1. Volledige specificaties Project Scorpio onthuld

Volledige specificaties Project Scorpio onthuld

Digital Foundry van Eurogamer heeft in een video en een bijbehorend artikel de volledige specificaties van Microsofts Project Scorpio, de nieuwste versie van de Xbox One, onthuld.

De cpu van Project Scorpio is nog steeds gebaseerd op de Jaguar-architectuur, waar ook de andere huidige consoles gebruik van maken. De acht custom x86-cores zijn geklokt tot 2.3GHZ. Dit is meer dan zowel de Xbox One (1.75GHZ) en iets meer dan de mogelijkheden van de PS4 Pro (2.1GHZ).

Ook de gpu van de Scorpio is krachtiger dan Xbox One, Xbox One S en PlayStation 4 Pro. De videokaart kent een kloksnelheid van 1172MHZ , in tegenstelling tot 911MHZ bij PlayStation 4 Pro. Project Scorpio maakt geen gebruik meer van ESRAM-geheugen, in plaats hiervan wordt 12GB GDDR5 werkgeheugen beschikbaar gesteld voor ontwikkelaars. 4K Blu-rays zijn net als op de Xbox One S ook speelbaar op Project Scorpio. Een complete vergelijking van de specificaties is hieronder te vinden.

De volledige processorkracht van de Scorpio zal ingezet worden om Xbox One- en Xbox 360-games beter te laten draaien, zonder een speciale patch. Games zullen minder vaak onder de beoogde fps raken en screen tearing zal verholpen worden. Daarnaast zullen Xbox One-games die nu een dynamische resolutie hebben op de Scorpio draaien op de maximale resolutie en is de texture filtering beter. De Game DVR van de Scorpio maakt het mogelijk om beelden van games op te nemen in 4K en 60fps. Tot slot zullen laadtijden in Xbox One-games korter zijn dankzij extra cpu-kracht.

Opvallend is verder dat de Scorpio gebruik maakt van een hardware-implementatie van Direct X12 in de processor, die de werkdruk van de cpu halveert. Ook ondersteunt de console Dolby Atmos- en Dolby Surround 7.1-geluidsstandaarden.

Een prijs voor de nieuwe console is nog niet bekend. Volgens Mike Ybarra van Xbox is het apparaat bedoeld voor de "premium klant" en wordt Scorpio sowieso duurder dan PS4 Pro. Digital Foundry verwacht dat de prijs 499 dollar gaat worden, gebaseerd op de onthulde specificaties.

Eerder werd Middle-earth: Shadow of War als eerste game bevestigd voor Project Scorpio. Project Scorpio zal rond de feestdagen van dit jaar verschijnen. Phil Spencer heeft aangegeven dat de console op de E3 te zien zal zijn, maar dat tijdens Microsofts presentatie de focus zal liggen op games. Mogelijk wordt hiervoor nog een losse presentatie gegeven waarin de Scorpio volledig onthuld wordt.

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Vooral verrast hoe ze 't qua architectuur hebben aangepakt. Zeer mooi om te zien hoe makkelijk games naar 4K/60fps te porten zijn, en dat dan nog (bij Forza bijvoorbeeld) de GPU slechts op 66% loopt.

  • Is het dan ook Native 4K?

  • Ja, het wordt vermeld in de link die insidegamer boven in het artikel heeft staan.

  • Klinkt goed!
    En dan ben ik benieuwd naar welke games op 4Kn60 runnen.
    Alles? Excl. MS games? Een deel? Of…?

  • Hier een artikel van Digital Foundry met iets meer diepgang wat je van de Scorpio kan verwachten: http://www.eurogamer.net/articles/dig…

  • Dank.

  • Games die nu op 1080p lopen kunnen via een patch inderdaad naar native 4k worden geport. Games op 900p zullen vermoedelijk omhoog geschaald worden zoals de Pro dat doet met alle games.

  • Ahhh, oke.



    Dus (verwachting):
    =/> 1080 –> 4K Native
    < 1080 –> 4K Upscale



    Als ik het goed begrijp. :)

  • Niet helemaal. Ik lees net dat er mogelijk nog genoeg kracht over is om zelfs 900p-games naar native 4k te scalen. Is volgens Microsoft wel meer werk, maar niet onmogelijk.

  • Oke, oke. Interessant! :)

  • upscalen naar native 4k is onmogelijk, 'native' betekent dat de source al 4k is, zoals een film bijvoorbeeld met een 4k camera gemaakt is.

  • Klopt, ik bedoelde inderdaad de game patchen naar native 4k.

  • Helaas nog geen prijs benoemd. Ben daar toch wel het meest benieuwd naar.



    Verder is er eigenlijk niet veel nieuws gekomen dat we nog niet wisten. Buiten de specificaties om wisten we eigenlijk al waartoe de console in staat was, alles beter laten lopen, meer texture en gewoonweg sneller, had toch meer nieuws verwacht.

  • Digital Foundry verwacht een prijs rond de $499 op basis van een vergelijking met de specs van de PS Pro.

  • Ik doelde meer op een definitieve prijs, €499 echterzou niet verkeerd zijn voor het geen wat er geleverd word.

  • Duurder dan 499 zou echt heel gek zijn. Ik gok op 449.

  • Ze hebben geloof ik al wel met zekerheid gezegd dat de prijs lager dan 600 dollar zou zijn.
    499 zou een superprijs zijn voor een console met zulke specs :)

  • Ik denk echt dat 499 het maximum is wat ze kunnen vragen. Bij alles daarboven zit je tegen een weerstand tot aanschaf aan te schuren.

  • Kan best wel eens 600 worden.

  • Microsoft heeft Forza MS 6 gedemonstreerd in native 4k met 60fps (locked!) met 66% gpu gebruik. Daarnaast waren de settings vergelijkbaar met ultra settings van Forza 6 Apex die voor de PC is uitgebracht. Een GTX 1080 was nodig om het zelfde zonder frame drops op het scherm te toveren.



    Uiteraard heft MS dit niet voor niets laten zien en is dit een sterk geoptimaliseerde game voor Xbox, maar hopelijk zullen we meer van deze potentie terug zien.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren