NHL 13 Review

Het is een geaccepteerd gegeven dat sportgames niet altijd evenveel vernieuwen als het seizoen ervoor, dus we kunnen ons geluk niet op als we daadwerkelijk grote veranderingen mogen verwelkomen. Zoals in NHL 07, die ons middels het tweede pookje controle gaf over de stick. De Skill Stick was zo’n fantastische vondst dat de concurrentie niet wist hoe snel het de feature moest implementeren in de eigen games. Volgens Electronic Arts zijn de innovaties in NHL 13 minstens zo ingrijpend als die van zes jaar terug, maar na vijf delen vol simpele tweaks wachten wij liever af voordat we met superlatieven beginnen te strooien.

Gevoel voor snelheid

De belangrijkste reden voor EA’s onbegrensde vertrouwen in NHL 13 is True Performance Skating, een feature die de wetten van de natuur beter belooft na te bootsen. Een kenmerk van de NHL-games was namelijk dat de spelers allemaal ongeveer even rap leken, waardoor zelfs de beste schaatsers moeite hadden om een trage verdediger van zich af te schudden. Sowieso werd er ogenschijnlijk in één tempo geschaatst, wat het gevoel voor snelheid niet ten goede kwam. Een belangrijk punt aangezien ijshockey de snelste teamsport ter wereld is.

De True Performance Skating maakt zichtbaar een eind aan deze snelheidsgerelateerde euvels, maar de hamvraag is of de game daar ook beter van wordt. Het antwoord? Een volmondig ja! In NHL 13 worden wedstrijdsituaties veel vaker op realistische wijze nagebootst dan in de vorige delen. Wanneer je bijvoorbeeld met Sidney Crosby langs een verdediger snelt, zullen de overige verdedigers in moeten grijpen waardoor er ruimte ontstaat. Ruimte die jij mooi kunt gebruiken om messcherpe aanvallen op te zetten. Voor verdedigers geldt natuurlijk hetzelfde, zo is het met de juiste speler mogelijk om met een uiterste versnelling alsnog in de buurt te komen van een doorgebroken aanvaller.

Een bijkomstigheid van de nieuwe physics is dat je niet meer ongestraft kunt draaien en keren op hoge snelheid. Neem de moeite na een sprint om te glijden en je zult je beweeglijkheid behouden. Ben je echter eigenwijs en probeer je in een bocht te versnellen? Dan kan het zomaar zijn dat je met je smoel op het ijs belandt. Hetzelfde geldt voor andere acties zoals passen en schieten; alles is nu eenmaal moeilijker uit te voeren op hoge snelheid. Slechts de groten zijn in staat om deze natuurwetten te tarten.

IJshockey zoals het bedoeld is

2012/13 seizoen op het spel

De competitie begint al over een maand, maar het is nog maar de vraag of er die dag daadwerkelijk gespeeld gaat worden. Dit omdat de overeenkomst tussen de spelersvakbond en franchise-eigenaren na het vorige seizoen afliep en ze sindsdien geen steek dichter bij elkaar zijn gekomen. Naar verluidt hebben de partijen uiterlijk tot en met zaterdag om de zogenaamde lockout te vermijden. Overigens bevonden zowel de NBA als de NFL zich in 2011 in soortgelijke situaties. De start van het NBA-seizoen werd uiteindelijk uitgesteld tot de kerst, terwijl de NFL zelfs nog op tijd was voor de oorspronkelijke start.

Naast de physics heeft men eveneens veel tijd gestoken in het verbeteren van de kunstmatige intelligentie. Met veel bombarie aangekondigd, maar wij scharen het onder het kopje tweaks vanwege de kleinere impact. Desondanks is het een zeer welkome verandering, aangezien spelers zich nu meer bewust zijn van de omgeving en niet alleen letten op de puck. Om die reden was het voorheen heel eenvoudig om te scoren in twee-tegen-één aanvallen met een laat passje naar de open man, zodat de goalie geen tijd meer had om de andere kant te dekken. Nu zal de doelman echter net als in het echt veel vaker anticiperen op de pass, zodat je iets creatiever moet zijn om te scoren. Dat is tevens het geval omdat de goalies een stuk dynamischer reageren, met als gevolg dat we die spectaculaire reddingen van tv steeds vaker op onze console zien verschijnen.

Ook wat betreft de presentatie haal je met NHL 13 de sport in huis, waar vooral het feit dat elk team op eigen wijze door de fans wordt toegezongen in het oog springt. Toch laat de game hier en daar nog steken vallen. Het is bijvoorbeeld onbegrijpelijk dat slechts een handvol spelers te herkennen is aan zijn gezicht, terwijl men slechts één competitie in orde hoeft te maken. Daarnaast is het jammer dat de niet-lijkende spelers regelmatig gepaard gaan met framedrops, al is het fortuinlijk dat dit in de regel plaatsvindt tijdens de tussenfilmpjes.

De revolutie van NHL 13 lijkt op te houden op bij de spelopties, waar we in eerste instantie voornamelijk hetzelfde terugzien. Zo is het nog steeds tof om in de schoenen te stappen van je favoriete speler in Be A Pro of jezelf na te maken om uiteindelijk een plekje in de Hall of Fame te verdienen. Daarnaast keert Hockey Ultimate Team terug en is het opnieuw mogelijk om de boel te managen in Be A GM, al is het misschien interessanter om een blik te werpen op GM Connected. Dit is in feite een online variant van Be A GM, waarbij zowel co-op als versus gameplay mogelijk is. En aangezien de dertig teams elk meerdere gamers kunnen huisvesten en de modus vergezeld wordt door een heuse app, is het alsof je jouw eigen fantasy league organiseert.

Tot slot introduceert de game NHL Moments Live, een modus met 26 memorabele scenario’s uit het verre en recente verleden die jij tot een goed eind dient te brengen. Ideaal om mee af te wisselen als je eens even geen zin hebt om in competitieverband te spelen. Bovendien zullen deze na de release worden aangevuld met uitdagingen gebaseerd op het komende seizoen, wellicht een reden voor sommigen om het echte werk eens te volgen

Deze game is getest op de Xbox 360

De seizoensmodi mogen weliswaar weinig zijn veranderd, maar de aangepaste physics in NHL 13 compenseren dat ruimschoots. Steeds vaker ontvouwen wedstrijdsituaties zich zoals te zien is op tv; of het nu mooie aanvallen of fantastische reddingen betreft, de herkenbaarheid is groot. NHL 13 verdient het simpelweg gekroond te worden tot meest realistische ijshockeygame ooit.

9-
  • Aangepaste physics leiden tot meer realistische spelsituaties
  • Eindelijk een goed gevoel voor snelheid