Zwarte Piet: Racistisch, of niet?

Level 11 84%

Nog 279 XP voor level 12

Waarom is er nooit ophef over de elfjes van de kerstman? Omdat die blank zijn?

Vind het niet kunnen dat zo'n vadsige vent misbruik maakt van al die lieve kleine schattige dwergen. Die ook nog het hele jaar speelgoed moeten maken terwijl zwarte piet met zijn luie reet in Spanje ligt...

Verbieden die handel en nu!

Even serieus, dit gaat toch nergens meer over? Mensen hebben het veel te goed in dit land, dan zoeken ze dit soort dingen op om wat te klagen te hebben.

Level 54 96%

Nog 1834 XP voor level 55

Rest in Peace wrote on 22 oktober 2013 16:41:

Jep.

Level 13 95%

Nog 121 XP voor level 14

Rest in Peace wrote on 22 oktober 2013 16:41:

Vind het niet kunnen dat zo'n vadsige vent misbruik maakt van al die lieve kleine schattige dwergen. Die ook nog het hele jaar speelgoed moeten maken terwijl zwarte piet met zijn luie reet in Spanje ligt...

Verbieden die handel en nu!

Even serieus, dit gaat toch nergens meer over? Mensen hebben het veel te goed in dit land, dan zoeken ze dit soort dingen op om wat te klagen te hebben.

Wat betreft die elfjes, die zijn natuurlijk fictief, dat is duidelijk. Gebaseerd op sprookjes, dat geldt natuurlijk niet voor Zwarte Piet, die is niet fictief maar wordt gezien als echt persoon.

Elfjes bestaan helemaal niet, en zijn niet gebaseerd op werkelijke personen. Als elfjes wel hadden bestaan, dan nog was er niet geklaagd. Ze zijn blank, en dan kun je natuurlijk niet gediscrimineerd worden.

Level 31 95%

Nog 721 XP voor level 32

Ik zit dit topic een beetje door te scannen en wat is het update van Piet een onzin zeg. Je gaat 9 van de 10 tradities toch ook niet updaten omdat het niet meer van deze tijd is.

Kom op zeg. Moeten we het kerstverhaal van Jezus niet updaten? Dat is ook al honderden jaren oud.

Level 13 95%

Nog 121 XP voor level 14

The Dutch Pinyo wrote on 22 oktober 2013 16:52:

Ik zit dit topic een beetje door te scannen en wat is het update van Piet een onzin zeg. Je gaat 9 van de 10 tradities toch ook niet updaten omdat het niet meer van deze tijd is.

Kom op zeg. Moeten we het kerstverhaal van Jezus niet updaten? Dat is ook al honderden jaren oud.

Ja, anno 2013 moet er wel whats app en twitter in het kerstverhaal voorkomen vind ik persoonlijk.

Level 70 99%

Nog 310 XP voor level 71

Ik neem aan dat de VN hun tijd en energie beter ergens anders in kan stoppen. Of als ze toch bezig zijn, kunnen ze gelijk de andere miljoen feestdagen langs gaan en die updaten.

Ik vind zelf dat de racisme tegen zwarte piet misplaatst is. Het is nu een uitlaat geworden voor iets wat zonder zwarte piet al een probleem was, maar niet besproken werd in mijn mening. 

Wat grappig is dat er ook een vraag over waarom moet Nederland twee kerstmannen hebben in het nieuwsartikel staat, terwijl de kerstman (aka Santa Clause) gebaseerd is op folkore zoals Sint Nicholaas en Father Christmas.

Community Manager & Redacteur
Level 32 97%

Nog 323 XP voor level 33

Het probleem met deze hele discussie is dat geen enkele blanke Nederlander er normaal op lijkt te kunnen reageren. De verdedigingsreflex die meteen toeslaat zodra iemand maar iets over een suf kinderfeest durft te zeggen slaat onmiddellijk iedere discussie dood.

Stel je voor dat er eens iets afgepakt wordt van blanke mensen!

Level 35 98%

Nog 248 XP voor level 36

En al die fietsen en autoradio's dan?

Wat? :'D

Level 54 96%

Thijs wrote on 22 oktober 2013 17:06:

Het probleem met deze hele discussie is dat geen enkele blanke Nederlander er normaal op lijkt te kunnen reageren.

Beetje racistisch dit. Ik zeg toch ook niet dat iedere neger lijkt te zeiken over zwarte piet?

;)

Level 77 98%

Nog 1781 XP voor level 78

Level 35 98%

Nog 248 XP voor level 36

Nou, Sadist, dit is echt geen grap ofzo.

Moderator
Level 44 99%

Nog 34 XP voor level 45

Level 49 98%

Nog 488 XP voor level 50

Regenboogpieten, wat een idioot idee. 

Als het dan moet veranderen neem dan een paar witte mensen mee. 

Geef hun gezicht een paar zwarte vegen, zoals in het verhaal. 

Dan zijn we van het gezeik af allemaal. 

Liever natuurlijk helemaal niet veranderen en schijt hebben aan de andere. 

Want VN tegen of niet het is en blijft onze Zwarte Piet.

Level 13 92%

Nog 177 XP voor level 14

Volgens mij ben ik een van de weinige Nederlanders die het stereotype "Zwarte Piet" wel racistisch vindt. Wat is er niet racistisch aan een groep negroïde mannen die onbetaald in dienst zijn van een rijke blanke man? De link met slavernij is overduidelijk. Prettige jeugdherinneringen vertroebelen de objectiviteit.

Ik snap gerust wel dat je als kind de link met slavernij niet ziet. En dat de organisatoren van het feest geen racistische intenties hebben. Maar sinds wanneer is een cultureel feest in steen geschreven? Sinterklaas komt immers niet uit Spanje en de kerstman kreeg er later pas een rendier bij. Waarom zou Zwarte Piet niet kunnen veranderen?

De slavernij is een zwarte bladzijde in de Nederlandse geschiedenis. Waarom vieren we een kinderfeest wat hiernaar verwijst? Nederland is een liberaal en tolerant land. Tot je aan Zwarte Piet komt. Culturen en tradities zouden met hun tijd mee moeten gaan. 

P.S.: Als Zwarte Piet in een vliegende water Hobbit gemuteerd is mag de VN trouwens wel beginnen aan een onderzoekje naar stierenvechten in Spanje.

Level 53 98%

Nog 483 XP voor level 54

nou was ik dus altijd wel onder de indruk dat de knechten in principe 'slaven' zijn, maar het gehele punt leek mij juist om daar achter te komen als kind. Verder is het gewoon een soort carnaval, maar dan in december. 

Maar: carnaval is saai, sinterklaas is spannend. Ik kan niet zo snel een ander feest bedenken waarbij kinderen zelf centraal staan overigens. 

En de kerstman als 'vervanging' is een hele, hele grote vergissing aangezien dat een gemaakt merk is waarbij slavernij onder het motto van corporatisme maar gewoon verzwegen wordt. Ik vind de kerstman een gedrocht, Sinterklaas en zwarte piet niet. Al maakt het me dan ook weer niet uit of die Piet nou zwart of een ander kleurtje is.

Trouwens: Notty is hier de enige zwarte volgens mij. Maar niet de enige die ik ken die het beeld verder zo'n "moet dit nou" ding vind. Transgender Piet vind ik dan weer wel een episch voorstel. :D

edit: en de context die Aiii aandraagt maakt de hele discussie moot wat mij betreft.

Level 49 98%

Nog 488 XP voor level 50

Ja alleen staat Sint Nicholaas er om bekend (kind) slaven bevrijd te hebben en deze betaald in dienst genomen als knechten. Vandaar ook dat hij bekend staat als kindervriend. Een knecht was een beroep en een slaaf was een slaaf.

Ik heb geen probleem er mee als ze witte mensen een paar zwarte vegen over het gezicht geven van de schoorsteen. Regenboogpieten? Nee...

Sinterklaas was sowieso al aan het afzwakken, maar dankzij Zeur Piet Quincy is het nu weer een mateloos populair. Wel goed voor winkeliers al die reclame.

Post was bewerkt op 22 oktober 2013, 22:16 door CerandoX

Level 13 92%

Nog 177 XP voor level 14

Het afschaffen van het Sinterklaasfeest is wel het stomste wat je kunt bedenken. Dit is een te gek feest waar ik als kind ontzettend leuke herinneringen aan heb. Maar je kunt de "traditie en cultuur" omtrent Zwarte Piet toch aanpassen aan deze eeuw? De organisatie die elk jaar Sinterklaas organiseert zou een 10 jaren plan moeten bedenken waarbij Zwarte Piet langzaam overgaat in Gekleurde Piet. Verzin er desnoods een thema voor: blauwe piet is goed op zee, rode piet is goed met inpakken etcetera. Introduceer volgend jaar gewoon een nieuw soort (kleur) piet. En ga daar tien jaar mee door. Elk jaar verandert 10% van de pieten in een nieuwe kleur. Dan verandert zo'n traditie langzaam en komt het minder als een schok voor die volwassenen. Want zij zijn degene die er moeite mee hebben. De kinderen zal het niet boeien of ze nou hun cadeau's van zwarte of gekleurde pieten krijgen.

