Just Dance 4 Review

Als het aan Just Dance 4 ligt, kan iedereen dansen. Nu kost het onze redactie geen enkele moeite om het tegendeel te bewijzen, maar dat neemt niet weg dat dansgames je groove wel degelijk naar een hoger plan kunnen tillen. Het kan als danskoning namelijk nooit kwaad om nieuwe vette moves aan je arsenaal toe te voegen, zodat je regelmatig fresh voor de dag kan komen op de dansvloer. Aan de top komen is immers lastig, maar om iedere zaterdagavond in de schijnwerpers te staan is nog veel moeilijker.

Dat ze bij Ubisoft die freshness uiterst serieus nemen, blijkt wel uit het vooruitstrevende Kinect-menu dat ze van de grond af aan gebouwd hebben. De game meet continu hoe ver je arm verwijderd is van de rest van je lichaam, waardoor het je speelkamer als het ware verandert in een driedimensionale touchscreen. Je kunt dus door in het luchtledige te tikken snel navigeren door de menu’s, waar je voorheen in Kinect-games steevast enkele seconden moest wachten om je keuze te bevestigen. Ook het scrollen zou sneller moeten gaan middels een deftige swipe, maar vooralsnog heeft de game moeite met het oppikken van heftige bewegingen waarmee je snel zou moeten kunnen scrollen. Frappant, omdat dat je juist een achievement krijgt voor het scrollen op maximale snelheid. Een aardige kluif dus die ons stiekem doet verlangen naar deel drie, die gewoon te besturen was met de traditionele controller. Desondanks nemen we ons petje af voor deze dappere poging, die alles in zich heeft om de nieuwe Kinect-standaard te worden.

Exciting!

De lat lag wat betreft het dansen al hoog bij Just Dance en ook ditmaal misstaan de dansbewegingen niet in een club. We kunnen zelfs stellen dat de moves iets gecompliceerder zijn geworden, met als gevolg dat je niet meer de luie danser uit kan hangen. De enige weg naar vijf sterren vind je door die beentjes op te tillen en je heupen te schudden als een sexy mama. Wie zich netjes overgeeft aan de wetten van de dansvloer merkt dat de game ondanks de genoemde aanpassingen niet strenger is geworden in het beoordelen van je moves. Wel is het zo dat Just Dance 4 meer van je vraagt nu de keuzes in moeilijkheidsgraad en de Short Dance-optie zijn verwijderd. Je vraagt je af waarom, aangezien niet iedereen zin heeft om vier minuten lang op Justin Bieber te dansen.

Moderne soundtrack

Wie de setlist van Just Dance 4 bestudeert, merkt gauw op dat men bewust gekozen heeft voor een moderne soundtrack met een stuk minder klassiekertjes. Artiesten als Rick Astley (Never Gonna Give You Up) en Will Smith (Wild Wild West) zorgen enigszins voor balans, maar moeten over het algemeen hun meerdere erkennen in de Justin Biebers en Carly Rae Jepsen’s van de wereld. Op het eerste gezicht jammer voor de mensen die het niet zo hebben op de Top 40, maar dankzij de creatieve danspassen hoeven minder bekende nummers niet onder te doen voor de gouwe ouwe.

Daar staat tegenover dat men gehakt heeft gemaakt van het grootste kritiekpunt van de vorige editie: de structuur. Je danste voorheen wat af en verdiende af en toe extra’s, maar deze werden zo weggemoffeld in de game dat je er in de praktijk nooit wat mee te maken had. Just Dance 4 heeft daar een oplossing voor, namelijk een gezamenlijk thuis voor al het essentiële dansgebeuren. Daar vind je onder andere de 44 nummers die het spel herbergt, maar ook alle vrij te spelen variaties. Denk daarbij aan alternatieve choreografieën (die van Umbrella voegt bijvoorbeeld een heuse paraplu toe aan de dansroutine), maar ook aan speciale spelopties zoals de Battle Mode. Hierin strijden de choreografen van twee verschillende nummers in vijf ronden tegen elkaar zoals in een beat ‘em up, waarbij je klappen krijgt na een matige streak. Het toffe van deze modus is dat de choreografen nieuwe dansen laten zien én bovendien strijden in elkaars nummer. Als jij bijvoorbeeld als Ricky Martin een ronde pakt tegen de dubsteprobot van Skrillex, wordt in de volgende ronde Livin’ La Vida Loca afgespeeld in plaats van Rock N’ Roll.

De nieuwe hometrainer

De Sweat-modus maakt eveneens een sterke comeback ten opzichte van vorig jaar. Waar in deel drie slechts je verbrande calorieën geteld werden, heeft men ditmaal diverse fitnessprogramma’s opgesteld die tien, vijfentwintig of zelfs veertig minuten lang kunnen duren. De verschillende programma’s hebben elk hun eigen thema’s. Liefhebbers van synthpop krijgen om het nummer een aerobicsles voorgeschoteld, maar je kunt tevens ervoor kiezen om als een hyperactieve cheerleader te springen op punkrockmuziek. Het opmerkelijke is dat de ontwikkelaar zichtbaar moeite heeft gedaan om hier een verantwoorde modus te maken inclusief warming-ups en cooling-downs. Bovendien worden er aan de hand van jouw intensiteit snellere of juist langzamere nummers uitgekozen, dus dat fitnessabonnement is probleemloos op te zeggen.

Minder enthousiast zijn we over de social features, onder andere omdat het maken van eigen choreografieën niet meer tot de opties behoort. Wel introduceert Just Dance 4 een nieuwe feature genaamd AutoDance (check ook hier de gratis app). De feature neemt op vaste momenten jouw performance op en genereert vervolgens een hippe video door deze stukjes continu versneld heen en weer te spoelen. Het levert soms grappige resultaten op, al is het jammer dat de video’s al snel op elkaar gaan lijken. Dan zien we liever de optie om zelf video’s op creatieve wijze te bewerken, maar die ontbreekt helaas wederom.

Deze game is getest op de Xbox 360

Just Dance 4 is meer dan ooit een game, nu de ontgrendelbare content en verschillende spelopties daadwerkelijk onderdeel zijn van de ervaring. Daarmee wordt de houdbaarheid aanzienlijk verlengd, terwijl de Sweat-modus daarnaast een aantrekkelijke optie is voor gamers die hun conditie graag dansend op peil houden. Het is daarom zonde dat voor de hand liggende opties de stap naar deel vier niet gemaakt hebben, want verder is er weinig aan te merken op deze uitstekende dansgame.

8+
  • Complete ervaring inclusief vrij te spelen content
  • Ontgrendelbare choreografieën verlengen speelduur