Zwarte Piet: Racistisch, of niet?

Level 3 69%

Nog 48 XP voor level 4

Dat zwartepiet zwart is door roet is onwaar.

Level 26 93%

Nog 715 XP voor level 27

barton wrote on 17 oktober 2014 11:34:

Rano wrote on 16 oktober 2014 22:08:

Ik ben blij dat de grote bedrijven eindelijk actie ondernemen. Anno 2014 is Zwarte Piet gewoon not-done. Over 10 jaar kijken we terug en dan lachen we om de weerstand. Al dat gezeik van mensen dat ze naar de Jumbo gaan omdat de AH geen Zwarte Piet meer in de winkel heeft. Alleen maar roepen. Geen echt gedrag.

http://www.metronieuws.nl/nieuws/nederland-wil-dat-piet-blijft-zoals-hij-is/SrZnir!Ddm2XHBGrokA/

96% wil dat Zwarte Piet gewoon blijft, dus anno 2014 is Zwarte Piet nog gewoon "done" hoor. Bovendien zwicht men voor de 4%, dus eigenlijk is dat de weerstand waar we om zouden moeten lachen.

Hoeveel procent van de gekleurde Nederlanders is voor of tegen? Lijkt me een belangrijkere vraag.

Level 45 97%

Nog 916 XP voor level 46

Vandaag weer een paar filmpjes ervan gezien op internet. Echt belachelijk voor woorden dit. Het zijn volwassen mensen die een feest voor kinderen verpesten. En dan heb ik het over beide partijen.

Level 1 0%

Nog 26 XP voor level 2

Grubbelt wrote on 16 oktober 2014 22:32:

Het feest en de bijkomstigheden zoals deze te vinden zijn in de supermarkt kan mij aan mijn reet roesten. Het proces om de verandering door te voeren vind ik nogal achterbaks overkomen. Denk dat veel mensen niet snappen waarom het veranderd moet worden omdat ze er vroeger nooit negatieve gedachtes bij hebben gehad.  

Als dit feest over 10-20 jaar überhaupt nog bestaat zou het mij niet uitmaken of er pieten met meerdere kleuren rond rennen, maar wel jammer dat het met zo'n nare gedachte moest gebeuren. Denk dat het veel mensen tegen het zere been stoot omdat wij als 'Nederlanders' hier onze feesten en tradities hebben waar nieuwkomers ineens veranderingen aan gaan brengen. Als wij als 'beschaafde Nederlander' het offeren van dieren of het afsnijden van een stuk vlees bij baby's willen verbieden/aanpassen dan moeten wij wel ineens 'tradities' met rust laten en in hun waarde laten. We moeten halal vlees in de supermarkt hebben, vrouwen moeten een boerka op kunnen hebben tijdens het werk, buitenlanders hoeven de Nederlandse taal niet te beheersen. Niemand hoeft zich aan Nederland aan te passen, maar 'wij' Nederlanders moeten ons wel in al deze culturen mengen en ze in hun waarde laten. Laat 'ons' Nederlanders dan lekker ons Sinterklaas feestje houden.

Zo zie ik de weerstand vanuit een Nederlands perspectief. Dat het een kinderfeest is en de kinderen zich er niets van aantrekken (of hij nou zwart is of niet, wat twee kanten op gaat) is een bijzaak. Wij als volwassenen willen dat onze kinderen net zo'n leuk feest hebben zoals wij dat kenden.

Dit is ook weer populistisch gebler van de bovenste plank, waar ik de laatste tijd behoorlijk moe van word. "Oftewel ben je het er niet mee eens opkankeren dan". Zeg jij dat ook tegen je baas als jou iets niet bevalt? Tsjonge jonge jonge zeg. Als zij ZP racistisch vinden (en dat mogen zij vinden in Nederland) ben het niet met ze eens maar ik laat ze wel in hun waarde, maar kom dan alsjeblieft niet met dit soort tweedehandse oneliners van Geertje Minders. Want hier heeft niemand iets aan. Wat jij doet zorgt alleen maar voor meer polorisatie in de samenleving.

