Port Royal 3 Review

Hijs de zeilen, haal het anker binnen en verkies het ruime sop! In Port Royal 3 heb je de kans om goud en glorie te vinden in de Caraïben als handelaar of zeeschavuit. Xbox ahoy!

Port Royal is een tycoon-game in de klassieke zin van het woord. Het spel mag dan wel twee verschillende ‘campaigns’ kennen waarvan er eentje meer is gericht op actie en avontuur, rijk worden is, ongeacht de manier waarop je speelt, het hoofddoel. De trader campaign is vooral geschikt voor echte Hollanders met een beetje VOC-mentaliteit. Bij deze manier van spelen vaar je stad na stad af om je goederen te verkopen. Winst maken doe je door goederen goedkoop in te slaan en ze vervolgens voor een hoge prijs te verkopen aan steden die deze goederen het hardst nodig hebben. Zo vaar je in Port Royal 3 de Caraïben tientallen keren af met een ruim vol specerijen die ergens anders voor een hoge prijs over de toonbank gaan.

Sleur

De serie

Port Royal 3 verscheen eerder dit jaar al op de PC. Dat is tevens het platform waarop deze serie zijn oorsprong vindt. Wie het tweede deel heeft gespeeld zal weinig verrast worden door deel drie. Grafisch is de game nauwelijks vooruitgegaan en veel mogelijkheden uit het eerste vervolg zijn niet meer aanwezig. Zo is het bijvoorbeeld niet meer mogelijk om te handelen met Europa in Port Royal 3.

Het duurt niet al te lang voordat bij deze manier van spelen de sleur opduikt. Heen en weer varen, alles verkopen, nieuwe spullen inslaan, soms een gebouwtje plaatsen, het leven van een handelaar in Port Royal voelt na een tijdje vooral aan als werk. Dat je in feite de hele tijd naar veel statistieken en spreadsheets met prijzen van goederen loopt te turen versterkt dit gevoel alleen maar meer.

Het leven van een avonturier in de andere campaign is helaas net zo ‘spannend’. Op papier zijn zeeslagen interessant, maar in de game draait het vooral om wiens konvooi, voorafgaand aan het gevecht, de beste statistieken heeft. Met een druk op de knop laat je de zeeslag automatisch uitgevochten worden zonder dat je zelf de kanonnen bemant. Als je zelf aan het roer staat doe je er wat langer over, maar ook dan wil het niet spannend worden. Daarnaast is de kans groter dat je als winnaar uit de bus komt wanneer je de gevechten automatisch laat uitvechten. Bij het veroveren van steden komt het helemaal alleen maar neer op wie de hoogste cijfers heeft. Tactiek komt er niet bij kijken.

Tutorials

De campaigns functioneren uiteindelijk als een soort instructies voor de Free Mode waarin je zonder moeite zowel een handelaar als een piraat kan uithangen. Echt goed doen deze tutorials hun werk helaas niet, doordat ze nauwelijks uitleg over de (vele) menu’s geven. Iets simpels zoals een boot aan een konvooi toevoegen wordt daardoor overbodig moeilijk. Sowieso zijn de menu’s niet bepaald prettig te navigeren op een console. De game wordt daardoor soms behoorlijk frustrerend en lastig. Tel daarbij ook nog enkele bugs op, zoals missies die niet automatisch gestart worden, terwijl dat natuurlijk wel de bedoeling zou moeten zijn en je hebt een nogal ondoordringbaar totaalpakket.

Dat is jammer, want er is namelijk wel plezier te halen uit Port Royal 3. Wanneer je bijvoorbeeld een aardige handelsroute weet op te zetten stroomt het geld binnen en ook wanneer je eindelijk zelf op een kolonie een bedrijf kan starten, waar je bijvoorbeeld katoen of rum produceert, is de game best aardig. De complexe economie van goederen die achter de onhandige menu’s schuilgaat zorgt er daarnaast voor dat je heel snel rijk kan worden wanneer je het slim speelt of binnen no-time straatarm wordt wanneer je het verkeerd aanpakt door goederen in te slaan die totaal niet in trek zijn.

Port Royal 3 is gespeeld op de Xbox 360

Geen zilvervloot, maar ook geen begrafenis op zee voor Port Royal 3. De game kent veel menu’s en systemen die niet allemaal even duidelijk en spannend zijn en enkele bugs weten het speelplezier ook aardig te bederven, maar met een beetje VOC-mentaliteit valt er uit deze game wel degelijk een beetje plezier te halen.

5
  • Klassieke Tycoon-game
  • Slechte tutorials