1. Assassin's Creed Origins op Xbox One X, PS4 Pro en pc geanalyseerd

Assassin's Creed Origins op Xbox One X, PS4 Pro en pc geanalyseerd

DigitalFoundry heeft een uitgebreide videoanalyse uitgebracht waarin de nieuwe Assassin's Creed-game vergeleken wordt op PlayStation 4 Pro, Xbox One X en pc.

Zoals al eerder duidelijk werd uit een vergelijking tussen weergaven van de game op PlayStation 4 Pro en Xbox One X geeft de laatste een betere resolutie weer.

Interessant aan deze video is dat er dieper wordt ingegaan op de precieze maximale en minimale resoluties en dat de vergelijking ook de pc-versie van de game meeneemt in de analyse. Hierbij lijkt het erop dat Ubisoft Assassin's Creed Origins niet extra geoptimaliseerd heeft voor Xbox One X, ook al impliceerde director Ashraf Ismail dit wel voor release van de game.

De resolutie is niet vast, zoals eerdere games uit de serie, maar wordt dynamisch geschaald afhankelijk van de hectiek van de gameplay. De minimale, maximale en gemiddelde resoluties op de verschillende consoles zijn als volgt:

Minimaal:
PS4 Pro - 1350p
Xbox One X - 1656p

Gemiddeld:
PS4 Pro - 1440p
Xbox One X - 1700-1800p

Maximaal:
PS4 Pro - 1584p
Xbox One X - 2016p

In vergelijking kan alleen de pc-versie van de game in consistente, volledige 2160p (4K) draaien, hoewel de Xbox One X vaak wel erg dichtbij komt.

Wat betreft de pixelweergave voor de game hebben alleen pc-gebruikers de mogelijkheid de game in volledige 4K te spelen, waar echter wel een erg goede pc voor nodig is om de game dan ook nog in 60fps te draaien. De draw distance op PlayStation 4 Pro en Xbox One X blijkt ongeveer hetzelfde te zijn, hoewel de extra pixels in de One X-weergave ervoor zorgt dat schaduwen meer detail krijgen. Als de game gedraaid wordt op een pc met high-end hardware kan deze wel hoger uitpakken dan op beide consoles. Hierbij is het eigenlijk zo dat PlayStation 4 Pro het laagste scoort, pc het hoogste en Xbox One X er ergens tussen in zit.

Xbox One X en PlayStation 4 Pro behalen allebei een redelijk stabiele 30fps, waarbij Microsoft's console gemiddeld zo'n 2 tot 3 frames per seconde hoger scoort dan PlayStation 4 Pro. Bekijk voor meer informatie over de dynamische weergaven en UHD-weergave en Temporal Anti Aliasing (TAA) in de video hieronder.

Dit artikel delen

Over de auteur

Eline Oosterloo Van mainstream Hearthstone tot het obscure Drill Dozer: voor mij zijn alle games genieten!

Reacties

  • Minimaal:
    PS4 Pro - 1350p
    Xbox One X - 1656p



    Gemiddeld:
    PS4 Pro - 1440p
    Xbox One X - 1700-1800p



    Maximaal:
    PS4 Pro - 1584p
    Xbox One X - 2016p



    Kijk hier hebben we wat meer aan. Dit verschil is niet altijd even makkelijk te zien op een telefoon of een 1080 monitor.



  • De ps4 pro max is niet even zo hoog als het minimum van de x

  • Was me nog niet eens opgevallen..

  • Verschil toch groter dan ok dacht

  • Hij speelt heerlijk wel hoor op ultra met 100fps :)

  • Daar krijg jij wel een hard plassertje van he Zorowin?

  • Hij speelt heerlijk op mijn ultradikke ps4 op 30 fps.

  • "Interessant aan deze video is dat er dieper wordt ingegaan op de precieze maximale en minimale resoluties en dat de vergelijking ook de pc-versie van de game meeneemt in de analyse. Hierbij lijkt het erop dat Ubisoft Assassin's Creed Origins niet extra geoptimaliseerd heeft voor Xbox One X, ook al impliceerde director Ashraf Ismail dit wel voor release van de game."



    Uhm als ik dan het lijstje lees lijkt de game toch wel geoptimaliseerd of begrijp ik iets niet. Als het niet geoptimaliseerd was dan zouden die statistieken een exacte koptie moeten zijn van de Pro. Toen ik de video vanmiddag keek kreeg ook die indruk al dat er wel iets gedaan is, wat DF ook aanhaalt, al halen ze niet de E3 waarden nee. En idd de verschillen zijn klein voor de waarneming en wederom heb je het scalen nodig om het tussen pro en one x te zien.



    Ik kijk de vergelijkingsvideos's trouw op mijn tv hoor maar vraag me af wat de meerwaarde van deze artikelen is steeds hier op IG. Straks staat het weer vol reacties van toch mooier hier of niet belangrijk en van mensen die het ff niet in 4K bekijken en een volledig oordelen vellen. Ik durf alvast niet meer te kijken naar de reacties.



  • Syndicate was ook geoptimaliseerd voor de Pro.
    Je moet maar eens kijken hoe die eruit ziet: 900p graphics met 4K tekst.

  • haha I know… geloof ik wel veranderd met 1.51 dacht ik.

  • De meerwaarde van dit artikel is nogal logisch. De One X is net uit en veel bezoekers zullen dit soort vergelijkingen de eerste week best interessant vinden om te kijken of er verschil is en zo ja hoeveel.



    Of het verschil tijdens het spelen een meerwaarde heeft is natuurlijk een ander verhaal.

  • Wellicht heb je daar gelijk in en is het meer dat sommige reacties gewoon zo onnozel zijn dat het pijn doet.

  • Ik vind het verschil ps4 pro - XoneX nog steeds niet overweldigend groot. Pc versie daarentegen is wel echt een wereld van verschil.

  • Dus eigenlijk is alles zo goed als hetzelfde, buiten de resolutie, tussen de Pro en de X.



    Prima! Ik zie eerlijk gezegd liever een vergelijking tussen de standaard Xbox One en de X. Een pak spannender!

  • Schijnbaar willen degene die zijn overgestapt er niks meer van weten. Merk je ook duidelijk aan de reacties dat ze puur gefocust zijn op de Pro die ze moeten verslaan. Ze moeten toch ergens hun zuur verdiende centjes zien te rechtvaardigen.

  • Is inderdaad een betere vergelijking. Een upgrade van het ene high end model naar het andere is bijna de moeite niet. Tenzij het gaat om de content, dat is voor iedereen persoonlijk, maar in technisch opzicht is dat geen heel boeiende vergelijking.



    Als je nog op een console speelt zoals die uitkwam bij launch (zoals ik) is het een substantiële verbetering en kom ik toch wel ernstig in de verleiding.

  • Dat vind ik ook. Heb liever vergelijkingen van de X met de normale One. Het verschil met de pro is minimaal, en ik neem aan dat bijna niemand een Pro en een X heeft.

  • Dan zie je hoeveel kracht het kost om de resolutie zo hoog te krijgen. Ik hoop dat er bij veel games een optie als "performance" komt in plaats van zo dicht mogelijk bij de 4K. Vind het nu al zonde van de 1st party titels.

  • Ik hoop het voor je Gaaiz. Laten we de pro patches en Sonic forces even achter ons laten en kijken of ontwikkelaars nu meer gaan doen. Het zou echt zonde zijn van de Xbox X.



    ( voor de gene die het gemist hebben. Sonic forces op de Xbox X is raar. De ene stage is het 1080p en de ander een veel hogere )

  • Sonic Forces is sowieso een fiasco. op PS4 pro waren ze de update om te enhancen eigenlijk volledig vergeten ala de release van Prey.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren