1. Rayman Jungle Run Review

Rayman Jungle Run Review

Toen Ubisoft twee weken terug aankondigde dat Rayman Jungle Run naar mobiele apparaten kwam, hadden we gemengde gevoelens. Origins, de vorige Rayman-game, was een verslavende en uitdagende game met een beperkt knoppenschema. Hierdoor zou het zich perfect lenen voor een mobiele versie, aangezien daarbij alle vormen van besturing met het touchscreen gebeuren, maar eigenlijk spelen we een Rayman-game natuurlijk het liefste met fysieke knoppen. Het is dus maar de vraag of een versimpelde iOS- en Android-variant de briljante Origins-formule overeind kan houden.

Jungle Run, geen Temple Run

Jungle Run heeft al haar objecten en animaties letterlijk uit het vorige Rayman-spel geplukt. Alle karakters, bomen, stenen, obstakels en collectables komen rechtstreeks uit Origins. Niet dat dit verkeerd is, want hiermee zijn compleet nieuwe levels samengesteld en de prachtige artstyle van Origins is in tact gebleven. Het eerste dat dan ook opvalt als je Jungle Run opstart zijn de absurd mooie graphics. Zeker op het retina-scherm van de iPad knallen de pastelkleuren uit je scherm.

Veel gelegenheid om je te vergapen aan de enorme hoeveelheid details heb je echter niet, want Rayman rent als een bezetene door de jungle. Het enige dat jij als speler hoeft te doen is op het juiste moment op het scherm tikken zodat Rayman springt. Op die manier moet je obstakels ontwijken en alle lums in een level verzamelen. Vooral in de eerste paar minuten lijkt het verzamelen hiervan wat saai en als speler baal je een beetje dat je niet zelf de volledige controle over Rayman hebt. Als je namelijk een lum mist kan je niet even snel omkeren, want Rayman blijft uit zichzelf vooruit rennen, dus zit er dus niks anders op dan het level opnieuw te starten.

Land of the Livid Dead

Hoe verder je in de game komt, hoe meer je het verzamelen van lums toch als een uitdaging gaat zien. Rayman leert te zweven, muurrennen en slaan en overleven lijkt nu het primaire doel geworden, aangezien ook dodelijke hindernissen en boze vijanden geïntroduceerd zijn. Vind je trouwens alle lums in een level, dan word je beloond met een speciale tand. Haal je hier vijf van in een wereld, dan speel je de ‘Land of the Livid Dead’ vrij. Net als in Origins moet jouw timing in deze extreem moeilijke bonuslevels perfect zijn, anders legt Rayman al snel het loodje. Deze levels zijn dan ook het leukste om te spelen, omdat je hier niet bang hoeft te zijn dat je een lum mist. Hierdoor kun je je helemaal focussen op het overleven. En dat werkt erg goed, zelfs op hoog tempo met touch-controls.

De normale levels houden je enkele minuten zoet en de bonuslevels bieden door de hoge moeilijkheidsgraad wat langer speelplezier, maar met een paar uurtjes ben je toch door alle veertig levels van Jungle Run heen. Als je de bonuslevels hebt vrijgespeeld kan je in de overige vijf levels van een wereld nog proberen alle lums te verzamelen, maar als beloning hiervoor krijg je niet veel meer dan een achievement of een wallpaper voor je mobiele apparaat. Aangezien een multiplayer- of eindeloze modus ontbreekt, biedt Jungle Run verder helaas weinig replay value en dat is jammer. Stiekem hopen we dan ook op meer content in een toekomstige update.

Deze game is gespeeld op de Apple iPad. Vanaf morgen is Jungle Run ook beschikbaar voor Android-apparaten.

8,5
Aanvankelijk lijkt Rayman Jungle Run weinig uitdagend, maar voordat je het weet ben je verslaafd geraakt aan onze automatisch rennende ledemaatloze vriend. De nieuwe levels zijn kort maar verslavend en de graphics komen rechtstreeks uit Rayman Origins, waardoor het er fantastisch uitziet op een tablet. Helaas is er niet al te veel replay value te ontdekken als je eenmaal door de veertig levels heen bent. Maar we mogen niet klagen, want Jungle Run behoudt de sterke Origins-formule ook op de mobiele platformen. Netjes, Ubisoft.
  • Land of the Livid Dead
  • Prachtige graphics
  • Verslavend