Invloedrijke games

Level 1 0%

Nog 26 XP voor level 2

Hey beste mensen, leuke discussie...
Welke spellen hebben de grootste invloed gehad op de gaming-wereld (en misschien zelfs daar buiten?)
Ik kan makkelijk een top 10 maken en uitleggen waarom bijvoorbeeld Super Mario Bros of Doom zo belangrijk geweest is (zoals al op zoveel forums en artikelen te lezen is), maar ik kies voor een andere vorm:

ik ga niet rangschikken op invloed maar pik gewoon 4 spellen waarvan ik denk dat ze de wereld van de games (niet altijd ten goede) hebben beïnvloed en leg uit waarom ik dat vind. lijkt me leuk als er meer mensen dat doen en/of in discussie gaan over de invloed van de gestelde games. 

mijn selectie (dus niet per se de meest invloedrijke games aller tijden):

1) Tetris;
Wel een obvious keuze, ik weet t maar dit spel maakte mobiel gamen populair voordat de smartphone er was en legde toen al de standaard voor simpele snelle puzzlespellen die vandaag de dag zo polulair zijn op de smartphones (denk aan candy crush), deze markt is enorm geworden en ik denk dat tetris daar absoluut een aandeel in heeft gehad (of het niveau van de o zo populaire spellen als candy crush het succes verdient wat het nu heeft is een andere discussie :D).

2) Dark Souls;
Minder obvious keuze aangezien het wel een hit is, maar de invloed wellicht in minder games terug te zien is dan bijvoorbeeld GTA3 of Call of duty modern warfare. Maar vooral in youtube en wiki communities heeft dark souls een nieuwe standaard gelegd kwa samenwerken in lore-archeology en kwaliteit van fan-materiaal. ook legt de serie de tot die tijd verloren mogelijkheid om een uitdaging te presenteren in een spel weer in de markt. voor dark Dark souls leek de trend toch wel te zijn dat een (single player) game vooral toegankelijk moest zijn in gameplay en verhaal. Dark souls is geen van beide (op het eerste gezicht) maar door t succes van de game durven weer meer ontwikkelaars echt te gaan voor uitdaging en gameplay wat ik persoonlijk zeer welkom acht. 

3) GTA3;
ook vrij obvious keuze. Deze game legde een standaard in open-world/sandbox gameplay die terug te vinden is in zoveel genres vandaag de dag (van RPG's tot Shooters en zelfs platformers en race-games) dat GTA3 zeker thuis hoort in een top 10 (als we die hier zouden maken). 

4) Call of Duty Modern warfare;
Deze game legde de standaard voor bijna alle (online multiplayer) shooters die volgden, maar niet altijd ten goede (eigenlijk vrijwel nooit). Waar de FPS nog vol in ontwikkeling was in de 90's en early 00's er met regelmaat games uitkwamen in dit genre met leuke originele modes/gimmicks/ideeen (Battlefield, Goldeneye 007, Deus Ex bijv) leek na het mega succes van COD MW de markt volledig te draaien om het meepikken van een graantje door vooral veel te kopiëren en minder te innoveren. ook de COD serie zelf vond ik persoonlijk vrij snel veranderen in een serie ongeïnspireerde her-uitgaven van hetzelfde idee en concept. 

add/discuss :)

Level 6 80%

Nog 111 XP voor level 7

mario vergeet je

Om een reactie te kunnen plaatsen moet je ingelogd zijn.

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.