1. Sony reageert op campagne tegen DRM

Sony reageert op campagne tegen DRM

Enkele hooggeplaatste Sony-medewerkers hebben gereageerd op de Twitter-campagne tegen het belemmeren van tweedehands games.

Via Twitter uiten consumenten hun zorgen over deze kwestie, met de hashtag #PS4NoDRM en #PS4USEDGAMES. Allemaal in de hoop dat Sony (en concurrent Microsoft) het leest en per direct een eind maakt aan eventuele maatregelen. In dat eerste zijn ze in ieder geval geslaagd.

"Dit is waarom ik van PlayStation-fans houd, de passie-emmer (ok, dat klonk beter in het Engels, red.) stroomt over", aldus Sony's head of marketing John Koller. Hij krijgt bijval van Sony Amerika's producer Nick Accordino: "Weet dat we jullie gehoord hebben. <3."

Ook de neppe Twitter-account van Sony's CEO Kaz Hirai heeft gereageerd

Dit is natuurlijk verre van een bevestiging dat Sony geen DRM doorvoert, maar het is op zijn minst een reactie. Daar moeten we het momenteel mee doen. Ondertussen zullen Microsoft en Sony intern wel tot in de avonduurtjes aan het discussiëren zijn. Eens niet over gloednieuwe titels die ze op de E3 gaan tonen, maar over theoretische tweedehands exemplaren van games die nog niet eens in de winkels liggen.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Of Sony en Microsoft doen zelf een DRM systeem op hun consoles. Of de uitgevers gaan het doen op hun spellen. Maar blijf hopen dat ze niks doen ;)

  • Ik hoop het maar

  • Dat nep-account van Kaz blijft zo geniaal :lol:

  • Inderdaad :D

  • Pakt de popcorn…..

  • Of DRM op beide consoles of uitgevers verplichten 'key-codes' zoals het altijd al verplicht is op de PC.
    Dat er iets komt, is wel zeker.

  • No Dr Mario :( NOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO!

  • Het ligt puur aan de uitgevers waartoe Microsoft en Sony wel of niet gedwongen worden.

  • Maar als Sony geen DRM doet en Microsoft wel, dan zou het markaandeel van Sony wil groten worden, het zal dan stom zijn van de uitgevers om Sony links te laten liggen.

  • Waarom zou Sony dat niet doen als Microsoft dat wel doet? En waarom zou Microsoft dat wel doen als Sony het niet doet?

  • Waarom is een banaan krom en een appel rond? Waarom zou een appel niet krom kunnen zijn en een banaan rond?

  • Waarom maak je van die onzinnige vergelijkingen die er totaal niet toe doen?

  • een banaan kan rond zijn het feit dat een ,krom, geel, voorwerp banaan wordt genoemd is eenmaal een illusie

  • Omdat Sony al nagenoeg bevestigd heeft dat always online niet van toepassing is op de PS4, en dus kan je ook niet gaan werken met activatie codes. Of ze moeten een soort van DRM op de schijfjes plaatsen, iets waar ze wel een patent op hebben.

  • Bananen zijn krom omdat ze naar het licht groeien. Je zou dus prima een rechte banaan kunnen kweken in theorie…

  • Sony en MS moeten hetzelfde doen als ze allebei nog relevant willen blijven. Als ze allebei drm/always-online/usedgamesblock doen, dan zal dat resulteren in de meeste winst voor hun bedrijven. Als ze het allebei niet doen, dan hebben ze allebei minder winst dan als ze het wel zouden doen, maar dan zijn de consumenten in ieder geval wel heel blij. Zodra de ene wel die onzin invoert en de andere niet, dan zal het bedrijf dat trouw blijft aan de consument heel veel winst hebben en het andere bedrijf is gedoemd te falen (in ieder geval zullen veel van hun consumenten naar de concurrent gaan). Een klassiek gevalletje van een Prisoner's Dilemma dus :)

  • Hup Sony! Power to the people!

  • Wat er in het hele tweede hands games verhaal vergeten word is dat de game industrie heel erg goed is in valse marketing. Ik noem maar een Aliens van een paar maanden geleden, mensen pre orderen die game, kunnen geen reviews of previews lezen omdat er een embargo op staat en zodra ze de game kunnen spelen ontdekken ze dat het een schijt game is die totaal niet gelijk staat aan wat er in trailers word getoond. Vind je het raar dat mensen dan graag de game door willen kunnen verkopen.



    Om nog maar te zwijgen over het feit dat er heel veel mensen games kopen waarbij ze 1x spelen en daarna het spel niet meer aanraken. Rockstar, Bungie en andere developers hebben vaak genoeg statistieken getoond waarbij ze kunnen zien wanneer spelers stoppen en een groot deel komt nog niet eens op de helft. Consumenten hebben dus 60 euro betaald voor een game die ze niet eens uitspelen of naderhand niet leuk vinden, maar doorverkopen, nee dat mag niet.



  • Tegen de tijd dat een game als Aliens op de tweedehands markt komt zijn de recensies al wel gelezen en kun je zo'n game ook tweedehands aan de straatstenen niet meer kwijt. Dus dit lijkt me niet erg relevant.



    Als je een game gewoon niets vindt, zoals ik had met Bioshock Infinite, of uitgespeeld hebt en niet replay waardig is (Tomb Raider), dan is tweedehands verkoop een uitkomst.

  • Het gaat erom dat als jij een game koopt waar je van te voren van dacht dat het een geweldige ervaring zou worden door de trailers en dergelijke die je er van hebt gezien of op aanraden van vrienden en na het eerste hoofdstuk gespeeld te hebben heb je er al geen zin meer in, dan moet je zo'n spel gewoon op marktplaats kunnen zetten zonder tussenkomst van een uitgever of extra kosten. Jij hebt dan zestig euro betaald voor iets waar je eigenlijk niet eens gebruik van hebt gemaakt, in die zin heb jij dan eigenlijk al een gedeelte betaald aan de winkel voor de volgende koper van die game.



    Dat de reviews slecht zijn en waarschijnlijk niemand dat spel wil kopen staat er los van, jij zet het spel op marktplaats en wie zich aanbiedt om het te kopen daar onderhandel je mee. Ook al vind jij zelf het spel slecht misschien dat een fan van het genre om het zo maar te noemen er wel interesse in heeft.



    Natuurlijk heeft de uitgever het liefst dat jij het spel koopt voor 60 euro en als je het spel niet leuk vind laat verrotten in een kast. En daarnaast ook nog weer eens 60 euro ontvangt van de 'potentiële' verkoop aan de 2e hands koper.



    Dit vind ik een totaal verkeerde kijk op hoe het zou moeten zijn. De ontwikkelaars maken een spel en willen dat anderen daar van genieten, als iemand het spel wel koopt maar niet leuk vind weet ik zeker dat ook zij vinden dat het spel doorverkocht mag worden aan iemand die er wel plezier aan heeft.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord