Xcom: Enemy Unknown Review

Recensie | -

Xcom: Enemy Unknown biedt ons net zoveel keuzes als dat we in ons leven voorgeschoteld krijgen.. Constant moet je verantwoording afleggen voor hetgeen dat je kiest en als het fout gaat is het jouw domme keuze geweest. Heerlijk dus om soms je gedachten volledig te laten gaan bij een spel. Tenzij je natuurlijk ‘keuzenreus’Xcom: Enemy Unknown speelt. Maar dat is bij deze strategische topper helemaal niet erg.

Xcom

In Xcom: Enemy Unknown sta je aan het roer van een internationale organisatie genaamd Xcom, die ervoor moet zorgen dat onze planeet alien-vrij wordt gemaakt. Een legioen aan buitenaardse wezens heeft onze planeet uitgekozen om zich te vestigen en met een flinke dosis geweld proberen ze ruimte voor zichzelf te winnen.

In turn-based-gevechten krijg je de mogelijkheid om met een kleine legereenheid de nieuwe aardbewoners een kopje kleiner te maken. Hoewel je in de eerste missie start met vier vrij standaard soldaten, krijg je gedurende het spel vordert de mogelijkheid om eenheden verder te laten ontwikkelen tot bijvoorbeeld een rol als sniper. Die klasse kan heel handig zijn in gevechten, omdat je per speelbeurt twee acties per soldaat mag doen. Nadat jouw sniper vanuit de dekking het brein van een alien verpulvert, kun je de beurt van de computer rustig afwachten. Doordat je in dekking zit, kan een ander marsmannetje jou een stuk lastiger bereiken dan wanneer je met een assault soldaat op een tegenstander afrent en een moord in open veld pleegt.

Hoewel het soms verleidelijk lijkt om de buitenaardse bezoekers te verrassen door een van je soldaten als lokaas in te zetten, is dit een gevaarlijke strategie. Gevallen soldaten ben je voor altijd kwijt in Xcom en dus is het goed nadenken bij wat je doet, omdat het achterlaten van een soldaat met veel ervaring (het spel heeft een systeem om te levelen) dood en doodzonde is.

Na een gewonnen veldslag keer je terug naar de basis. Verwacht hierbij geen statische basis, maar een basis die je naar hartenlust kunt invullen. De basis is de plek waar je eenheden selecteert, ze bewapent en waar je onderzoek kunt doen naar de tegenstander. Dit laatste zorgt ervoor dat soldaten worden verbeterd en zodat je meer partij biedt in de gevechtsmissies. Upgrades hebben soms ook een beperkende eigenschap. Zo kun je een sniper verbeteren en ervoor dat hij accurater schiet, maar hierdoor kan het zijn dat je tijdens een spelbeurt niet eerst meer kunt lopen om daarna te schieten.

Geld

Overigens is voor het upgraden van de basis en jouw leger geld nodig. Inkomsten genereer je door het doen van missies, maar je moet er vooral zorgen dat landen zich veiliger voelen. Landen waarin je invasies stopt, zullen sneller Xcom blijven financieren. Het uitkiezen van missies is dus belangrijk om ervoor te zorgen dat bepaalde landen jou blijven financieren. Soms zijn er drie aanvallen tegelijkertijd op aarde en daarvan kun jij slechts eentje beslechten. De landen die je links laat liggen kunnen zich terugtrekken en dus komt je strijd tegen de buitenaardse invasie soms in gevaar doordat je niet de middelen hebt om jezelf te ontwikkelen. Overigens maakt dit de missies an sich wel flink uitdagender, dus het is maar net waarvoor je kiest.

Uitdaging is sowieso iets dat niet bij dit spel ontbreekt. De niveaus waar je uit kunt kiezen, bieden voor ieder wat wils. De normale modus is voor de gemiddelde speler uitdagend genoeg. Het spel begint rustig en wordt naarmate je vordert steeds een stukje uitdagender. Echt goed nadenken is het bij de Iron Man-modus, waarbij je niet langer onbeperkt kunt opslaan en je bij elke foute keuze de consequentie moet voelen omdat je niet het spel kunt laden vlak voordat je de fout inging. Het hoogste niveau is genaamd Impossible en die naam is meer dan correct.

Xcom: Enemy Unknown is een remake van de klassieker uit 1994. Hoewel de game qua engine een flinke upgrade heeft gekregen, is de basis gelijk aan het origineel. Het is en blijft een spel waarbij je onophoudelijk nadenkt wat nou werkelijk de beste strategie op het slagveld is en hoe het praktisch onbeperkte upgradesysteen daar een rol in speelt. Wel is het spel een stuk toegankelijker gemaakt waardoor het niet alleen voor de echte diehards geschikt is. De maps lijken wel iets kleiner, maar dat maakt het plezier zeker niet minder.

Minder plezierig zijn de voorkomende bugs in het spel. Sommige locaties zijn amper bereikbaar doordat er net een paar pixels in de weg zitten en jij de eenheid dus niet naar de gewilde locatie kunt sturen. Bovendien is het spel niet een grafisch topper. Het maakt voor de gameplay verder weinig uit, maar anno 2012 mag je toch een mooiere spelomgeving wensen dan die in Xcom wordt getoond.

Afgezien daarvan is Xcom: Enemy Unknown een tactische topper die je met dit druilerige herfstweer meer dan genoeg biedt om de regen van de juiste kant van het glas te bekijken. Ruim zeventig maps, toffe tactische gevechten op het slagveld, een prachtig upgradesysteem en een basis waar je eindeloos aan kan blijven sleutelen. Jammer dat het verhaal daarbij wel beperkt blijft, waardoor de missies soms een beetje kleurloos aanvoelen.

Deze game is getest op de PC

Conclusie en beoordeling

Het oordeel van

Xcom: Enemy Unknown is één van de beste strategische games van de afgelopen tijd en de keuze om dit spel te halen in een seizoen vol grote gamereleases is zeer zeker verantwoord te noemen.

  • Zeer uitgebreid
  • Oneindig upgraden
  • Uitdagend
  • Grafisch ondermaats
  • Bugs
  • Karig verhaal

Plaats een reactie


X
Lees meer over XCOM: Enemy Unknown: