Nintendo 2DS of 3DS (XL)?

Level 1 0%

Nog 26 XP voor level 2

Hey iedereen!

Ik ben nieuw en wou toch effe snel een topic openen om jullie mening te vragen. :)
Héél lang geleden had ik een Nintendo DS Lite waar ik enkele spelletjes op speelde, en buiten een bijna-10-jaar-oude Wii (die het nog steeds doet) heb ik nooit meer een Nintendo-console gehad...

Ik zag laatst een reclame voor een Nintendo 2DS en het ziet er me wel een leuk ding uit.
Ik zat na te denken om er één te kopen, gewoon om wat in bed mee te spelen of voor als ik me verveel of ergens heen ga en de tijd wil breken...

Ik herinner me wel dat ik voor m'n broer 6 jaar geleden of zo een 3DS heb gekocht, en nu online zie ik ook dingen zoals een 'New 3DS XL'...

Punt is: ik ken er echt niets van... Is het de moeite om een 2DS/3DS XL te kopen, of kan er een update aan gaan komen (gezien ik 6 jaar geleden al een 3DS had gekocht)?
Hier in België vind ik nergens nog een 3DS online... Enkel 2DS of 3DS XL.

Ik vind de 2DS (witte met rood) er ontzettend schattig en leuk uit zien, en met het rode Nintendo-hoesje erbij is hij al helemaal leuk, maar zijn er echt goede redenen om een €90 extra te geven aan een 3DS XL?
De 3D-functie gebruik ik niet (vind het niet zo fijn op m'n broer z'n 3DS). 

Zijn er spelletjes die wel werken op een 3DS XL en niet op een 2DS?
Is een 3DS XL sneller o.i.d.?
Heeft een 3DS XL een (aanzienlijk) betere batterijduur?
Zijn er buiten het grote scherm nog redenen waarom een 3DS XL beter zou zijn?

Budget maakt niet veel uit... heb liever een goed product.
Ik vind de 2DS super leuk, maar als er toch echt veel meer voordelen aan een 3DS XL zijn, ga ik misschien beter voor die.

Mijn excuses trouwens mocht dit topic hier verkeerd staan, en sorry voor de vele vragen... :p
Hopelijk kunnen jullie me wat meer inzicht geven! :D

Bedankt!!! :)

Level 1 0%

Nog 26 XP voor level 2

Allereerst: ja, er komt een update voor de 3DS familie en wel in de vorm van de console/handheld hybride de Nintendo Switch waar je waarschijnlijk al wel wat van gehoord hebt.

Alle spellen voor de normale 3DS (XL) werken ook op de 2DS. Let wel dat je de 2DS niet dicht kan vouwen zoals een 3DS.

De New 3DS (XL) is een geupdate versie van de oude 3DS met een tweede analoge stick, extra schouderknoppen, een verbeterd 3D effect, een nfc-scanner voor Amiibo's, sneller internet en een iets snellere cpu. Er zijn enkele games, zoals Xenoblade Chronicols, die van dat laatste gebruik maken en daardoor niet werken op de oude (niet New) 3DS en de 2DS. Maar dit zijn zeer zeldzame gevallen die je nauwelijks tegenkomt. Ik geloof inderdaad dat de New 3DS XL een iets betere accu heeft maar weet het niet helemaal zeker.

De 90 euro waar je over sprak ging waarschijnlijk over een New 3ds. Ik heb hierboven al de voordelen van deze genoemd. Het is aan jouw om te oordelen of dat het waard is.

Voor alle duidelijkheid. De 3DS familie ziet er zo uit:
1. De normale 3DS
2. De normale 3DS XL

3. De 2DS

4. De New 3DS
5. De New 3DS XL

Post was bewerkt op 30 januari 2017, 15:29 door Kwolly

Level 1 0%

Nog 26 XP voor level 2

Ik heb nog wat onderzoek gedaan naar de batterijduur. Hier een overzicht:

3DS: 3 - 5 uur (1300 mAH)
3DS XL: 3,5–6,5 uur (1750 mAH)
2DS: 3,5–5,5 uur (1300 mAH)
New 3DS: 3,5–6 uur (1400 mAH)
New 3DS XL: 3,5–7 uur (17 mAH)

De batterij van de (New) 3DS XL gaat dus inderdaad iets langer mee dan die van de 2DS.

Oh ja; Misschien dat het niet helemaal duidelijk was. Maar de extra mogelijkheden van de New 3DS die ik noemde zijn niet aanwezig op de 2DS. De 2DS is dus gewoon een normale versie.

Level 1 0%

Nog 26 XP voor level 2

Dankjewel Kwolly voor je leerzame reacties!

De 'New 3DS' vind ik niet echt online... Echt enkel de 'New 3DS XL' en de 2DS (zwart met blauw, of wit met rood (my fave) met een spel erbij, wat ik op zich wel prettig vind (met Mario Bros bijvoorbeeld)).

Maar nu lijkt het wel dat ik veel functionaliteiten mis als ik niet voor de 3DS XL ga...
Als ik echt een 3DS zou kiezen, kies ik denk ik wel de XL.

Het inklappen hoeft niet, ik vind de 2DS er heel leuk uit zien, met het Nintendo-tasje erbij.
Maar over enkele jaartjes zijn er misschien allemaal leuke spelletjes die ik niet met m'n 2DS kan spelen, en wel met een nieuwe 3DS kan spelen, en dan heb ik er misschien spijt van het leuke ontwerp te hebben verkozen boven de functionaliteiten (hoewel ik maar heel sporadisch, makkelijke spelletjes speel, ik ben geen gamer of zo).

Wat moeilijk, dit... :D
Ik vind €99 voor een 2DS + spel op zich écht niet zo veel... Ik ken er niet veel van maar dacht toch dat die dingen duurder zouden zijn...
€189 voor een 3DS XL (zonder spel dan wel) vind ik ook nog best oké. Ik vroeg het hier enkel effe na omdat ik niet weet of het voor mijn situatie nodig is, en ik de 2DS er leuk vind uitzien (maar opnieuw: binnenkort sta je daar dan misschien zonder die extra functionaliteiten)...

Ik wacht nog even af of mensen hier misschien nog meer raad weten voor m'n specifieke situatie (want ik ken er echt niks van), maar ben al een stuk wijzer dankzij Kwolly!

3,5 uur vind ik ook al enorm netjes voor de accu... Ik was zoveel jaren terug als kind ook al blij met de batterijduur van mijn DS Lite, behalve op het einde dan :)...

Van de Nintendo Switch had ik eigenlijk nog nooit gehoord (sorry XX:S) totdat ik online zocht naar 2- en 3DS'en...
Dit zal ik nog eens bekijken, maar ik denk dat een 2- of 3DS (XL) wel mijn behoefte om af en toe nog eens een spel uit mijn grote stapel DS-spelletjes te spelen, de nieuwe spelletjes te ontdekken en Mario Bros en WarioWare te kunnen spelen, bevredigt. ;)

Morgen is letterlijk de enige dag dat ik tijd heb om hem te gaan kopen...
Nog even de voor- en nadelen afwegen dan... :p

Hoe dan ook denk ik wel dat ik met beide keuzes blij zal zijn. :D

EDIT: Kwolly, je eerste post was wel duidelijk, hoor! En heel leerzaam!
Dankjewel daarvoor! :D

Level 1 0%

Nog 26 XP voor level 2

Hmmm,... Als je voor een New 3DS gaat i.p.v. een 2DS omdat je bang bent dat er straks geen nieuwe spellen meer voor de 2DS verschijnen, dan vrees ik dat je alnog bedrogen uitkomt. Over vierenhalve week komt de Switch uit en die gaat waarschijnlijk het stokje van de 3DS familie overnemen. Als dat zo is dan komen er helemaal geen games meer uit voor de 2/3DS. Je hebt gelijk dat de 3DS een leuke catalogus heeft waar je even mee vooruit kan (ook dankzij de DS compatabiliteit) maar houdt het wel in je achterhoofd bij je beslissing. Het is maar net hoe toekomstbestendig je wilt zijn. Of gaat voor de 3DS zodat je weet wat je hebt maar dat je dan wel oudere games krijgt of je betreedt onbekende wateren met de Switch die wel waarschijnlijk in de toekomst beter ondersteunt wordt.

Ik ben geen verkoper die je het duurste aan probeert te praten. Maar ik probeer je zo goed mogelijk te adviseren.

De Switch is een goede keuze omdat deze waarschijnlijk later beter ondersteunt wordt. Maar het voelt nog een beetje als onbekend terrein omdat je niet weet wat het gaat doen qua succes/catalogus.

Daarom in de 2/3DS ook geen domme keuze, aangezien je dit wel al weet. Plus dat het goedkoper is. Maar deze wordt over een tijdje waarschijnlijk minder ondersteunt.

Het blijft op dit moment toch een gok.

Post was bewerkt op 31 januari 2017, 08:07 door Kwolly

Level 14 89%

Nog 297 XP voor level 15

Ik zat een jaar geleden ook te twijfelen welke 3ds ik wilde kopen, omdat ik het "3d" van de 3ds niet kan zien.
Maar ik heb toch voor een New 3DS XL gekozen, voor de accu duur en het schrijnt dat de New 3DS XL een betere scherm heeft. Kwa games is er nog genoeg te doen op de 3DS en op de DS zijn ook erg leuke games te vinden. Wat is wel een paar min punten vindt aan de New 3DS XL, is de glade behuizing en de MicroSD card zit erg verborgen...

Level 1 0%

Nog 26 XP voor level 2

Thanks Kwolly en Da Fixer!

@Kwolly
Ik heb mijn antwoord misschien niet helemaal juist geformuleerd. Ik bedoelde dat er misschien spelletjes zullen zijn die gebruik maken van de nieuwe functies (tweede stick, NFC, ...) die dan misschien niet compatibel zouden zijn met een oude 3DS of een 2DS, maar ik ken er dan ook helemaal niks van :p

Ik heb ook de Switch bekeken en het lijkt me een heel leuk ding! Natuurlijk, zoals ik aangaf ben ik niet echt een 'gamer', en wil ik toch echt graag nog m'n stapel DS-spelletjes eens kunnen spelen.
Mede hierdoor denk ik dat de nieuwe functies van de 3DS XL ook niet meer geldig zijn als voordeel voor mijn specifieke situatie, op de betere batterijduur en schermkwaliteit (en -grootte) na dan, maar dit vind ik niet heel belangrijk, en stel ik niet boven het leuke design van de 2DS.

Enorm bedankt voor je advies! Apprecieer het enorm!

@Da Fixer
Klopt, als ik een 3DS zou hebben met 3D-spelletjes, zou ik het 3D alsnog uitschakelen. Althans toch bij het oude model.
Vond het er niet heel goed uitzien en het effect was enorm verschillend bij elke millimeter dat je je hoofd draaide.
Het enige wat ik wel heel leuk vond was het spelletje waarbij het hoofd van iemand de hele tijd rond de kamer vliegt en je erop moet schieten (komt standaard met een 3DS), en dit in 3D. Maar dat is nu geen enorme meerwaarde volgens mij.

Ik heb er diep over nagedacht en eigenlijk vind ik €99 voor een 2DS + spel echt een superdeal... Hij is niet zo heel nieuw, mist een paar snufjes en wordt binnenkort misschien helemaal vervangen, maar voor die zachte prijs kan ik wel lekker m'n oude games spelen en het ding ziet er zo leuk uit met z'n matte afwerking...
Gezellig mee in bed of op de bank... Lijkt me helemaal gezellig! :D

Jij ook enorm bedankt, hè, Da Fixer!

Ik denk dat ik dus zo dadelijk mijn Nintendo 2DS (wit met rood) met het rode Nintendo-hoesje ga kopen!!! :D
Jammer dat het witte hoesje niet meer beschikbaar is. :p
Wel leuk dat ik er Mario Bros bij krijg!

Ik kijk er enorm naar uit! Ik weet niet of ik mijn Mii-mannetje van op de Wii van zoveel jaar terug nog kan zien, en nog iets kan doen met mijn 3.500 punten in de Nintendo eShop, en of dit nog allemaal werkt, maar ben wel blij om terug een Nintendo-product te gebruiken (voor de Wii moet ik ook nog eens een nieuwe sensorbalk halen zodat ik m'n oude spelletjes terug kan spelen).

Enige vraagje dat ik wel nog heb, is of er ook van die R4-kaarten bestaan voor een 2DS.
De juiste benaming ken ik niet, maar ik weet dat m'n broer er ooit zo één had gekocht voor m'n DS Lite, en je kon dan gewoon spelletjes spelen zonder telkens het kaartje te hoeven veranderen...
Bestaat zoiets voor een 2DS? Waar haal je die games dan eigenlijk? :)

Enorm bedankt!!!!! :D

Level 1 0%

Nog 26 XP voor level 2

Sorry, niet iedereen op Insidegamer zal het in dank aanvaarden als er over illegale games wordt gepraat. Dat is hier een beetje taboe.

Level 1 0%

Nog 26 XP voor level 2

Nja geeft niet. Ik wist niet eens dat het illegaal was. Ik dacht dat je de spelletjes kon kopen voordat je ze op de kaart zet, maar ik ben er nu achter dat je niet altijd zo'n kaartje nodig hebt om spelletjes te spelen.
Blijkbaar kan je ze dus ook gewoon downloaden op de 2DS zelf (in de Nintendo eShop, neem ik aan, dan).

Level 1 0%

Nog 26 XP voor level 2

De e-shop is inderdaad een mooie 100% legale manier om de meerdere spelletjes op de 3DS te krijgen zonder kaartjes te hoeven wisselen. Ik raad dan alleen wel aan om een grotere SD-kaart te regelen. Want op de kaart die met de 3DS wordt meegeleverd kan je niet zo heel veel kwijt. Let wel dat een deel van de SD-kaart wordt gebruikt voor de software van de 3DS zelf.

Level 1 0%

Nog 26 XP voor level 2

Kwolly wrote on 31 januari 2017 18:57:

De e-shop is inderdaad een mooie 100% legale manier om de meerdere spelletjes op de 3DS te krijgen zonder kaartjes te hoeven wisselen. Ik raad dan alleen wel aan om een grotere SD-kaart te regelen. Want op de kaart die met de 3DS wordt meegeleverd kan je niet zo heel veel kwijt. Let wel dat een deel van de SD-kaart wordt gebruikt voor de software van de 3DS zelf.

Ik heb inderdaad gehoord dat dit maar 4 GB is... Hoeveel GB kan er maximum in zo'n 2DS?
En moet ik dan gegevens overzetten op de nieuwe SD-kaart, gezien er software van het apparaat op die kaart staat?
Het zou natuurlijk niet zo fijn zijn als het ding het plots niet meer doet omdat er belangrijke bestanden ontbreken op die nieuwe SD-kaart. :)

Level 1 0%

Nog 26 XP voor level 2

Heb het even snel gegoogled en zie dat 32 GB het maximum is. Er moeten inderdaad gegevens gekopieerd worden maar dit doe je heel simpel door de oude kaart in de pc te steken, de gegevens naar de hardeschijf te kopieren en ze daarna weer terug te zetten op de nieuwe kaart. (Heb dit destijds gelezen in de handleiding van mijn normale 3DS)

Level 14 89%

Nog 297 XP voor level 15

Nee, je kan ook een 128GB kaart gebruiken in een 3DS, alleen je moet zo 64GB/128GB sd card speciaal formatteren. Dan werkt die wel, ik heb zelf een 64GB sd kaartje in mijn 3DS zitten (hij zit al bijna vol).

Op de 3DS heb je tegenwoordig "R4" kaart niet meer nodig, met welke 3ds die je nu in de winkel kan kopen kan je softmodden. Freeshop installeren en dan spellen gratis downloaden naar je 3DS toe.
Voor gedownloade DS spellen heb je wel een geschikte R4 kaart nodig.

Ja hier doen ze daar moeilijk over roms en zo, beetje vreemd zo nes mini zit vol met roms.
Maar op gbatemp.net kan je met al die vragen stellen.

Om een reactie te kunnen plaatsen moet je ingelogd zijn.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.