Rock Band Blitz

Recensie | -

Het sociale aspect is steevast een katalysator geweest in het succes achter ritmische games, al gooit Rock Band Blitz het over een andere boeg. In navolging van Harmonix’ eigen Rock Band Unplugged biedt Blitz een ervaring die hoofdzakelijk bedoeld is voor één speler, terwijl het tegelijkertijd de plastic instrumenten links laat liggen. Dat is eigenlijk niet meer voor te stellen op deze generatie consoles, waar de talloze muziekgames telkens een afgeleide waren van Guitar Hero; wederom een product uit de Harmonix-stal. Als we iemand dus dit experiment kunnen toevertrouwen, dan zijn het deze pioniers wel.

Respecteer de bas

In Blitz focussen we ons voor de verandering niet op het perfectioneren van een specifieke muzieklijn, maar verdelen we onze aandacht juist over de verschillende muziekpartijen. In de praktijk betekent dit dat de vijf tracks (drums, bas, gitaar, vocals en keyboard) allen in beeld gebracht worden, zodat jij met een druk op de knop kunt bepalen welke lijn er in de schijnwerpers staat. De tracks kennen slechts twee soorten noten: links en rechts, resulterend in een ritmespel waarin jij een ‘assymetrische’ spervuur aan noten dient te verwerken. Klinkt wellicht niet zo uitdagend, zeker als we daaraan toevoegen dat Rock Band Blitz slechts één moeilijkheidsgraad kent, maar dat valt eigenlijk reuze mee. Dat is mede te danken aan de Blitz Mode, een versnelde modus die intreedt na een streak van 25 noten. Op deze snelheid heb je doorgaans niet de tijd om afzonderlijk te reageren op de talloze commando’s op je scherm, maar zul je moeten vertrouwen op je ritmegevoel. En dat pakt verrassend goed uit, zodat een meesterlijke solo zelfs met een controller zijn magie behoudt.

Superfreak!

De noten speel je in Rock Band Blitz standaard met de linker- en rechterstick, terwijl je van track wisselt met de bumpers. Deze standaardbesturing werkt prima, maar op de langere termijn zul je je duimen toch minder willen belasten. Daarom biedt de game alternatieve besturingsopties, waarvan Freakish het meest in de smaak valt. Leg de wijsvingers op de bumpers (eventueel op de triggers), je ‘wisselduim’ op één van de analoge sticks en je bent good to go!

Wanneer je gewend bent aan de tweeledige gameplay kun je je richten op het neerzetten van mooie scores, al zul je eerst de abstracte gameplay moeten uitvogelen. Het hoofddoel in Rock Band Blitz is om de multiplier van de instrumenten te levelen voordat je een checkpoint bereikt. Daarbij geldt één duidelijke vuistregel: je bent zo sterk als je zwakste instrument. Zodoende mogen zij die alle partijen evenveel aandacht schenken hun multiplier ongelimiteerd verhogen, terwijl de scores van rebelse en onoplettende gamers blijven hangen omdat ze bijvoorbeeld de bas negeren. De clou is natuurlijk dat nummers in de regel niet gelijkmatig zijn opgebouwd, zodat je tactisch te werk moet gaan. Als een sectie maar tien noten aan zang heeft, doe je er zodoende goed aan om je daar specifiek op voor te bereiden.

Tactisch pinballen

Ritmische vaardigheden alleen zijn echter niet voldoende voor een topscore, want zonder de Blitz power-ups blijf je al gauw steken op een vergetelijke drie sterren. Er zijn zestien power-ups in totaal en je speelt ze vrij naarmate je meer nummers speelt, met de kanttekening dat ze niet allemaal even leuk bedacht zijn. Zo kunnen we een verdubbelaar altijd waarderen en is het idee dat een fictief bandlid je tijdelijk ondersteunt erg tof uitgevoerd. Maar dat geldt dan weer niet voor de bonuspunten voor het continu tijdig wisselen van track, aangezien dat alleen maar afleidt van het nummer. In de regel is het zo dat hoe creatiever de power-up is, hoe meer bonuspunten je ermee kunt verdienen.



