NBA 2K13 Review

NBA 2K13 – Executive Produced by Jay-Z’ staat prominent in beeld zodra je NBA 2K13 opstart. Dat lijkt in eerste instantie gek. Na Michael Jordan twee jaar geleden en de vele andere topbasketballers in NBA 2K12 staat in NBA 2K13 opeens een rapper centraal. Toch blijkt het plaatje al snel te kloppen en is de hand van Jay-Z duidelijk te zien. NBA 2K13 is nog altijd een basketbal-game, maar dan wel één waarin de NBA-lifestyle en beleving nog beter naar voren komt.

Beleving

Het woord beleving mag daarbij eigenlijk wel met hoofdletters geschreven worden. De afgelopen jaren heeft de serie op ongekende wijze de magie van de sport naar de huiskamer gebracht, en in NBA 2K13 wordt daar een overtreffende trap aan gegeven. Het begint al met de introductie van de wedstrijd zelf. Wie ooit een NBA-wedstrijd op een Amerikaanse zender heeft gekeken, weet hoe intens daar naartoe wordt geleefd en dat er allerlei kleine handelingen zijn die de spelers vooraf aan de wedstrijd uitvoeren. Die inleiding is perfect verwerkt in NBA 2K13. Als een ware MTV-clip (je weet wel, toen het nog muziek uitzond) worden de verschillende basketballers aan je voorgesteld en hun typische eigenaardigheden in beeld gebracht. Griffin die vooraf aan de wedstrijd zich even optrekt aan de basket of James die magnesium de lucht in gooit:het zit er allemaal in.

Als de wedstrijd dan eenmaal in gang wordt gezet, valt er nog steeds enorm veel te beleven. Prachtige aanvallen worden door middel van een herhaling op unieke wijze in beeld gebracht. Daarbij is vooral het effect waarbij alle spelers grijsgetint zijn en de scorer als enige felgekleurd is, een lust voor het oog. Dat visuele genot wordt nog eens versterkt door het uitmuntende commentaar. Met NBA 2K13 blijkt eens te meer hoe kut het commentaar in FIFA of PES is. Niet alleen weten zij de weergaloze actie van de juiste opmerkingen te voorzien, ook vuren zij enorm veel achtergrondinformatie over spelers en coaches op de speler af. Wie nooit iets had met de NBA, zal dankzij NBA 2K13 in één klap razend enthousiast worden.

Gameplay

Het meest moeilijke van een sportgame die elk jaar uitkomt, is de uitdaging om de gameplay jaar in, jaar uit te verbeteren. Elk NBA 2K-spel heeft de lat hoger gelegd en zijn voorganger verbeterd, en NBA 2K13 is daar gelukkig geen uitzondering op. De belangrijke vernieuwing is de introductie van de rechter analoge stick als ‘trick stick’. Eigenlijk moet je het zo zien dat de linker analoge stick de benen van jouw speler zijn en de rechter overeenkomt met zijn bovenlichaam en armen. Een snelle flik-flak van links naar rechts op de rechter analoge stick terwijl je met de linker naar voren loopt zorgt voor een vlotte schaarbeweging, terwijl eenmaal ronddraaien met de rechter analoge stick een spin-move oplevert. De game is hierdoor een stuk gebruiksvriendelijker en natuurlijk geworden, waardoor de minder fanatiek speler online veel beter zijn mannetje staat.

Maar misschien nog wel belangrijker bij de rechter analoge stick zijn de verbeterde ‘post-move’-bewegingen. Wanneer je na een dribbelactie vlak bij de basket tot stilstand wordt gedwongen, kun je met de rechter analoge stick gemakkelijk schijnbewegingen maken en uiteindelijk via een simpel lay-upje de tegenstander verschalken. Iets dat we in NBA 2K12 dankzij de ontoegankelijkheid van dit systeem nauwelijks deden. Uiteindelijk zorgt het er voor dat de gameplay een stuk meer variatie kent en je nog beter op je hoede moet blijven bij een tegenstander die deze klappen van de zweep kent.

Daarbovenop heeft het ontwikkelingsteam nog beter zijn best gedaan om de verschillende individuele kwaliteiten van de spelers in de game te verwerken. De kwaliteit van een enkele speler kan er namelijk voor zorgen dat een team een wedstrijd wint of verliest. Kijk bijvoorbeeld maar naar de Mavericks van 2011. Een alleraardigst team, maar uiteindelijk was het Dirk Nowitski die er bijna in zijn eentje voor zorgde dat het team de titel won. De individuele kwaliteiten van de topspelers worden in de game door de zogenaamde Signature Skills bepaald. Een speler heeft er maximaal vijf, waarbij alleen de echte toppers er ook daadwerkelijk over vijf beschikken. De Signature Skills zijn het beste te vergelijken met Perks uit een shooter als Modern Warfare. Ze geven een bepaalde bonus die de speler op dat gebied net wat beter maakt. Zo zijn er Signature Skills die de stamina van alle spelers tijdelijk verhoogd wanneer je een keiharde dunk maakt en Skills die er voor zorgen dat een speler in de laatste minuut van een quarter net wat beter schiet. De introductie van het systeem zorgt ervoor dat het geheel realistischer en uitdagender is. Je merkt dat een speler als Durant een verhoogde schietprecisie heeft als hij aan het einde van de wedstrijd het laatste schot neemt en een speler als Griffin haalt er kracht uit als hij over een tegenstander heen dunkt.

VC Coins

NBA 2K13 is daarnaast meer een geheel geworden dankzij de introductie van de Virtual Currency Coins. Dit betaalmiddel verdien je met alles wat je doet en kun je vervolgens voor verschillende dingen inzetten. Een los potje spelen levert Coins op, het online afmaken van een tegenstander zorgt voor Coins en ook in een modus als Season of The Association leveren speelminuten Coins op. Deze Coins kunnen vervolgens besteed worden aan verbeterde vaardigheden van jouw alter ego in de MyPlayer-modus, gebruikt worden om in de Association-modus bonussen aan jouw spelers te geven of zijn in te zetten in de FIFA Ultimate Team-variant MyTeam. Die laatste modus is nieuw en kan zomaar eens de meest gespeelde uit de game worden.

Net als in bijvoorbeeld de Ultimate Team-modus van FIFA is de MyTeam-variant gebaseerd op kaarten. Kaarten beslaan spelers, tijdelijke bonussen, coaches om je vast een upgrade te geven, tenues en stadions. Je begint in de modus met een groot aantal ‘bronzen’ spelers. Niet al te beste jongens, waardoor je snel je slag moet slaan met de aanschaf van boosterpacks of op de marketplace losse spelers koopt. Alle betalingen gaan ook hier via de VC Coins, en dat is wel zo makkelijk. Als je eenmaal een team hebt waar je tevreden over bent, dan kun je meedoen aan de zogenaamde Playoffs. Dit is een aantal potjes dat je online speelt. Hoe meer Playoffs je wint, hoe hoger je uiteindelijk in de ranking eindigt en hoe groter de beloning is in de vorm van legendarische spelers of grote geldprijzen. De MyTeam-modus zit goed in elkaar en loopt een grote kans om naast de MyPlayer-modus mijn nieuwe favoriete modus te worden

Zodoende is NBA 2K13 een totaalpakket waar je u tegen zegt en waarvan ik nog niet eens alle facetten heb genoemd. Zo is het bijvoorbeeld mogelijk om met jou MyPlayer-team te spelen tegen een ander MyPlayer-team online, is het Dreamteam van de Olympische Spelen van 1992 en 2012 aanwezig om mee aan de slag te gaan en wordt de game constant geüpdate met commentaar dat slaat op de toekomstige zaken die zich in de NBA gaan afspelen.

Deze game is getest op de Xbox 360.

Tel de verbeterde gameplay, de grotere variatie die je dankzij de trick stick in je spel brengt, het fantastische commentaar, de uitstekende sfeer in het stadion en al die andere dingen bij elkaar op, en je hebt een topsportspel. Voor mij persoonlijk zelfs dé sportgame van het jaar!

9+
  • VC Coins
  • MyTeam