LittleBigPlanet Vita Review

Recensie | -

Sackboy is groot geworden. Hij begon als de aaibare mascotte van LittleBigPlanet op de PS3 en verbaasde vriend en vijand in de sequel met zijn talloze “Play, Create, Share”-mogelijkheden. Inmiddels heeft het lappenpoppetje zijn geestelijk ouders bij Media Molecule gedag gezegd en is hij uit huis gaan wonen. De community ontving hem met open armen en nog altijd zorgt deze dagelijks voor talloze nieuwe uitdagingen voor het mannetje. En nu, dankzij de studio’s Tarsier en Double Eleven, gaat Sackboy op reis. Op reis naar de kleine grote wereld die de PlayStation Vita heet.

De terreur van de Puppeteer

Sackboy belandt in Carnivalia, een wereld waarin kermis- en pretparkthema’s centraal staan. In de meer dan veertig levels die de verhaalmodus rijk is, ontmoet hij excentrieke, maar schattige figuren en baant hij zijn weg door gebieden gebaseerd op spiegelpaleizen, achtbanen en spookhuizen. De vrolijkheid in Carnivalia wordt echter bedreigd door de Hollows; qua uiterlijk een soort Slenderman-achtige varianten van Sackboy, die terreur zaaien onder leiding van de Puppeteer (die trouwens niks te maken heeft met de gelijknamige game). Sackboy is uiteraard de aangewezen persoon om hier een stokje voor te steken.

Dat Media Molecule niet verantwoordelijk is voor dit verhaal betekent niet dat het afdoet aan dat van LittleBigPlanet’s grote consolebroertjes. Integendeel, de levels zitten wederom briljant in elkaar en bieden veel inspiratie voor het ontwerpen van je eigen creaties. De geïntegreerde touch- en tilt-mogelijkheden voegen daadwerkelijk wat aan de levels toe. Zo krijg je op een gegeven moment een power-up waarmee Sackboy een raket kan afvuren, die je vervolgens met je vinger door het level kan leiden. Dit soort trucjes voelen innovatief aan en komen nooit geforceerd over.

Sommige minigames die je in LittleBigPlanet tegenkomt moet je zelfs volledig besturen met het touchscreen of kan je alleen spelen als je de Vita overdwars vasthoudt. Hierdoor voelen ze aan als iOS-achtige minigames. Ook nieuw in de Vita-versie is ‘the Arcade’, waar dit mobiele game-concept nog een stukje verder wordt doorgetrokken. De games die je hier tegenkomt hebben namelijk allemaal sublevels waarin je een drietal sterren kan verzamelen, afhankelijk van hoe goed en hoe snel je ze volbrengt. Dit is vergelijkbaar met de uitdagingen die je in mobiele spellen als Angry Birds en Cut the Rope tegenkomt.

Memorizer

LittleBigPlanet is op de Vita naast een nieuwe verhaalmodus dus ook een volledige gratis ‘app store’ rijker. Zeker als je bedenkt dat men zelf ook dit soort levels kan maken in de editor. De grootste nieuwe tool binnen de editor-modus is de memorizer, die de progressie van een speler bijhoudt. Memorizers kan je bijvoorbeeld gebruiken om verschillende levels aan elkaar te koppelen, zodat een nieuw level pas vrijgespeeld wordt als je in een voorgaand level een x aantal punten hebt gescoord. De door jou gekoppelde levels en games kan je vervolgens delen met de wereld om door anderen gedownload of gestreamd te worden.

De memorizer zorgt er in combinatie met de touch- en tilt-functies (én de volledige toolset uit LittleBigPlanet 2) voor dat er heel wat nieuwe deuren geopend worden voor de fanatieke bouwers. Ik gebruik expres het woord ‘fanatiek’, want de leveleditor is nog altijd extreem uitgebreid en daardoor kan het nieuwkomers wel eens afschrikken. De meer dan zestig tutorials bieden dit keer gelukkig iets meer tips voor beginners dan voorheen, maar het blijft natuurlijk een flinke kluif om door te nemen. Eenmaal begonnen met bouwen, werkt de editor erg fijn doordat je de mogelijkheid krijgt om het met zowel het touchscreen te besturen, alswel met de traditionele controls. Begrijpelijk, maar wel een beetje jammer is dat de editor wat langer moet laden dan de PS3-versie als je bijvoorbeeld iets ongedaan wilt maken.

LittleBigPlanet op de Vita is misschien wel de beste LittleBigPlanet-game tot nu toe, maar één ding blijft knagen: het ontbreken van de ruim zeven miljoen levels die al gemaakt zijn met de PS3-versies. Op de Vita is het namelijk helemaal niet mogelijk om deze levels te importeren, te spelen of laat staan te bewerken. Andersom is het hetzelfde verhaal, dus in de trein aan een level beginnen en thuis verder bouwen of spelen zit er helaas niet in. De cross-controller optie die als DLC naar LBP2 komt staat trouwens ook los van deze Vita-game. De enige vorm van cross-game compatibiliteit die de Vita-versie kent is het gratis vrijspelen van de kostuums die je al eerder hebt aangeschaft voor de PS3-versie.

Wil je meer weten over de editor van LittleBigPlanet PS Vita, bekijk dan deze video waarin ondergetekende aan de slag ging met zijn eigen level.

Conclusie en beoordeling

Het oordeel van

LittleBigPlanet op de Vita is een waar vervolg op deel 2. De touch- en tiltfuncties bieden genoeg vernieuwing in de schattige verhaalmodus. De optie om naast uitgebreide levels ook iOS-achtige minigames te maken, zorgt ervoor dat de game voor een theoretisch oneindige lading aan games voor je Vita kan zorgen. Het is alleen doodzonde dat je niet de zeven miljoen levels uit de PS3-versies kan spelen of de Vita-levels met PS3-eigenaren kan uitwisselen. We vragen ons namelijk af of de LittleBigPlanet-community op de Vita net zo groot en actief gaat worden als dat op de PS3 het geval is, ondanks dat de toolset op de Vita groter en beter dan ooit is.

9
  • LittleBigPlanet 2-kwaliteit en tools op zakformaat
  • Touch en tilt voegen echt wat toe
  • Gratis app store-achtige minigames
  • PS3-levels niet speelbaar of bewerkbaar op de Vita en andersom
  • Editor nog altijd bedoeld voor de gevorderde bouwer
  • Laadtijden in de level editor zijn wat langer dan op de PS3

Plaats een reactie


X
Lees meer over LittleBigPlanet: