Ties blijkt dinsdag dat 92 procent van de Nederlanders Zwarte Piet niet als de slaaf van Sinterklaas ziet. Slechts een klein deel van 1697 respondenten associeert Zwarte Piet met slavernij.

91 procent van de Nederlanders is dan ook tegen het aanpassen van het uiterlijk van Zwarte Piet. Opvallend is dat dit aantal lager ligt onder GroenLinks-stemmers (53 procent) en Amsterdammers (65 procent). Toch is ook de meerderheid van die groepen dus tegen een aanpassing.

Het ligt dus niet aan de overgrote meerderheid, maar zoals al eerder gezegd een select groepje mensen die veel te graag slachtoffer spelen. Dat VN mens is ook lekker hypocriet als dingen als http://www.telegraaf.nl/binnenland/21993217/__VN_beschermt__Perzische_Piet___.html  naar boven komen.

Tja, zo raak je wat mij betreft je geloofwaardigheid ook heel snel kwijt.

Level 54 96%

"Als de Iraanse ´Zwarte Piet` door de VN op de lijst van Erfgoed van de Mensheid wordt gezet en de Nederlandse ´Zwarte Piet´ volgens diezelfde VN niet kan, rest de conclusie dat de VN discrimineert."

Reactie op telegraaf die de spijker op zijn kop slaat.

Om een reactie te kunnen plaatsen moet je ingelogd zijn.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.