Mark of the Ninja Review

Hoe vertaal je het werk van een ninja naar een videogame? Mark of the Ninja heeft in ieder geval aardig vat op de werkwijze van deze ongrijpbare sluipers. Dit keer dus geen zwaardvechtende superheld, maar een krijger die de schaduwen verkiest boven een gevecht. Doe je werk goed en vijanden hebben niet eens door dat je er bent.

In Mark of the Ninja speel je als de uitverkoren ninja van een eeuwenoude clan. Wanneer de geheimzinnige levenswijze van de clan op brute wijze wordt verstoord door een groep militanten, is het tijd om terug te slaan. Vanuit het donker welteverstaan. Jouw ninja is namelijk maar uitgerust met ouderwetse middelen. Een zwaard, bamboepijlen, een rookbom en een stuk vuurwerk waarmee een afleiding gecreëerd kan worden. Dat is alles wel zo’n beetje.

De vijand is bewapend met de modernste middelen. Machinegeweren, shotguns en gasmaskers zorgen ervoor dat de duisternis je grootste vriend is in Mark of the Ninja. In het donker ben je namelijk zo goed als onzichtbaar en daardoor ook een lastig doelwit. Om patrouillerende soldaten te omzeilen, verniel je lichtbronnen, veroorzaak je afleidingen en, als het echt niet anders kan, snijd je stilletjes wat kelen door om verder te komen.

Hoe talrijk de mogelijkheden ook zijn om, het is hoe dan ook snel gedaan met je ninja wanneer hij ontdekt wordt. Het gebruik van kleur en geluid helpen je gelukkig om ongezien te blijven. Zit je ninja goed verscholen, dan mengt de kleur van zijn gewaad zich met zijn omgeving. Ook geluid speelt hierin een belangrijke rol. Wanneer je een luide actie uitvoert, verschijnen er cirkels in beeld die aangeven of jouw herrie ook gehoord wordt door omstanders.

Het schuilen in de schaduwen, kruipen door roosters en omzeilen van bewakers is soepel uitgewerkt dankzij de vloeiende animaties en de bekende tekenfilmstijl van ontwikkelaar Klei, vooral bekend van de twee Shank-games. Met alle basismogelijkheden wordt bovendien leuk geëxperimenteerd. Tijdens een inbraak in een oud kasteel zorgt het slechte weer er bijvoorbeeld voor dat je positie tijdens een plotselinge bliksemflits wordt verraden en in een ander level zitten doorgangen volgestouwd met valstrikken die met precisie moeten worden ontmanteld.

De levels zitten ook nog eens tjokvol geheimen, zoals alternatieve doorgangen, challenge rooms die je transporteren naar speciale kamers die als een soort puzzel in elkaar steken, en scrolls die meer uit de doeken doen over de mysteries. Ieder locatie kent ook een aantal optionele doelen. Zo moet je in sommige stukken compleet ongezien blijven of alle gongen luiden in een gebied. Met deze extra opdrachten verdien je punten die kunnen worden uitgegeven aan nieuwe moves en upgrades voor bestaande gadgets. Niet iedere upgrade is echter even handig. Meer vechtmoves of een sterk pantser voelen nogal overbodig voor een game die toch echt draait om sluipen en ongezien blijven.

Misschien wel één van de knapste prestaties van Mark of the Ninja is het feit dat het een sluipgame blijft tot het allerlaatste moment. Het verhaal kent zijn wendingen, maar tegen het einde aan ben je nog steeds een even kwetsbaar als dodelijk ninja. De moeilijkheidsgraad van de levels wordt perfect opgebouwd en nergens wordt de game onnodig frustrerend. Dat heeft onder andere te maken met het 2D-aanzicht dat ervoor zorgt dat je altijd een bepaalde mate van overzicht houdt, maar ook met het feit dat je steeds beter de mogelijkheden van de ninja onder de knie krijgt zonder dat je constant tutorials voor je kiezen krijgt. De game steekt bovendien zo in elkaar dat meerdere speelstijlen goed mogelijk zijn. Niet iedere speler zal bijvoorbeeld dezelfde uitrusting met zich meenemen omdat een agressievere of juist afleidende stijl beter bij hen past.

De kans is dan ook groot dat je na het uitspelen van Mark of the Ninja snakt naar een kans om je ninjavaardigheden verder op de proef te stellen. De New Game+ optie is dan de perfecte oplossing. Niet alleen zijn de vijanden hierin een stukje slimmer, je hebt ook minder zicht op wat er achter je gebeurt en je wordt ook niet geattendeerd op het feit dat je harde geluiden maakt. Alle upgrades blijven daarnaast behouden en dat maakt het weer interessant om de levels nogmaals door te spelen met een betere uitrusting en meer ervaring. Een puntensysteem voor iedere actie die je uitvoert zorgt ervoor dat voorzichtig spelen ook echt meerwaarde biedt. Speel je een level uit zonder iemand te doden, dan wacht er een flinke bonus op je.

Mark of the Ninja is te downloaden op Xbox Live Arcade en is gespeeld op de Xbox 360. De game kost 1200 Microsoft Points (ongeveer 15 euro).

Sluipen, doden en verdwijnen. Het werk van een ninja is zelden zo goed verwerkt in een videogame als in Mark of the Ninja. De duistere stijl, de spanning van het ontglippen aan de bewaking en de variatie maken van deze game een geweldige start van het najaar vol gigantische blockbusters.

9
  • Meesterlijke sluipactie
  • Stijlvol