Level 3 91%

Nog 14 XP voor level 4

Halloween is ook rasistisch.

Level 14 92%

Nog 216 XP voor level 15

Anti-feminist heeft een cursus begrijpend lezen nodig. Hier alvast wat oefeningen. Geen dank.

Level 23 95%

Nog 350 XP voor level 24

freddy1961 wrote on 17 oktober 2014 09:14:

Misschien moet die paganizonda999....pepernoten gaan verzamelen hihihi.......inplaats van dom te kletsen hier op dit forum.

lees dit nu pas... wow.. just wow :')

Level 71 99%

Nog 273 XP voor level 72

Ik vind dat men het volledig verkeerd aanpakt. Ze willen een traditioneel feest in een of twee jaar omgooien. Introduceer elk jaar een nieuw kleurtje. Dan heb je in 2024 tien verschillende pieten inclusief zwart. Dan heb je een duidelijk plan en gaat het geleidelijk.

Level 61 97%

Nog 1699 XP voor level 62

Ik zie nu pieten van alle kleuren, dat is toch prima? Ik snap nog dat men wat meer verdeling wilt zien en niet overheersend zwart, maar als ze dat direct doen, dan maken ze het sprookje van duizenden en duizenden en duizenden kinderen gelijk kapot. Dat moet dus geleidelijk.

Ik snap alleen niet dat er mensen zijn die dus helemaal geen zwarte piet meer willen zien. Ik denk dat dat een verkeerde zet is. Pieten in alle kleuren, zo hoort het, zo is ook de maatschappij. Een sinterklaas zonder donkere kleur is volgens mij JUIST racistisch.... Kortom, gewoon alle kleuren doen die onze maatschappij heeft en vooral accepteren dat een feest kan veranderen; het heeft niets met racisme meer te maken, al tijden niet meer en nee, het paard van sinterklaas loopt ook niet over daken, maar dat is wel iets wat de kinderen graag denken.

Kortom, wees blij dat het feest zo vreedzaam verandert. Het mag iets sneller, maar ineens veranderen gaat enorme problemen veroorzaken. 

Een kikker geleidelijk opwarmen in een pan blijft zitten, maar een kikker in een hete pan plaatsen, springt er direct uit. Kortom, geef het tijd. Vrijwel niemand die echt feest ziet er racisme in....

Level 1 0%

Nog 26 XP voor level 2

Beste medegamers,

Ik ben persoonlijk ''tegen'' zwarte piet. Ik zal mijn mening staven met enkele deugdelijke argumenten.
Sinterklaas is de baas en zijn hulpjes zijn zwart,hebben dikke lippen en kroezelig haar. De zwarte pieten moeten luisteren naar de blanke baas. Dit staat symbool voor de slavernij. De stereotypering van zwarte piet is dus racistisch. Het sinterklaasfeest is trouwens historisch bedacht vanuit een racistisch motief. Het tegenargument dat zwarte piet zwart is van door de schouw te kruipen weegt hier volgens mij dan ook niet tegenop. De stereotypering blijft volgens mij racistisch. Velen vrezen dat kinderen de waarheid achter het  Sintfeest snel zullen ontdekken als de ''zwarte pieten'' niet meer zwart zijn of slechts enkele zwarte plekjes op hun gezicht hebben. Volgens mij is dit ''probleem'' makkelijk op te lossen door ze gewoon grijs te schminken. Bovendien maakt dat het Sintfeest toegankelijk voor andere culturen want nu is het vooral een feest van de blanke bevolking. Hierdoor kunnen we als maatschappij beter in harmonie met elkaar leven, iets wat ik en vele anderen hoog in het vaandel dragen.

Mvg Wiebe Delaere 1BMO

Level 13 87%

Nog 319 XP voor level 14

Lol ik heb zo genoeg van die zeikende klaag negers zeg niet normaal. Ik was echt nooit racistisch maar door die garen quincy en malloten begint het zelfs bij mij te borrelen. Elke keer wanneer ik nu een neger zie is mijn eerste gedachte 'klaag neger in aantocht'.

Level 60 99%

Nog 373 XP voor level 61

Level 60 99%

Nog 373 XP voor level 61

san5324 wrote on 17 december 2014 11:39:

Lol ik heb zo genoeg van die zeikende klaag negers zeg niet normaal. Ik was echt nooit racistisch maar door die garen quincy en malloten begint het zelfs bij mij te borrelen. Elke keer wanneer ik nu een neger zie is mijn eerste gedachte 'klaag neger in aantocht'.

HAHAHAHAHAHHAA

Wat voor dom persoon ben jij? Je bent echt lachwekkend.

Dus als een roodharig persoon je domme hoofd een keer in elkaar slaat heb je opeens een hekel aan alle roodharigen. 

Jij scheert alles over 1 kam. Je komt echt over als zo'n domme Tokkie die meteen roept blijft van onze tradities af. 

Ik weet 100% zeker dat je maar 1 Hollandse traditie kent en dat is Sinterklaas.

Je bent nooit racistisch maar zodra mensen zich gediscrimineerd voelen door een fictief figuur komt jouw KKK kant naar boven? Want voor onzin kraam jij uit?

Level 13 87%

Nog 319 XP voor level 14

Notorious wrote on 17 december 2014 13:13:

HAHAHAHAHAHHAA

Wat voor dom persoon ben jij? Je bent echt lachwekkend.

Dus als een roodharig persoon je domme hoofd een keer in elkaar slaat heb je opeens een hekel aan alle roodharigen. 

Jij scheert alles over 1 kam. Je komt echt over als zo'n domme Tokkie die meteen roept blijft van onze tradities af. 

Ik weet 100% zeker dat je maar 1 Hollandse traditie kent en dat is Sinterklaas.

Je bent nooit racistisch maar zodra mensen zich gediscrimineerd voelen door een fictief figuur komt jouw KKK kant naar boven? Want voor onzin kraam jij uit?

Ok ik ben nog nooit in elkaar geslagen en dat zal ook niet zo snel gebeuren ook met mijn achtergrond maar dat is een ander verhaal.

Domme vraag ben je een neger? Voel je je aangesproken? Ik ben van mening dat iedereen in zijn of haar leven wel te maken krijgt met racisme. Moet ik nu ook een trauma hebben omdat ik kaaskop werd genoemd? Gtfo alsof negers nu nog met iemand kunnen praten die de katoen pluk tijd echt bewust heeft meegemaakt.

Level 1 0%

Nog 26 XP voor level 2

Jullie zijn voor zwarte piet omdat die kindjes van jullie allemaal blank of rood zijn!
Nee die worden niet geplaagt op school he alleen zwarte kindjes maar dat maakt niet uit ze moeten gwn niet zo zeuren anders rotten ze maar op naar afrika kunnen ze daar zeiken.
Zwarte piet is zware racisme klaar het feit is dat als jij het niet racistisch vind jij gwn een racist bent!

Level 13 87%

Nog 319 XP voor level 14

Lol jij spoort niet otf.... Heerlijk dat je met zulke feiten komt.

Iedereen krijgt te maken met racisme (positief en negatief), als je opgroeit hoor je mentaal ook op te groeien blafeend.

Level 3 87%

Nog 20 XP voor level 4

dat OTF niet spoort weten we allang denk ik

ik wil wel mijn 2 cents over deze kwestie delen.

Allereerst is het een zeer lastige kwestie, mensen die roepen dat "ze" zich niet zo moeten aanstellen zijn imo te kortaf.
Er is zeker wel wat voor te zeggen dat zwarte Piet enige racistische kanten toont of in ieder geval hiervoor gebruikt word. Ik weet dat ik als kind, wel einde basisschool, je weet het grote geheim, het zeker wel gebruikt heb voor racistische opmerkingen tegen een vriend van mij. Hadden namelijk 1 gekleurde jongen in de klas en oh wat was dat grappig. Daarnaast word de term zwarte piet op straat vaak zat naar een donker persoon zijn hoofd geslingerd. De origine is misschien niet racistisch maar het word racistisch gebruikt. En echt niet alleen door mensen die in een slachtofferrol kruipen.

MAAR ik wil wel duidelijk maken dat ik 100% tegen protesten tijdens dat kinderfeest ben. Bespreek dit in alle rust tijdens late programma's op tv, maar zowel tegen als voorstanders zijn helemaal gek in hun bolle kop als je gaat protesteren tijdens zo'n kinderfeest.

Ik vind het best eng om te zien hoe bloedserieus sommige voorstanders van zwarte Piet zijn. Mensen die in tranen uitbarsten, lip trilt van woede. For what? De kleur van een fictief persoon tijdens een kinderfeest?! En dan roepen dat ze het voor de kinderen doen, die kinderen boeit het geen ene pepernoot! "We verliezen een eeuwenoude, our-Hollandse traditie!" Nou deze traditie is in mijn ogen nog zeer jong, zijn pas enkele generaties mee gemoeid en het belangrijkste: De kleur van piet is toch niet de traditie?! Het samen dit feest vieren, een gezellige intocht en avondje samen, je schoen zetten. Dat zijn juist de dingen die voor mij bij dit feest horen! En ik gok dat bijvoorbeeld je schoen zetten er echt niet vanaf day one in zat, maar dat de traditie over tijd is aangepast, wat altijd met tradities gebeurd! Waar maak je je druk om, waarom houd men zo stevig vast aan zwarte Piet ipv roet piet te omarmen?

mij persoonlijk maakt de pieten discussie niet warm of koud. Ik vind het eng te zien hoe gepassioneerd zowel voor als tegenstanders zijn over zoiets niets belangrijks. Ik wil niet zeggen dat zwarte Piet per se afgeschaft moet worden. Ik zou alleen willen dat we eens beginnen met luisteren naar elkaar. Tegenwoordig gaat discussiëren helemaal de verkeerde kant op. Een partij vind A en partij 2 vind B, en als ze het met elkaar bespreken luisteren ze niet naar elkaar, ze zullen nooit van hun eigen standpunt wijken. Waarvoor discussieer je dan? Open mind, luisteren naar iemand anders zijn punt, er echt over nadenken en ook al ben je het niet eens ermee, probeer te begrijpen waarom een ander iets vind. Dan kom je verder. Met dat constante heen en weer gebash niet.
En waarom we zo "verhit" bezig zijn over deze nutteloze discussie? Misschien omdat we ons anders moeten richten op ebola, IS of andere belangrijke zaken.. Dan praat ik liever nog even verder over Piet!

Amen.

ps. Deze post is gedaan via mobiel dus als die wat rommelig is, mijn excuses 8)

Level 33 98%

Nog 299 XP voor level 34

... wat een gigantisch beschamende uitspraken.

Ik hoop dat iemand die hier buiten staat voortaan niet even veralgemenend is en wanneer 'ie een blanke ziet aanlopen gaat denken "die zal weer klaar staan met idiote uitspraken". Ik zou me als Nederlander beschaamd voelen.

Gelukkig behoor ik niet tot het Nederlandse volk.

Level 33 98%

Nog 299 XP voor level 34

Maar goed ik zei al vanaf het begin dat ik van beide 'kanten' of hoe je het wilt noemen idiote uitspraken hoor, en dat is er één van.

Level 13 87%

Nog 319 XP voor level 14

littlenogom wrote on 18 december 2014 12:02:

dat OTF niet spoort weten we allang denk ik

ik wil wel mijn 2 cents over deze kwestie delen.

Allereerst is het een zeer lastige kwestie, mensen die roepen dat "ze" zich niet zo moeten aanstellen zijn imo te kortaf.
Er is zeker wel wat voor te zeggen dat zwarte Piet enige racistische kanten toont of in ieder geval hiervoor gebruikt word. Ik weet dat ik als kind, wel einde basisschool, je weet het grote geheim, het zeker wel gebruikt heb voor racistische opmerkingen tegen een vriend van mij. Hadden namelijk 1 gekleurde jongen in de klas en oh wat was dat grappig. Daarnaast word de term zwarte piet op straat vaak zat naar een donker persoon zijn hoofd geslingerd. De origine is misschien niet racistisch maar het word racistisch gebruikt. En echt niet alleen door mensen die in een slachtofferrol kruipen.

MAAR ik wil wel duidelijk maken dat ik 100% tegen protesten tijdens dat kinderfeest ben. Bespreek dit in alle rust tijdens late programma's op tv, maar zowel tegen als voorstanders zijn helemaal gek in hun bolle kop als je gaat protesteren tijdens zo'n kinderfeest.

Ik vind het best eng om te zien hoe bloedserieus sommige voorstanders van zwarte Piet zijn. Mensen die in tranen uitbarsten, lip trilt van woede. For what? De kleur van een fictief persoon tijdens een kinderfeest?! En dan roepen dat ze het voor de kinderen doen, die kinderen boeit het geen ene pepernoot! "We verliezen een eeuwenoude, our-Hollandse traditie!" Nou deze traditie is in mijn ogen nog zeer jong, zijn pas enkele generaties mee gemoeid en het belangrijkste: De kleur van piet is toch niet de traditie?! Het samen dit feest vieren, een gezellige intocht en avondje samen, je schoen zetten. Dat zijn juist de dingen die voor mij bij dit feest horen! En ik gok dat bijvoorbeeld je schoen zetten er echt niet vanaf day one in zat, maar dat de traditie over tijd is aangepast, wat altijd met tradities gebeurd! Waar maak je je druk om, waarom houd men zo stevig vast aan zwarte Piet ipv roet piet te omarmen?

mij persoonlijk maakt de pieten discussie niet warm of koud. Ik vind het eng te zien hoe gepassioneerd zowel voor als tegenstanders zijn over zoiets niets belangrijks. Ik wil niet zeggen dat zwarte Piet per se afgeschaft moet worden. Ik zou alleen willen dat we eens beginnen met luisteren naar elkaar. Tegenwoordig gaat discussiëren helemaal de verkeerde kant op. Een partij vind A en partij 2 vind B, en als ze het met elkaar bespreken luisteren ze niet naar elkaar, ze zullen nooit van hun eigen standpunt wijken. Waarvoor discussieer je dan? Open mind, luisteren naar iemand anders zijn punt, er echt over nadenken en ook al ben je het niet eens ermee, probeer te begrijpen waarom een ander iets vind. Dan kom je verder. Met dat constante heen en weer gebash niet.
En waarom we zo "verhit" bezig zijn over deze nutteloze discussie? Misschien omdat we ons anders moeten richten op ebola, IS of andere belangrijke zaken.. Dan praat ik liever nog even verder over Piet!

Amen.

ps. Deze post is gedaan via mobiel dus als die wat rommelig is, mijn excuses 8)

Als kind zeg je toch alles ( kinderen en dronken mensen spreken de waarheid). Als kind van een jaar of 5 heb je heus wel eens aan iemand gevraagd waarom zijn oren zo groot zijn of waarom bij zo dik is.

Dat is gewoon kinder eigen en daar hoeft niets achter gezocht te worden. 

Ik snap ook echt wel waarom mensen er zo verhit op ingaan, de eu neemt zoveel van ons af, wij moeten allemaal andere culturen respecteren ( geen kerstboom in lagere scholen omdat dat moslims tegen het zere been stoot) en dan nu dat hele gezeur betreft zanik negers.

Kijk nu bv ook naar Wilders, die malloot mag vervolgd worden voor zijn "minder minder minder " uitspraken maar moslims die schreeuwen "k%#+?r joden moet je doden" worden niet eens vervolgd. 

Het wordt gewoon tijd dat mensen het niet meer pikken en protesten ala Hong kong ook in Nederland plaats gaan vinden.

Level 6 80%

Nog 111 XP voor level 7

Mensen jezus, ga aub normaal discussiëren. Taalgebruik is hier beneden het niveau, hoe oud zijn we 2?

Level 13 87%

Nog 319 XP voor level 14

Ik ben 3 maar lees op het niveau van een 5 jarige..

Level 13 87%

Nog 319 XP voor level 14

Btw Jezus is met een hoofdletter.

Om een reactie te kunnen plaatsen moet je ingelogd zijn.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.