Level 49 98%

Nog 488 XP voor level 50

Nee absoluut geen gekleurde pieten dat is echt het stomste idee. Gewoon witte, zwarte, chinese etc mensen met zwarte vegen van de schoorsteen op het gezicht. Klopt het verhaal ook nog een beetje.

Wel nice dat de Iraanse zwarte pieten UNESCO cultureel erfgoed zijn!

Level 13 92%

Nog 177 XP voor level 14

CerandoX wrote on 22 oktober 2013 21:09:

Nee absoluut geen gekleurde pieten dat is echt het stomste idee. Gewoon witte, zwarte, chinese etc mensen met zwarte vegen van de schoorsteen op het gezicht. Klopt het verhaal ook nog een beetje.

Kleur is trendy. Kleur is hip. Maak je het een stuk vrolijker mee. Dan stap je juist af van het hele rassen gebeuren.

Level 43 95%

Nog 1274 XP voor level 44

Makar wrote on 22 oktober 2013 21:11:

CerandoX wrote on 22 oktober 2013 21:09:

Kleur is trendy. Kleur is hip. Maak je het een stuk vrolijker mee. Dan stap je juist af van het hele rassen gebeuren.

Er ís helemaal geen sprake van ras. Tenzij je dat wíl zien. Over welk ras gaat het immers...?

Level 18 97%

Nog 132 XP voor level 19

Joden mogen gewoon doorgaan met ritueel slachten, het besnijden van kinderen/baby's en moslims mogen zich uithongeren. Waarom mogen we kinderen niet gewoon een feestdag gunnen waar ze cadeautjes krijgen van een man en zijn vrienden, die gezien de historie van de wereld, bestaan uit een blanke bisschop en zijn knechten.

Al zou Sinterklaas ''offcieel'' in zijn huidige vorm verboden worden, als ik later ooit op een dag nog eens kinderen krijg dan vier ik het gewoon met een compleet zwarte, zwarte piet. De kritiek slaat nergens op, kinderen hebben nog geen eens een racistische kijk op mensen, die zien enkel een zwarte man die lekkere snoepjes en cadeautjes uit deelt, iets wat we tegenwoordig vaker andersom mee maken. :S

*ook leuk dat het gaat om de ''zwarte'' mensen die blijkbaar niet goed behandelt worden of als slaven worden neergezet, terwijl stoute ''blanke'' kinderen gewoon mee mogen worden genomen naar Spanje om daar mishandelt te worden en opgesloten te zitten in een kerker, het is maar waar je prioriteiten liggen.

Level 49 98%

Nog 488 XP voor level 50

Nou ja deze ophef gaat de zaak in ieder geval niet veel veranderen, mensen worden nog feller over de traditie Sinterklaas en Zwarte Piet. Ik denk dat zonder deze ophef de traditie vanzelf gefaseerd zou veranderen of verdwijnen en overgenomen zou worden door de Kerst bijvoorbeeld.

Er zijn genoeg mensen die alleen Sinterklaas of alleen Kerst vieren qua cadeautjes en kerst werd steeds groter. Ik kan je vertellen dat Sinterklaas dit jaar het grootste van de twee gaat worden qua kindercadeautjes en de komende jaren misschien weer gaat groeien door dit gezeik.

Daarnaast is de rol van Zwarte Piet al gigantisch veranderd, in de TV series werden ze al geen Zwarte Piet meer genoemd, maar gewoon Piet. 

Het is via de wet proberen te blokkeren gaat echt niet werken, het is juridisch onmogelijk om dit te blokkeren.

Level 54 96%

Er komt dus een boot vol met negers en een turk

en die worden hartelijk ontvangen

_

dat dit kan in Nederland.

Level 49 98%

Nog 488 XP voor level 50

Inderdaad, laten we er een demoon van maken, zoals in andere landen. :)

http://en.wikipedia.org/wiki/Krampus

Of wat dacht je van een enge zwerver:

http://en.wikipedia.org/wiki/Belsnickel

Of een fransman:

http://en.wikipedia.org/wiki/Le_P%C3%A8re_Fouettard

Of Evil Sinterklaas

http://en.wikipedia.org/wiki/Knecht_Ruprecht

Worden onze zuiderburen ook onderzocht trouwens?

Post was bewerkt op 22 oktober 2013, 22:13 door CerandoX

Level 53 98%

Nog 483 XP voor level 54

Oversoul wrote on 22 oktober 2013 22:01:

Er komt dus een boot vol met negers en een turk

en die worden hartelijk ontvangen

_

dat dit kan in Nederland.

ho ho ho, genaturaliseerde Turk he.

Om een reactie te kunnen plaatsen moet je ingelogd zijn.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.