Joe Danger: The Movie Review

Joe Danger, stuntman extraordinair, heeft zijn oude baantje in Hollywood weer terug na een succesvolle comeback. In Joe Danger: The Movie verzorgt hij het spektakel, de actie en de stunts voor de meest uiteenlopende kaskrakers zoals Point Brake, Indiana Bones en Blunder Siege. De stunts uit deze films komen voort uit het brein van een bijzonder enthousiaste filmregisseur die duidelijk een steekje los heeft zitten. Bestond Joe’s werk in de eerste game vooral uit het stunten op zijn motor, in The Movie stunt hij er onder andere op los op fietsen, ski’s, sneeuwscooters, eenwielers en zelfs met jetpacks.

De verschillende vervoersmiddelen zorgen ervoor dat Joe Danger: The Movie een net wat andere speelstijl heeft dan zijn voorganger. Staat Joe op de ski’s dan gaat hij vooral bergafwaarts, zo nu en dan op de vlucht voor een lawine. Met een jetpack op zijn rug schiet hij razendsnel meters omhoog en op een eenwieler is het zaak om niet onderuit te gaan door constant in balans te blijven.

Deze nieuwe toevoegingen zorgen er vooral voor dat Joe Danger in The Movie steeds minder op de game Trials gaat lijken. Waar het in die game vooral de bedoeling is om je motorfiets op de juiste manier te lanceren en balanceren draait het in Joe Danger veel meer om het aaneenschakelen van stunts en het behalen van doelen. Bijna ieder level heeft namelijk meerdere uitdagingen die Joe moet zien te voltooien. Verzamel alle sterren die verspreid liggen over de springveren, schansen en loopings, spring op alle raketsilo’s of bereik zo snel mogelijk de eindstreep. Ondertussen scoor je punten en worden je races online opgeslagen. Speel je hetzelfde level nog een keer dan neem je het niet alleen tegen je eigen score en tijd op, maar ook tegen de resultaten van willekeurige andere spelers die net ietsje sneller waren.

Het resultaat is dat de levels in Joe Danger: The Movie lekker afwisselend zijn. De ene keer cross je op een sneeuwscooter een legerbasis door terwijl je raketten uitschakelt, de andere keer sla je in een mijnkarretje op de vlucht voor een agressieve dinosaurus. Af en toe zijn de levels behoorlijk uitdagend en is het nodig om de volgorde van de obstakels uit je hoofd te leren wil je er zonder kleerscheuren uitkomen. De enorm vrolijke stijl maakt de frustratie gelukkig dragelijk en het vult de gevarieerde levels leuk aan. Explosies in de achtergrond, gigantische robots die met hun armen zwaaien en voorbijrazend verkeer maken de levels behoorlijk levendig.

Die gezellige drukte heeft helaas ook een behoorlijk kwalijk gevolg. De stunts van Joe zijn hierdoor niet altijd even makkelijk te zien omdat het zicht wordt geblokkeerd door ontploffingen, confetti en decoratie. Ook de aanwijzingen van de regisseur zijn niet altijd even nuttig. Wanneer er groot op het beeld wordt gewaarschuwd voor een obstakel is door diezelfde aanwijzing de hindernis niet altijd even goed zichtbaar.

Deleted Scenes

Joe Danger: The Movie lijkt op het eerste gezicht wat makkelijker dan het eerste deel, maar schijn bedriegt. De echte uitdaging zit hem in de Deleted Scenes die bestaan uit de vreemdste stunts en parcoursen uit de hele game. Dat deze scènes in de raarste kostuums gefilmd moeten worden maakt ze des te leuker. Alleen in Joe Danger: The Movie zie je beren op eenwielers en cupcakes op minibikes stunten.

Ook de multiplayer heeft wat last van dit probleem. Met maximaal vier man offline racen en stunten over speciale banen is best leuk, helemaal wanneer iedere speler een andere outfit heeft gekozen, maar vooral erg chaotisch. Het feit dat er niet online gespeeld kan worden is echter nog een tikkeltje teleurstellender.

Gelukkig is het in dit vervolg wel mogelijk om zelfgemaakte levels online te delen. De aanwezige uitleg voor het bouwen van je eigen stuntbaan is daarnaast zo duidelijk en simpel dat de instapdrempel lekker laag is. Door andere spelers gemaakte levels downloaden is een makkie door middel van handige zoeklijsten. Daarnaast doe je tijdens het spelen van andermans levels ongetwijfeld inspiratie op voor je eigen werk.

De nieuwe toevoegingen zijn allemaal best leuk, maar zorgen ook voor wat vertroebeling. Waar het in het eerste deel echt draaide om het meesteren van Joe’s motorfiets en de levels ligt de nadruk deze keer wat meer op de lol. De standaardlevels zijn voor het merendeel wat makkelijker geworden, uitzonderingen daargelaten (zie kader). Omdat de nadruk meer is komen te liggen op de verschillende voertuigen, die zich allemaal net even anders laten besturen is de focus en de precisie die in het eerste deel zo nodig was om de levels uit te spelen een beetje verdwenen en dat is jammer.

Joe Danger: The Movie is meer dan het vrolijke en prettig gestoorde neefje van Trials. De game is afwisselend door de verschillende voertuigen en de aanstekelijke en uitbundige stijl is tot in de puntjes uitgewerkt. Dat gaat helaas een beetje ten koste van de overzichtelijkheid en ook het gemis van een online multiplayer is spijtig. Gelukkig is Joe Danger: The Movie verre van een flop, maar eerder een vervolg zoals Hollywood ze wel vaker maakt: grootser en spectaculairder, maar daardoor ook niet meteen beter.

8
  • Uitbundige stijl
  • Variatie door nieuwe voertuigen