1. Forza Horizon Review

Forza Horizon Review

In een tijd waarin sequels de boventoon voeren, tracht Forza Horizon de liefde voor exclusieve auto’s te combineren met de snelle levensstijl die bij zulke bolides hoort. Stoïcijns van race naar race gaan is er dus niet meer bij, in plaats daarvan benadrukken we de adrenaline tijdens iedere race en gaan we helemaal op in de sfeer die het Horizon Festival neerzet. Muziek, talloze races op de open weg en even zoveel te hoog gegrepen dames; eigenlijk mag het met deze ingrediënten niet misgaan.

Het Horizon Festival mag dan fictief zijn, eerlijkheid gebiedt te zeggen dat we er zo naartoe zouden willen. Overal op het terrein zie je feestende mensen, grote partytenten, versieringen, kermisattracties en natuurlijk wordt er dikke muziek gedraaid. Ook de wegen op en rondom het terrein zijn uitstekend nagebootst, met onverharde weggetjes die allemaal op elkaar lijken. Dit is echter geen toeval, aangezien Rob da Bank door Playground Games is aangesteld als architect. Deze man draait regelmatig als DJ, heeft zijn eigen platenlabel en organiseert jaarlijks meerdere grote festivals aan de andere kant van de Noordzee (de UK!); een uitstekende keuze. Uiteraard draagt hij ook muzikaal zijn steentje bij aan de game, met drie op maat gemaakte radiostations. Uptempo beats, harde gitaren en alles daartussenin: je komt het allemaal tegen, en lekker dat het is.

Polsbandjes

Mits je de voorrondes overleeft natuurlijk, want anders heb je hier niets te zoeken. Het is daarom dat jouw binnenkomst de aandacht heeft getrokken van de vele aanwezige mannen en schone dames, die overigens stuk voor stuk hun sporen allang verdiend hebben in de racewereld. Sommigen maken af en toe een babbeltje met je en houden nadrukkelijk je voortgang in de gaten. Dit zijn de zogenaamde rivalen met wie je dient af te rekenen, terwijl jij je opwerkt richting de top van de racepiramide. Maar voordat je daaraan toe bent, moet je een geel polsbandje op halen. Polsbandjes geven je toegang tot uitdagende evenementen, terwijl de kleur je reputatie weergeeft. En uiteraard is het je doel om alle gekleurde polsbandjes aan je verzameling toe te voegen.

Je zoektocht naar polsbandjes begint met het winnen van festivalraces, de meest voorkomende wedstrijden in Forza Horizon. Dit kunnen circuitraces of point-to-point races zijn, en bevinden zich aan het begin van je carrière in de buurt van het festivalterrein. Na één van de eerste races ontvang je echter een kaart van de omgeving, waardoor de evenementen vanaf dat moment overal op kunnen duiken en jij dus overal naartoe kunt rijden. Wel moet je de evenementen eerst ontgrendelen voordat je ze kunt vrijspelen. Vervelen is echter geen optie, aangezien er altijd iets te doen is.

Zoals de Sponsor Challenges, een stat-tracker die bijhoudt hoeveel stoere manoeuvres jij uithaalt. Nipt langs auto’s rijden, het maken van burnouts of juist zieke J-turns; noem het op en het zit erin. Deze skills zijn elk gelinkt aan een populariteitsmeter en een ranglijst, zodat je dus klimt naarmate je meer van dit soort stunts uithaalt. Wanneer je een bepaalde positie bereikt (je begint als 250e), speel je een Showcase-evenement vrij. Dit zijn malle stunts die dienen als trekpleisters waarin je het één tegen één opneemt tegen vliegtuigen en zelfs luchtballonnen, al zitten er soms ook meer conventionele races tussen.

Omdat Forza Horizon een 24-uurscyclus kent, kunnen we eindelijk weer racen in het donker. En als je het hebt over racen in de nacht, mogen straatraces natuurlijk niet ontbreken! Deze vinden plaats op wegen die voor iedereen toegankelijk zijn, wat de moeilijkheidsgraad verhoogt. Bovendien kun je er veel meer geld mee verdienen dan met een festivalrace, waardoor je tegenstanders meer risico nemen en zich af en toe roekeloos gedragen. Tot slot zijn er nog tal van kleinere activiteiten te vinden in het spel. Je kunt eerder verslagen coureurs één op één uitdagen als je ze op de weg tegenkomt, je kunt op zoek naar zeldzame auto’s die verstopt zijn in het landschap (zoals een dikke Bugatti uit 1992) en natuurlijk worden al je prestaties vergeleken met je vrienden en de rest van de wereld.

Veelzijdig

TomTom

Leuk zo’n open wereld, maar als je er telkens in verdwaalt is er natuurlijk niets aan. Vandaar dat de game een GPS-systeem introduceert dat jou aan de hand van een minikaart en een sympathieke stem begeleidt binnen de wereld van Forza Horizon. Heb je Kinect in huis? Dan is het zelfs mogelijk om te multitasken met behulp van stemcommando’s. Roep bijvoorbeeld “GPS, Next Event” en de route naar de volgende race wordt zowaar voor je uitgestippeld. Handig als je even niet stil wilt staan om de kaart te lezen.

De omgevingen in het spel zijn geïnspireerd door de staat Colorado, die bekend staat om zijn veelzijdigheid. Diezelfde veelzijdigheid zien we ook terug in het racen, want we rijden voor het eerst over verschillende ondergronden in een Forza-game; zowel in de races als tijdens het vrij rijden. Je komt op zoveel verschillende locaties dat het makkelijk is om je te wanen in een arcadegame, maar niets is minder waar. Dit is Forza en dus moet je remmen voor elke bocht. En op modderige wegen neem je liever een rallywagen met vierwielaandrijving dan een muscle car, want het verschil in handling en het remgedrag is duidelijk waarneembaar. Vind je dat jammer? Dan kun je enkele assists aanzetten, zodat je minder rekening hoeft te houden met de wegligging en meer kunt genieten van de game.

De veelzijdigheid van Colorado betekent tevens dat Forza Horizon een lust voor het oog is. We zien bijvoorbeeld een pittoresk wintersport-oord in het noorden, typische Amerikaanse snelwegen in de buurt van de Red Canyon en nog veel meer; zelfs de boerderijen en akkers die ertussen liggen zijn mooi. Er is zoveel oog voor detail, dat je het gewoon zelf moet zien. Je bent dan ook vrij om de toerist uit te hangen, maar er is er tevens gedacht aan een snelreisoptie voor gamers met haast. Helaas leek de ontwikkelaar zelf ook haast te hebben, want enkele handige features van eerdere Forza-games ontbreken vreemd genoeg. Zo is het niet mogelijk om voor een race te zien in welke bolides je tegenstanders plaatsnemen, zodat je maar moet hopen dat je niet overpowered of juist te zwak aan de start komt. Daarnaast zijn er in de autoshop geavanceerde zoekopties verdwenen, zodat je geen wagens meer kunt selecteren op basis van specifieke eigenschappen zoals afkomst en type body. Jammer, aangezien bepaalde evenementen slechts open zijn mits je voldoet aan dergelijke eisen. Tot slot zijn ook de tune-opties verdwenen, al staat daar tegenover dat de vele upgrade- en paint-mogelijkheden intact zijn gebleven evenals de mogelijkheid om oude bestanden over te hevelen. Zo kunnen de meeste knutselaars onder ons toch nog opgelucht ademhalen.

9,3
Forza Horizon ruilt het ietwat droge karakter van Motorsport in voor een game die letterlijk een feest is. Mede dankzij de versterkte focus op festivalmuziek is de sfeer beter dan ooit, terwijl de verstokte fans opgelucht zullen zijn dat het Forza-hart zichtbaar intact is gebleven. Schroom dus niet en omarm die verschillende ondergronden, de vele geheimen en de adembenemende open wereld. Het feest kan beginnen!
  • Fantastische open wereld met 24-uurscyclus
  • Bestuurt zoals je mag verwachten van Forza
  • Feest met enorm veel activiteiten