Opvallend is wel dat je dient te betalen voor het gebruik van deze items, te weten met de munten die je verdient na elk gespeeld nummer. Het inzetten van de maximale drie power-ups kost meer dan je in totaal kunt verdienen, zodat we aanraden om voorzichtig met je bankrekening om te gaan totdat alle items zijn vrijgespeeld. Voor die tijd is het immers toch onmogelijk om vijf gouden sterren te scoren. Het betekent dat de game in zekere zin pas begint na een uurtje of vijf, een ietwat kunstmatige manier om de ervaring op te rekken. Op het eerste gezicht jammer, maar de game is zo vet dat we dat zonder morren door de vingers zien.

Minder begrip hebben we voor de wijze waarop Harmonix haar DLC-bibliotheek aanprijst. Zo wordt standaard een Recommendations-scherm getoond in plaats van een lijst met jouw nummers wanneer je de Play-modus ingaat. Dit scherm zorgt zogenaamd voor een sociale ervaring, maar dat kan niet verhelpen dat de nieuwe releases en downloadtips schaamteloos de show stelen. Elders in de game vertelt Harmonix zelfs dat je dubbele munten verdient voor het spelen van een nieuw nummer, vergezeld door de boodschap “That seems like a pretty decent justification for purchases of downloadable content, wouldn’t you say?” Ongekend! We zijn het er allemaal over eens dat Harmonix’ bibliotheek ongelofelijk bruut is met inmiddels bijna 4000 nummers, maar dat hoeft echt niet zo nadrukkelijk gepromoot te worden. Daar staat gelukkig tegenover dat alle eerder aangeschafte DLC én de setlists van voorgaande Rock Band-games volledig compatible zijn met Blitz. Zo ben je als verstokte Rock Band-fan direct verzekerd van een mooie catalogus vol nummers die ook nog eens nieuw leven worden ingeblazen. Een fantastische zet.

Superlatieven zijn eveneens op hun plaats als het gaat over het speelscherm, waarin de muzieklijnen gelijk staan aan de drukke wegen van een willekeurige stad. Terwijl jij op en neer golft en de ene bocht na de andere aandoet, trek je langs gemoedelijke buurten en winkelcentra en zie je hier en daar zelfs andere weggebruikers. De graphics bereiken hun hoogtepunt in Blitz Mode, dat de omgeving spontaan verandert in een neonverlicht metropool en je ogen daarmee een dikke dosis visuele funk toedient. De oren hebben eveneens niets te klagen, met name wanneer je beschikt over een fatsoenlijke geluidsinstallatie. De muziek lijkt in eerste instantie ‘normaal’ te worden afgespeeld, maar je zult als een kind zo blij zijn elke keer als jouw favoriete muzieklijn nadrukkelijk door de speakers galmt.

Conclusie en beoordeling

Het oordeel van

Ze mogen dan niet meer zoveel in de schijnwerpers staan, Harmonix bewijst dat ritmegames nog altijd springlevend zijn. Het ontbrak de laatste jaren slechts aan een stukje creativiteit. De game komt weliswaar traag op gang, maar dat valt in het niet bij de heerlijk frisse blik die Rock Band Blitz werpt op muziekgames. Bovendien houdt je DLC-bibliotheek er een gratis make-over aan over, zodat we moeten concluderen dat Blitz niets minder is dan een aantrekkelijk en multifunctioneel pakket.

  • Verslavende gameplay
  • creatieve impuls die het genre nodig had
  • Controle over een hele band in de palm van je handen
  • Afzonderlijke muzieklijnen stelen de show vanuit je speakers
  • Compatible met DLC én eerdere games uit de serie
  • Komt traag op gang vanwege power-ups
  • DLC wordt vrij agressief aangeprezen

Plaats een reactie


X
Lees meer over Rock Band Blitz: