1. PS4 Pro- en Xbox One X-versie van Shadow of War vergeleken

PS4 Pro- en Xbox One X-versie van Shadow of War vergeleken

Verschillende grafische kwaliteiten van de PlayStation 4 Pro- en Xbox One X-versie van Middle-earth: Shadow of War zijn met elkaar vergeleken.

Digitalfoundry heeft in een video onder andere de resolutie, draw distance en framerate van Shadow of War vergeleken op deze twee consoles. Xbox One X komt pas uit op 7 november, wat betekent dat de bron die gebruikt is voor deze video van een Microsoft-evenement komt, waarbij op deze console te spelen was.

Wat blijkt is dat Xbox One X een betere draw distance en resolutie heeft dan PlayStation 4 Pro, waardoor de console van Microsoft meer objecten in de verte kan laden en bijvoorbeeld bergen en kastelen op de achtergrond realistischer worden weergegeven.

Ook is de maximale resolutie Xbox One X hoger. Op PlayStation 4 wordt geen echte 4K weergegeven; de game draait op een native resolutie van 1620p. Op Xbox One X kan met een optie om resolutie te prioriteren daadwerkelijke 4K weergegeven worden door de dynamische resolutie uit te schakelen.

Daarnaast is het werkgeheugen van de Xbox One X groter, zodat de game ook een net iets betere framerate heeft op deze console dan op PlayStation 4 Pro. Hoewel beide apparaten een vrij stabiele 30fps weergeven, draait de game soms met net een paar frames meer tijdens veeleisende momenten dan op PlayStation 4 Pro.

Bij deze vergelijking is het belangrijk in het achterhoofd te houden dat niet de uiteindelijke code van de games gebruikt is. Echter geeft het wel een indicatie van de kracht van Xbox One X vergeleken met PlayStation 4 Pro.

Middle-earth: Shadow of War is een van de games die bekritiseerd wordt om het gebruik van een lootboxsysteem. Ook blijkt de vierde akte van de game zwakkere uitwerking te hebben dan andere. Desalniettemin is de game beoordeeld met een 8.5 door Lars Cornelis:

"Shadow of War doet alles wat zijn voorganger al zo goed maakt, maar dan aanzienlijk beter."

Dit artikel delen

Over de auteur

Eline Oosterloo Van mainstream Hearthstone tot het obscure Drill Dozer: voor mij zijn alle games genieten!

Reacties

  • Mag ook wel dat de XoneX versie beter is dan de PS4pro versie want de XoneX is sterker dan de ps4 pro



    Neemt niet weg dat (imho) de game ook machtig mooi is op de standaard PS4.

  • Sorry hoor, maar als ik dit filmpje zie dan is hij op de PS4 niet "machtig mooi".

  • Sorry maar ik vind dit niet lelijk en er gewoon goed uitzien



    https://youtu.be/5lThGegmd3I

  • Vind het uberhaupt niet echt een mooie game. Maar het verschil tussen de Xbox one X en de Pro is wel een stuk groter dan verwacht zeg.

  • Inderdaad. De orcs zien er goed uit (voor zover dat kan bij een orc), maar de rest van de wereld en personages zijn echt ondermaats.

  • Ik had niks anders verwacht. Zou eerder slecht zijn als er geen groot verschil was.

  • Het probleem wat ik met de eerste game had was dat de wereld zo ongelooflijk grijs en grauw was dat ik hem na 5 uurtjes niet meer heb opgestart. Ik vind de wereld gewoon niet tof

  • Ik moet de video thuis in 4k kijken maar verwacht dat de verschillen wel mee zullen vallen? Althans tussen ps4 en xbox one basisversies van multiplatformgames vond ik zelf bij het testen de verschillen ook redelijkerwijs te verwaarlozen.

  • Het verschil tussen de One en PS4 is dan ook kleiner dan tussen de PS4 Pro en One X. Wel beginnen de verschillen per "generatie" steeds kleiner te worden. Waar we vroeger werden weggeblazen bij bijvoorbeeld de stap van 2D naar 3D zitten we nu op pixels in te zoomen.

  • Precies om die reden, Gaaiz, is het voor mij allemaal niet zo interessant.
    Die grote verschillen van vroeger waren door niemand te verwaarlozen, deze verschillen (door mensen zoals ik) wel. :)



    Iets met spijker en kop! ;P

  • @Gaaiz



    Is niet helemaal zo, maar de gamestudio's zijn gewoon nog niet 100% overgestapt op 4K. Dan moet je gaan inzoomen dan.
    Third-Party games kunnen moeilijk verschillen maken tussen versies.
    Bij de volgende generatie gaan ze gebruik maken van gevulde 4K pixels, XBOX ONE X begint er al mee, maar je ziet nog steeds vrij wazige pixels.
    Wat zijn de mogelijkheden met 4K ten aanzien van 1080p? Nou, er kan dan 3x zoveel pixels gevuld worden, dus 3x zoveel detail. In theorie zou je aan games kunnen werken waar mensen 100% op mensen lijken.

  • Haha dat roepen ze elke generatie weer opnieuw…het lijken net echte mensen.
    Droom nog maar even want de stap naar realisme is nog erg ver weg.

  • Larafin (en Ramirez). Om resolutie (aangezien je daar over begint) als voorbeeld te nemen. De verschillen tussen HD en 4K zijn vele malen kleiner dan die tussen SD en HD. Dit geldt voor steeds meer aspecten in het gamen. Uiteraard blijft de beschikbare techniek exponentieel groeien, maar in het tempo dat we de eerste stappen hebben meegemaakt zul je niet meer zien. Een mooi voorbeeld:
    https://cdn1.sbnation.com/assets/3695…

  • En ondertussen lijkt alles nog steeds op klei.
    Serieus de stap maar realisme is nog jaren van ons verwijderd…

  • Ik denk decennia van ons verwijderd. Van special effects in films zien we nog steeds dat ze nep zijn, dat is pre rendered. Ik geloof dat we altijd het verschil zullen blijven zien.

  • Niet dat het mij veel boeit, maar de verschillen zijn toch redelijk groot.

  • Verschil in textures is groot mag je natuurlijk ook verwachten, maar dat Monolith niet meer uit de PS4 Pro krijgt qua textures trek ik in twijfel. Kijk naar The Witcher 3, Horizon, en misschien zelfs GTA 5 die overall betere textures weet te presenteren. Vraag me af of Monolith nog een patch voor zal uitbrengen om het wat te verbeteren.

  • Gaat niet gebeuren, want de PS4P kan niet beter.

  • Ik heb daar ook wel zo mijn twijfels bij. Ik verwacht ook nog wel een patch eerlijk gezegd.

  • In zijn algemeenheid? dan heb je andere open wereld games niet gezien. Nogal frappant dat de textures gelijk zijn aan de base PS4 namelijk.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren