WRC 3 Review

WRC 3 probeert de goede oude tijd van het rallygenre te laten herbeleven. Sinds het PlayStation tijdperk zijn er vele verschillende games uitgekomen waarin het scheuren door modder en zand centraal staat. Zo hadden bekende coureurs als Richard Burns, Colin McRae en Tommi Makinen hun eigen spel. Ook kwamen er toen nog titels uit als V-Rally, Rally Cross, Sega Rally en WRC. Als we het hebben over echte rally-games is van al die spellen eigenlijk alleen nog WRC over. De afgelopen jaren komen deze met enige regelmaat uit, en WRC houdt daarmee min of meer als enige het serieuze rally-simulatie genre in leven.

Simulatie

Want een simulatie, dat is WRC: FIA World Championship Rally 3 zeer zeker. WRC 3 bevat alle parcours en coureurs van het huidige seizoen, 2012. In het huidige WRC-seizoen komen de coureurs langs dertien landen. Elk land heeft zes of zeven korte races, waarvan het resultaat bij elkaar opgeteld wordt, en wie aan het einde het minste tijd over het geheel heeft gedaan is de winnaar. Dat zijn behoorlijk wat (korte) races, bij elkaar minstens 78. Het geeft aan hoe het seizoen in het spel in elkaar steekt. Simpel, en recht door zee.

Je kiest aan het begin van het seizoen een coureur met zijn eigen co-driver, en daarmee race je langs dertien landen tot aan het kampioenschap. Het zit dus vrij zakelijk in elkaar, een seizoen racen in WRC3. Geen uitgebreide vieringen, geen toffe introducties van coureurs of parcours, gewoon racen van A naar B. Buiten het aanpassen van je auto, of in ieder geval bepaalde eigenschappen daarvan, en het repareren van beschadigingen is er verder niet heel veel te doen in de Career-modus van dit spel.

Zweverige auto's

Bij het aanpassen van de auto, is de verandering aan de wielophanging het belangrijkste. Tijdens de race merk je het meeste verschil als je dat gedeelte van je auto aanpast, vooral als je wagen na het springen van een “bump” in de weg weer neerkomt. Verder kun je aanpassen wat je wil, maar de besturing blijft over het algemeen niet heel goed. WRC 3 geeft je niet het gevoel dat je de controle over je auto hebt, wat een groot gameplay-probleem oplevert.. Een auto besturen voelt eerder als het manoeuvreren van een soort hovercraft die over de weg “zweeft”, dan een zware rallywagen met een zo perfect mogelijke wegligging. Hierdoor heb je nooit echt het gevoel dat je volledige controle over je wagen hebt. Daarnaast word je als beginner eigenlijk in het diepe gegooid door het gebrek aan een tutorial. Op het gebied van gameplay laat WRC 3 duidelijk steken vallen.

Waar het spel ook steken laat vallen is het aanbod van modi. Je hebt losse proeven, complete rally's of een carrière. Daarnaast heb je eigenlijk alleen nog de Road to Glory-modus. Hierin ben je een beginnend coureur, die zich met steeds andere auto's langs verschillende races moet manoeuvreren. Het idee van deze modus is dat je je opwerkt tot volwaardig rallycoureur. Het spel wil je in deze modus zoveel mogelijk auto's laten proberen en laat je naast normale races ook wat varianten spelen. In een soort arcade-achtige vorm (rij zoveel mogelijk objecten omver) laat het spel je hier bijvoorbeeld zien wat de ideale lijn voor een specifiek parcours is. De Road to Glory- modus is duidelijk gericht op de beginner, en is voor de geoefende racer daarom niet heel interessant. Wat meer interessant is de multiplayer modus. Lokaal komt dat neer op het Hot Seat-principe, dus je rijdt dan om de beurt. Via Xbox Live of PlayStation Network kun je met maximaal zestien man tegelijk racen. Jezelf meten met anderen, in multiplayer of gewoon via de Leaderboards, is in WRC 3 gelukkig nog wel mogelijk.

Deze game is getest op de Xbox 360.

Op de meest belangrijke punten laat het spel steken vallen. Er zijn weinig modi en de wagens voelen veel te licht aan. Daar tegenover staat dan weer wel dat een rallyfan zijn hart kan ophalen bij de dertien officiële parcours en de echte coureurs van het huidige seizoen. Helaas doet WRC 3 te weinig goed om een behoorlijk cijfer te verdienen.

5+
  • Alle parcours/coureurs van 2012
  • Veel stages