Wie gamed er nou ECHT op zn mobiel?

Level 49 97%

Nog 941 XP voor level 50

Ik vroeg me af wie er hier nu ECHT fanatiek gamed op zn mobiele telefoon of tablet. En dan doel ik niet op een potje Wordfeud als je zit te poepen, maar mensen die Android of iOS echt als een volwaardig platform zien naast een 3DS/Vita of PS3. 

Ik heb zelf GTA Vice City twee maandjes geleden gekocht. Gewoon om te kijken hoe dat speelt. Het draait soepeltjes op mn Nexus 7 of Xperia Z en ik heb het een half uurtje gespeeld. Daarna nooit meer aangeraakt eigenlijk. Het boeit me gewoon niet en dat komt vooral door de besturing. Zijn er hier mensen echt uren hebben gestoken in een game als Vice City mobile?

Post was bewerkt op 14 november 2013, 14:20 door Jalf

Level 38 99%

Nog 185 XP voor level 39

Toen ik vorig jaar een tijdje geen console ter beschikking had heb ik wel redelijk gegamed op mn iPad, daarna echt nauwelijks meer. Het is voor mij gewoon geen volwaardige beleving.

Level 24 91%

Nog 705 XP voor level 25

Ik heb alleen Machinarium een keer uitgespeeld, verder niks.

Heb ook nog een Experia play, soms speel ik daar even snel wat via een emulator heb maar verder ook eigenlijk niet.

Level 29 94%

Nog 713 XP voor level 30

Phoenix Wright. Daar heb ik wel een aantal uren inzitten op me mobiel.

Level 31 95%

Nog 721 XP voor level 32

Ik kan geen volledige grote games spelen op mijn telefoon of op mijn tablet, heb er de aandacht niet voor ofzo. Wat Henkie zegt, ik vind het geen volwaardige beleving.

Level 18 97%

Nog 132 XP voor level 19

Heb een tijd geprobeerd om via een emulator gameboy games zoals Advance Wars op mijn Galaxy S2 te spelen, maar naast random vastlopers en het leeg slurpen van de batterij ben ik daar na enkele sessies mee gestopt. 

De ''echte'' games voor smartphones die ik heb gedownload waren allemaal zo simpel en basic dat daar de lol ook snel van af was, de vele micro transacties doen deze games ook geen goed. Elke handeling die je verricht gaat gepaard met een pop up voor de micro transacties, met de ingame valuta word je ervaring saai en moeilijk gemaakt en door met echt geld content te kopen word je ervaring ''verbeterd''.

Een smartphone gebruik ik voor internet en browsen, gamen doe ik op een handheld, console of PC.  :)

De hele smartphone/tablet gaming is de toekomst hype mag van mij ook een snelle dood sterven.

Level 26 98%

Nog 201 XP voor level 27

Ik speel regelmatig serieus op mijn mobiel. Ik heb twee jaar geleden een 3DS gekocht, maar inmiddels speel ik veer meer op mijn mobiel dan op de 3DS. Ook vind ik absoluut niet dat de kwaliteit van mobiele games onder hoeft te doen voor handheld games. Goed, de games op mobiele apparaten zijn vaak een stuk simpeler, maar dat hoeft niet te betekenen dat je er minder lol aan hebt. Zo heb ik plants vs zombies 2 waarschijnlijk meer gespeeld dan een Luigi's Mansion 2.

De beleving van mobiele games tegenover PC/console games is natuurlijk van een heel ander kaliber, maar ik vind dat mobiele games dus niet onderdoen voor games op handhelds. Ik denk dan ook dat er steeds minder plek komt voor handhelds en dat ze uiteindelijk zullen verdwijnen.

Level 38 99%

Nog 185 XP voor level 39

Ik blijf toch eigenlijk alle games die ik heb gespeeld zo vlak vinden. Het pakt me niet en blijft steken in korte sessies. Moet wel eerlijk zeggen dat ik nauwelijks de wat duurdere games gekocht heb met daarbij natuurlijk de aanname dat die beter zouden kunnen zijn.

Level 77 98%

Nog 1781 XP voor level 78

Geprobeerd, maar het is een drama van gigantische proporties. Die Dead Space had ik bijv. geprobeerd, vreselijk. Dat soort titels hebben knoppen en sticks nodig.

Grote handheld titels kunnen in sommige gevallen niet de echte pick up and play insteek evenaren, maar over het geheel genomen is het verschil in kwaliteit te groot.

Level 49 97%

Nog 941 XP voor level 50

De enige games die ik op mn mobiel speel zijn die kleine spelletjes die je tegen je vrienden speelt als je je even verveelt. Wordfeud, De slimste mens, Songpop, Draw Something... dat soort dingetjes. En ik heb een tijdje fanatiek Candy Crush gespeeld. Puur als tijdverdrijf dus. Even snel een woordje leggen als ik op mn werk telefonisch in de wacht sta...

Voor mij is het absoluut niet vergelijkbaar met een 'echte' handheld ervaring zoals bij het gros van de 3DS en Vita games en ik zie mobile gaming die rol dus voorlopig echt niet overnemen. Trendwachers en analysten roepen nu al jaren dat het traditionele handheld gaming gaat verdwijnen en dat mobile gaming de toekomst is, maar het niveau van de populairste mobiles games ontstijgt nog steeds niet het niveau van de games van 3,4 jaar geleden.

Ik heb het geprobeerd hoor. Ik heb Infinity Blade gekocht op de iPad en begon enthousiast aan de game. Vijf minuten later was ik er zat van en heb hem nooit meer opgestart. Het mist allemaal een bepaalde diepgang en het voelt niet geoptimaliseerd voor je eigen systeem ofzo. Net alsof je tien jaar geleden zo'n gratis flash spelletje op de PC speelde ofzo..

Level 26 98%

Nog 201 XP voor level 27

Er zijn twee belangrijke aspecten waardoor er nog niet 'hardcore' gegamed wordt op smartphones en deze twee aspecten zijn ook sterk met elkaar verbonden.

Allereerst zijn voor ingewikkeldere games inderdaad knoppen en sticks nodig, alleen met touch besturen is zeer onprettig. 

Ten tweede zijn er te weinig grote ontwikkelaars die tijd en geld in goede games voor mobile devices stoppen. Deze twee problemen moet samen overkomen worden, het liefst een beetje gelijktijdig, zodat er snel een grote markt voor deze games kan ontstaan.

Ik vind het zelf vervelend dat ik nog steeds twee verschillende devices moet hebben, een voor bellen, appen etc, en een om ingewikkelde games op te spelen, dit kan best gecombineerd worden. Sterker nog, volgens mij heeft mijn smartphone veel meer kracht dan de 3DS, dus op dat front is er zelfs winst te behalen.

Level 49 97%

Nog 941 XP voor level 50

Klopt, als de games beter te besturen zijn (knoppen en sticks) en de games worden beter van kwaliteit (wat ook met het eerste punt te maken heeft) dan zie ik ook geen obstakels meer. Als ik Fire Emblem, Gravity Rush of Zelda kwaliteit games kan spelen op mn smartphone, ben ik ook geen dedicated handheld meer nodig.

Maar we lezen nu al twee jaar berichten van ontwikkelaars die zich richten op de mobile markt, maar de vruchten daarvan zijn vooralsnog op 1 hand te tellen... En dan ook nog de hand van iemand die niet zo voorzichtig was met vuurwerk...

Level 13 92%

Nog 177 XP voor level 14

Veel. Heel veel. Voornamelijk Rymdkapsel en Football Manager Handheld (2014 is net uit).

Level 49 98%

Nog 488 XP voor level 50

Ik denk dat heel weinig gamers voor die halve ervaring kiezen. Ik speel nooit op mijn mobiel, niet eens Candy Crush.

Level 61 97%

Nog 1699 XP voor level 62

rayman jungle run, temple run2, wizard's choice, angry birds, plants vs zombies etc etc. Deze games werken en nemen tijd af die ik anders achter 3ds of vita had besteed. Da is ook de reden waarom deze markt zo groot is.

Level 13 92%

Nog 177 XP voor level 14

Koekiemonster wrote on 15 november 2013 08:27:

rayman jungle run, temple run2, wizard's choice, angry birds, plants vs zombies etc etc. Deze games werken en nemen tijd af die ik anders achter 3ds of vita had besteed. Da is ook de reden waarom deze markt zo groot is.

Agree.

Mobiel gamen is geen vervanging voor een console ervaring. Maar wel voor de casual dingen zoals Brain Training, Lumines, Tetris, Cradle of Rome etc. En voor voetbalsimulators :P Damn, FMH 2014 is echt heel goed.

Level 38 99%

Nog 185 XP voor level 39

Er zijn ook vast prima games te krijgen, alleen ik ben echt nog geen enkele game tegengekomen waarbij ik zoiets heb van, ik ga dat lekker zaterdag de hele mddag ff spelen. Het is voor mij gewoon niet dezelfde ervaring en dus ook niet met elkaar te vergelijken.

Level 52 96%

Nog 1412 XP voor level 53

Ik heb mn gameboys en psp niet meer aangeraakt de laatste jaren dankzij mn iPhone. Nou nam ik handheld gaming nooit echt serieus en is het voor mij altijd iets wat ik doe onderweg, op de wc, of whatever, maar ik raak net zo makkelijk uur na uur kwijt aan een Tactics Ogre op de GBA als aan Ravenmark op de iPhone

Level 9 80%

Nog 243 XP voor level 10

De laatste tijd speel KOTOR op mijn ipad. Dat is toch voor mij een volwaardige game.

Level 58 99%

Nog 478 XP voor level 59

Gamen op een mobieltje is om tijd te doden, niets meer dan dat.

Level 2 62%

Nog 29 XP voor level 3

Ja daar speel ik het liefst kleine en simpele spelletjes op die je makkelijk ergens tussendoor kan doen.

Level 35 98%

Nog 248 XP voor level 36

Die tien jaar geleden ook op de Xbox en PC te spelen was... Het is echt allemaal oude games overzetten óf simpele tussendoortjes (die niettemin erg leuk kunnen zijn).

Level 2 61%

Nog 30 XP voor level 3

Ik heb nooit Gta op een console gespeeld, maar toch gekocht op ipad. Ik vind dat de besturing wel snel went dus geen problemen mee gehad.

Level 43 98%

Nog 323 XP voor level 44

Ik heb lang the hobbit:kom gespeeld. Maar begon te vervelen. Dan heb ik chaos rings aangeschaft. Maar ongeveer na 1/3 (denk ik) van de game gestopt.

Ook chrono trigger gekocht, maar nog niet gespeeld op mobiel.

Level 73 99%

Nog 940 XP voor level 74

Ik niet. Maar handhelds vind ik ook geen fuck aan, dus daar kan het mee maken hebben. 

Op de één of andere reden ben ik dan wel weer zo'n idioot die games van 5 euro gaat kopen als ik me even een half uur verveel ofzo.

Om een reactie te kunnen plaatsen moet je ingelogd zijn.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.