1. Kojima Productions laat mistsysteem Death Stranding zien

Kojima Productions laat mistsysteem Death Stranding zien

Kojima Productions onthult het geavanceerde mistsysteem van de Decima Engine dat ontwikkeld wordt voor Death Stranding.

Tijdens de presentatie op Siggraph 2017 in Los Angelos onthulden Giliam de Carpentier van Guerrilla Games en Kohei Ishiyama van Kojima Productions het Height Fog System dat in ontwikkeling is voor Death Stranding.

De Decima Engine heeft een flexibel atmosferisch verstrooiingssysteem, net als andere soortgelijke middleware. Dit verstrooiingsysteem bepaalt hoe licht valt op objecten en door bijvoorbeeld lucht. Normaal gesproken wordt hierbij een transmissie LUT (Look Up Tables) gebruikt, waarmee bijvoorbeeld een benadering wordt gemaakt van hoe licht valt in mist. Dit height fog-model calculeert de mist meteen wanneer de scene wordt gerenderd, waardoor soms lastig is om mist er realistisch uit te laten zien.

De transmissie-LUT (Look Up Tables) daarentegen is door Kojima Productions vervangen door een LUT die gebruik maakt van zonlicht en rayleighverstrooiing. Rayleighverstrooiing is de naam voor het fenomeen dat ervoor zorgt dat objecten die verder weg zijn vager en blauwer lijken. Hierdoor kunnen weersomstandigheden zoals mist realistischer worden weergegeven. Dit wijkt af van standaard LUT die in middleware gebruikt worden.

In de Decima Engine zijn nu twee weertypes voorgeprogrammeerd, namelijk zonnig en dichte mist. Deze kunnen gebruikt worden als basis voor andere weersomstandigheden.
Death Stranding is momenteel exclusief in ontwikkeling voor PlayStation 4.
Bekijk hieronder een testfilmpje van de Height Fog System dat is ontwikkeld voor Death Stranding, waarin zowel de weersomstandigheden zonnig als dichte mist kunnen worden gezien.

Dit artikel delen

Over de auteur

Eline Oosterloo Van mainstream Hearthstone tot het obscure Drill Dozer: voor mij zijn alle games genieten!

Reacties

  • Even een kleine correctie, het volgende is onjuist en incompleet:



    "Rayleighverstrooiing is de naam voor het fenomeen dat ervoor zorgt dat objecten die verder weg zijn vager en blauwer lijken."



    Rayleighverstrooiing wordt veroorzaakt wanneer de deeltjes die het licht verstrooien kleiner zijn dan de golflengte van het licht. Dit is inderdaad de reden dat bijvoorbeeld de lucht blauw is omdat dit fenomeen omgekeerd evenredig is met de vierde macht van de golflengte (blauw is korter dan rood en wordt dus vele malen beter verstrooid). Kijkend naar bijvoorbeeld rode wolken in de ochtend/avond of de zon die roder lijkt bij zonsopgang, zonsondergang, gaat jullie uitspraak niet meer op. Hoewel het ook door Rayleighverstrooiing wordt veroorzaakt.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren