1. Respawn Entertainment wordt gekocht door EA

Respawn Entertainment wordt gekocht door EA

Electronic Arts gaat Respawn Entertainment, de studio achter de Titanfall-games, kopen.

Het bedrijf betaalt 151 miljoen dollar in direct geld aan Respawn. Daarnaast wordt er over vier jaar tot 164 miljoen dollar aan investeringen betaald aan werknemers. Als Respawn bepaalde doelen behaalt voor 2022, wordt er nog eens 140 miljoen dollar betaald.

Kotaku claimt dat de Zuid-Koreaanse uitgever Nexon een bod deed op Respawn. EA had daarna dertig dagen om over dat bod heen te gaan, wat het heeft gedaan.

Volgens EA's CEO Andrew Wilson past de studio perfect bij de missie van de uitgever om "uitzonderlijke en innovatieve nieuwe ervaringen te bieden. Nu het Respawn-team bij EA komt, hebben we plannen om in de toekomst nog meer geweldige dingen te bereiken."

Respawn Entertainment ontstond toen Infinity Ward-oprichters Vince Zampella en Jason West door Activision werden ontslagen. Respawn heeft Titanfall en Titanfall 2 ontwikkeld. De studio werkt nu aan een nieuwe Titanfall-game, een game gesitueerd in het Star Wars-universum en een virtual reality-ervaring.

Dit artikel delen

Over de auteur

Michel Musters Redacteur bij Gamer.nl en InsideGamer.nl. Houdt van allerlei soorten games, van klassiekers als Mario, Metal Gear en Zelda, naar moderne meesterwerken als Red Dead Redemption en The Witcher 3, tot experimentele hoogvliegers als Rez, Limbo en Lumines.

Reacties

  • Bedankt voor alles Respawn Entertainment. Het ga jullie goed!



    "Als Respawn bepaalde doelen behaalt voor 2022, wordt er nog eens 140 miljoen dollar betaald."



    Doel 1: maak vanaf nu gehypte kutgames met veel bugs
    Doel 2: verdien daar zoveel mogelijk geld aan
    Doel 3: luister niet naar die loserige gamers, EA is je beste vriend

  • Je haalt de woorden uit m'n mond. Titanfall 3 met gratis dlc? Vergeet het maar

  • Niks aan de hand hoor, denk niet dat Respawn alleen verantwoordelijk is voor het gratis DLC pakket bij deel 2. Lijkt mij dat zulke acties sowieso in overleg gaat met de uitgever EA. Ze hebben ook geleerd dat de DLC bij deel1 een hoop spelers koste en misschien vandaar dat ze bij deel 2 het anders hebben aangepakt.
    Zie deel 3 graag tegemoet, wel gaarne een grotere playerbase op pc.

  • Ondersteuning van deel 2 was echt top en niet typisch EA. Ben benieuwd of dit zo blijft.

  • Nou het was leuk ze gekend te hebben. Tot nooit meer ziens

  • EA was toch altijd al de publisher van Titanfall?

  • jep. veranderd waarschijnlijk geen ene hol.

  • Publisher, ja. Geen eigenaar van Respawn Entertainment of van de Titanfall franchise. Als Respawn had gewild hadden ze ook zo een andere uitgever voor Titanfall 2 kunnen zoeken.



    @Soon
    Daar vergis je je lelijk in. Respawn Entertainment verkoopt skins en andere micro transacties direct, dus niet via loot boxes. Dit doen ze om zo een transparant mogelijk model te voeren. Ze houden niet van gok systemen. Ze hadden ook de macht om dat te doen, want EA was alleen de publisher, geen eigenaar van het bedrijf of de franchise. EA gaat in toekomstige games zeker aan de slag met loot boxes om meer winst te kunnen maken.

  • Ben ik ook bang voor CerandoX

  • EA had druk kunnen uitoefenen. "Luister je niet, dan zijn wij geen publisher van jullie game". De developer is niet naar een andere uitgever gegaan en EA is vaker publisher voor hen geweest. Wat jij zegt hoeft niet per se te gaan gebeuren. Misschien wel, misschien niet.



    Om terug te komen op Soon:
    Er veranderd waarschijnlijk (!?) geen ene hol.

  • @Richh
    Na het gezeur met Activision, zij bepaalde voor Zampella wat er gemaakt moest gaan worden, wilde Zampella (en West) vrijheid over hun eigen games en franchises. Dus nee, dat had niet gekund.



    De reden waarom ze een overeenkomst gesloten hebben met EA is omdat ze nou juist totale vrijheid kregen. Ze zijn puur een uitgever en verder niets. Dit wordt ook nog eens per game bekeken. Het is niet zo dat Respawn een contract heeft met EA over de gehele Titanfall franchise. Wil EA het om één of andere reden niet uitgeven, dan stappen ze naar een andere uitgever.



    EA heeft tot nu toe alleen Titanfall en Titanfall 2 uitgegeven. De mobile game Titanfall Assault is door Nexon uitgegven en daar heeft EA helemaal niets mee te maken.



    http://www.titanfallassault.com



    Voor de Star Wars-game waar ze aan werken veranderd er inderdaad niets. EA is "eigenaar" van de franchise en zij bepalen wat er mee gebeurd. Hier zullen echter ook wel afspraken zijn gemaakt m.b.t. creatieve vrijheid en verdienmodel.



    Wat ik zeg gaat vrijwel zeker gebeuren; kijk naar EA, ze cancellen games vanwege het lastig implementeren van loot boxes en maken Star Wars Battlefront II "loot box only". Dus ja, daar is geen twijfel over maken.

  • Ik snap zeker je punt. Er is veel kritiek op EA: ze kunnen veranderen. Ik wacht het nog even af.

  • Daarom snap ik Zampella ook niet echt? Maar goed voor dat geld wil ik ook wel wat creatieve vrijheid inleveren ;-)

  • Ik heb meer het idee dat Respawn deze deal gesloten heeft om hun bedrijf boven water te houden. Iedereen sprak vol lof over titanfall 2. Daar waar alle DLC gratis was, en een geweldige support had. Respawn was open en transparant. Toch vielen de verkoopcijfers tegen en vallen alle mensen weer terug op jaarlijks terugkerende meuk zoals COD, waar ze weer vrolijk loot boxen kopen.



    Bij deze bedank de gamers maar

  • Haha deal with the devil.

  • Godver! :@

  • Haha nog een firma die binnen 2 jaar de deuren mag sluiten. Zo schakelt EA zijn concurrenten uit en verzekert het zijn positie op de markt.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren