1. Tekken Tag Tournament 2 Review

Tekken Tag Tournament 2 Review

Tekken Tag Tournament 2 is precies de Tekken-game geworden die iedereen zich kon wensen. Spelen in teamverband is nog nooit zo lekker geweest en in veel opzichten is dit dan ook een nagenoeg perfecte vechtgame. Nagenoeg, dus net niet helemaal.

Jun Kazama

Mijn enige echte frustratie zit hem in de eindbaas van de game, Jun Kazama, die een eervolle tweede plaats neemt in mijn persoonlijke top drie van meest ongebalanceerde, oneerlijke eindbazen in een vechtgame ooit (de andere twee plaatsen worden gevuld door Seth uit Street Fighter 4 en die achterlijke Kazumi-kloon uit Dead or Alive 4). Al schroef je de moeilijkheidsgraad omlaag naar “easy”, Jun Kazama blijft een kreng van formaat met een trukendoos die anderhalf keer zo groot is dan die van ieder ander personage.

Als speelbaar personage is ze dan weer een stuk minder sterk, mede doordat ze een flink aantal aanvallen, die specifiek bij haar als eindbaas horen, mist. Maar genoeg gezeurd, ik ben toch vooral vol lof over de game. Ook als het op de personages aankomt. Met meer dan vijftig personages heb je ruim de keuze uit voornamelijk oude bekenden uit heel de serie afgewisseld met een paar minder bekende en een paar nieuwe. Vrijwel ieder personage voelt perfect gebalanceerd aan, en geoptimaliseerd voor het ‘tandje sneller’-gevoel dat de game nu uitdraagt.

Het lijkt hem niet zo zeer in het algehele speltempo te zitten, maar meer in de individuele personages die allemaal net iets sneller en gelikter lijken te bewegen. Wat ongetwijfeld bijdraagt aan het gevoel van drukte en snelheid is de toevoeging van de verschillende teamaanvallen en technieken. Omdat je in staat bent met twee vechters tegelijkertijd de ring in te duiken beschik je over speciale afwisselingsmoves, waarbij hooghouden of een worp centraal staat, of je maakt gebruik van een speciale aanval waarbij je letterlijk allebei je vechters tegelijkertijd kunt besturen. In dit laatste geval kun je door verschillende aanvalsknoppen in te drukken (en eventueel je personages af te laten wisselen met de tag-knop) een korte serie krachtige aanvallen uitvoeren.

Heb je hier echter allemaal geen zin in, dan is dat ook geen probleem. Als je met slechts een enkele vechter de ring in duikt dan ben je sterker dan een individueel teamlid. Hierdoor blijft alles in balans en hoeft niemand zich gedwongen te voelen om extra teamaanvallen te leren. Dat gezegd hebbende is het wel aan te raden om alle technieken onder de knie te krijgen, zodat je optimaal kunt genieten wanneer je met vrienden in teamverband speelt, zowel off- als online. Dat dat ook op een leuke manier kan bewijst Fight Lab.

Fight Lab

Fight Lab is eigenlijk niet meer dan een tutorial, maar dan zo aangekleed dat het als meer aanvoelt. De uiteindelijke beloning voor het volledig doorspelen ervan is dan ook de moeite waard voor iedere serieuze speler: een volledig aanpasbare vechtmachine die helemaal van jou is. Het is een modus die bestaat uit vijf hoofdstukken, waarin het verhaal verteld wordt van een flamboyante man die met zijn bedrijf de ultieme vechtrobot heeft gebouwd, om zo het Tekken-toernooi te kunnen winnen. Helaas blaast hij hem vrijwel direct al (per ongeluk) op, zodat hij weer vanaf het begin mag beginnen. Op deze wijze worden alle technieken je aangeleerd totdat je uiteindelijk de ultieme vechtrobot bent. Nadat je de modus helemaal uitgespeeld hebt kun je zelf specifieke aanvallen kopen van individuele Tekken-personages en die bij elkaar stoppen in een enkele vechter. In totaal kun je vier verschillende profielen aanmaken en ieder hoofdstuk van Fight Lab kun je opnieuw spelen om meer geld te verdienen om je robot mee aan te passen. Een leuk principe dat de serieuze speler erg lang bezig kan houden.

Wat betreft aanpasbaarheid is de game sowieso in topvorm, wantniet alleen heb je een volledig aanpasbare robot, je kunt ook ieder bestaand personage een aantal extra outfits aanmeten die je zelf samengesteld hebt. Zo heb ik mijn favoriete personage, Kazuya, aangekleed als een halve Power Ranger, met een zonnebloem in zijn vuist geklemd. Maar ook alle muziek in de game kun je aanpassen, middels het onderdeel “Tekken Tunes”. Nu lijkt dat misschien niet zo bijzonder, maar met een soms stevige elektronische soundtrack is het best fijn om zelf te kunnen bepalen welke beats je liever hoort terwijl je een personage uitzoekt, of op welk ritme je liever ramt in je favoriete level. Neem al die aanpasbaarheid bij elkaar en je hebt een rasechte Tekken-game, die je toch iets unieks van jezelf mee kunt geven.

Deze game is getest op de Xbox 360

9,3
Tekken Tag Tournament 2 is het meest opgepoetste en doordachte deel in heel de Tekken-serie. Alles draait om plezier en competitie, of je dat nu samen of alleen wilt ervaren, onder iedere mogelijke omstandigheid. Het feit dat er geen gimmicks in zitten, zoals een losse story mode of iets in die geest geeft aan dat ze niet meer nodig hebben dan de ijzersterke kern, met genoeg aanpassingsmogelijkheden daaromheen, zodat je het volledig je eigen stijl kunt geven. Petje af, Namco, het plezier dat jullie gehad hebben in het maken van deze game straalt er in ieder opzicht vanaf.
  • Fight Lab is de leukste tutorial ooit
  • Aanpasbaarheid in (bijna) ieder opzicht
  • Meer dan 50 personages