1. The Testament of Sherlock Holmes Review

The Testament of Sherlock Holmes Review

Wanneer iemand precies weet hoe de politie te werk gaat, een meester is in vermommingen en elke getuige kan ompraten, zou je zeggen dat het een geboren crimineel is. Maar ’s werelds meest briljante detective Sherlock Holmes zou dat een bespottelijke belediging vinden. Of gaat ook hij een keer buiten het boekje?

The Testament of Sherlock Holmes is een point-and-click adventure met open wereld-elementen in het eind 19e -eeuwse Londen. Hier volgt Holmes het spoor van een dodelijk gif. Maar hoe meer vergiftigde lijken hij onder de loep krijgt, hoe meer Holmes zelf in het verdachtenbankje lijkt te eindigen. Zijn metgezel Watson twijfelt steeds meer of hij de meesterdetective nog moet vertrouwen, vooral nadat hij dingen volledig uit de hand laat lopen en bewijsmateriaal verduistert.

Luguber detectivewerk

De speurtocht naar de verspreider van het gif voert je door een in crisis verkerend Londen, waar een zwaarbeveiligde gevangenis, een volgepakt kerkhof en een uitgestorven circusterrein tot de plaatsen delict behoren. Vooral de ongure, armoedige achterbuurten van Whitechapel waar Jack the Ripper ooit werkzaam was, komen typisch ‘Holmesiaans’ over. Omdat elke meter afgestruind moet worden naar aanwijzingen, steekt Holmes zijn speurneus tussen dronken zwervers, ziekte dragende ratten en puisterige prostituees. Dat klinkt als een zware straf, maar het detectivewerk in deze game is toch echt een hoogtepunt.

Het eerste wat je op een plaats delict doet is het verzamelen van aanwijzingen door voorwerpen te verzamelen, onderzoeken en combineren. Het ondervragen van verdachten en getuigen staat op een laag pitje en stelt gek genoeg amper iets voor. Dat hoort toch ook bij het werk van een detective? Maar vooruit, omdat het daadwerkelijke inspecteren goed in elkaar steekt zien we dit door de vingers.

Een voorbeeld van het interessante detectivewerk is het onderzoeken van de moord op een bisschop. De man is op de meest gruwelijke wijze om het leven gebracht en Holmes probeert het motief en de identiteit van de daders te achterhalen. Dat betekent dat je het vergrootglas moet werpen op de vele messteken, brandwonden en gebroken ledematen die de man fataal werden. Ook dat hoort immers bij het werk van de detective en het is een verdienste dat we naast voetsporen en vingerafdrukken ook de meer lugubere details kunnen bewonderen. Het touw waarmee de man is vastgebonden leidt naar een andere locatie en de priester heeft ook iets te verbergen. Zo verzamel je bij elke moord of casus aanwijzingen die op een deductiebord met elkaar verbonden moeten worden. De voldoening wanneer je de zaak na al het werk goed oplost is groot. Helaas is Holmes zo briljant dat er altijd maar één juiste conclusie mogelijk is.

Zo blijkt dat de moordenaars er niet in slaagden de kluis van de bisschop te kraken. Maar voor de nieuwsgierige Holmes is het natuurlijk een koud kunstje. Een heel koud kunstje, want het verbleekt bij het scala aan gevarieerde breinbrekers die later in het spel voorbij komen. Vooral het reconstrueren van gebeurtenissen is leuk en vergt flink wat denkwerk. Maar de moeilijkheidsgraad is niet altijd afhankelijk van je eigen denkvermogen. Bij het ontmantelen van een bom, het knoeien met chemische stoffen of het gebruik van voorwerpen bij puzzels is het niet altijd duidelijk wat de bedoeling is. Ik moest soms op goed geluk iets uitproberen en een enkele keer zelfs een puzzel overslaan. Voor consolegamers met minder geduld zou wat begeleiding dan welkom zijn geweest.

Houterige buikspreekpoppen

The Testament of Sherlock Holmes is namelijk met het oog op de Xbox 360 en PlayStation 3 ontwikkelt, maar heeft daarvan niet geprofiteerd. Holmes en Watson zijn matig geanimeerd en besturen ontzettend houterig. Vanuit stilstand hebben ze de neiging alle kanten op te draaien, behalve de juiste. Dat tovert de interactie met objecten en het rondlopen in een krappe omgeving soms om tot een Houdini-act. Door te veranderen naar First Person View wordt het wel iets gemakkelijker, maar het zijn dit soort kleine euvels die het speurwerk voortdurend lastig en frustrerend maken.

Het interessante plot met een aantal onverwachte wendingen – gaat Sherlock Holmes letterlijk over lijken? – is echter reden genoeg om je daar doorheen te bijten. Maar ook op narratief vlak gaat de game niet helemaal vrijuit. Het probeert een meeslepende adventure te zijn en tegelijkertijd een karakterstudie van de meesterdetective te maken, maar slaagt daar niet helemaal in. Daarvoor is de audiovisuele uitwerking lang niet goed genoeg. Personages zien er erg statisch en expressieloos uit, zijn matig ingesproken en het detective-duo lijkt soms op een stel buikspreekpoppen met een Brits accent. Zelfs de grote meester in redeneren is dan moeilijk serieus te nemen.

The Testament of Sherlock Holmes is gespeeld op de PlayStation 3.

6,7
The Testament of Sherlock Holmes probeert de duistere kant van de meesterdetective te ontdekken, maar door de knullige animatie herkennen wij hem nog amper. Het afstruinen van een plaats delict wordt verder bemoeilijkt door de stroeve besturing. De game blinkt echter uit waarmee dat moet: een hoop verschillende puzzels en typisch speur- en detectivewerk.
  • Verhaal vol mysterie en plotwendingen
  • Gevarieerd speur- en detectivewerk
  • Audiovisuele uitwerking