1. Maker Mass Effect-trilogie keert terug naar BioWare voor toppositie

Maker Mass Effect-trilogie keert terug naar BioWare voor toppositie

Na 17 jaar vertrekt directeur Aaryn Flynn bij BioWare. Hij wordt opgevolgd door Casey Hudson, de projectleider van de eerste drie Mass Effect-games die enkele jaren geleden vertrok bij de studio.

Flynn verlaat BioWare eind juli, schrijft hij in zijn afscheidsbrief. De BioWare-directeur zegt al langer te twijfelen over het verlaten van het bedrijf, maar de toezegging van Hudson om terug te keren en hem op te volgen, gaf volgens Flynn de doorslag.

Hudson verliet de Canadese game-ontwikkelaar in 2014 en ging later aan de slag bij Microsoft Studios. Hij is vooral bekend als projectleider van de eerste drie Mass Effect-games. Alledrie die games werden zeer lovend ontvangen. Na het vertrek van Flynn begon BioWare aan een nieuwe game in de reeks. Mass Effect: Andromeda werd veel minder positief ontvangen. Spelers en de pers hadden kritiek op het verhaal en de technische mankementen van het spel.

Tijdens de meest recente E3-gamebeurs presenteerde BioWare zijn nieuwe game Anthem. De ontwikkelaar zou al jaren aan de game werken, en het spel zou oorspronkelijk het geesteskind van Hudson geweest, voor hij in 2014 vertrok. Hudson kan nu dus weer aanwezig zijn bij BioWare om de game gemaakt te zien worden.

Dit artikel delen

Over de auteur

Michel Musters Redacteur bij Gamer.nl en InsideGamer.nl. Houdt van allerlei soorten games, van klassiekers als Mario, Metal Gear en Zelda, naar moderne meesterwerken als Red Dead Redemption en The Witcher 3, tot experimentele hoogvliegers als Rez, Limbo en Lumines.

Reacties

  • Vertaling: Flynn faalde zo hard dat ie weggaat / moet en bioware / EA betaald ME dude van 1,2,3 shitloads of cash om vertrouwen van fans probereren terug te winnen :P :P :P

  • Flynn was ook gewoon directeur tijdens deeltje 1, 2 en 3 hè ;). Ik denk dat het overhaast uitbrengen van Andromeda meer door EA kwam. Misschien leren ze daar ooit wat van…

  • Dat overhaast uitbrengen van games is sowieso eeuwig zonde. Je ontwikkelaars vinden het kut, de fans vinden het kut en je helpt een franchise naar zijn grootje. Tuurlijk blijft het verkopen, maar bij lange na niet zo goed als wanneer een franchise kwalitiet biedt. Fable 3 net zo'n verhaal, en wie krijgt de shit ? Peter Molyneux, oneerlijk. Had deze man tijd gegeven en hij had iets fantastisch neer kunnen zetten. Je geeft een bouwbedrijf ook niet een week en verwacht dan een volledig huis gebouwd te zien.

  • Tja.. eens ik heb hem nog niet gekocht wacht wel tot ie gekraakt is of goedkoop is, ga er niet veel aan uitgeven.. Zeker niet nadat ik de beta even gespeeld heb.. Maar moet eerlijk toegeven na Witcher 3 is alles een teleurstelling :P

  • @benjaminben,



    Dan had die beste man nee moeten zeggen dat lukt me niet in die tijd zoek maar iemand anders.En afhankelijk van hoelang ze er aan door kunnen/moeten werken lopen de kosten gigantisch uit de klauwen als je bedenkt dat zo'n team al gauw uit 200-600 man bestaat.



  • Flynn heeft helemaal niks te maken gehad met Andromeda.
    Flynn werkte voor de studio in Edmonton, de échte Bioware zogezegd. Andromeda werd gemaakt door de studio in Montreal die hiervoor alleen als support werkte.
    En dan ook nog eens werken met een rotengine als Frostbite.

  • @Extace



    Zeg maar gerust dat de main AAA team uit 50-200 man bestaat. Met wel ongeveer 200 contractwerkers, soms. Maar er is echt geen studio die 600 man op één project zet, dan zouden ze het overzicht verliezen.
    Voorbeeld waarbij dit is gebeurd is Epic Mickey 2, of anders Resident Evil 6.

  • Andromeda was slecht om anderen redenen:
    - Frostbite Engine.
    - Het was een heel andere studio die eerder alleen als support werkte, dus ze hadden weinig ervaring.
    - EA pushte als gewoonlijk teveel.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren