Smart As Review

Recensie | -

Hersentrainspelletjes zijn sinds Dr. Kawashima’s Brain Training voor de Nintendo DS niet meer weg te denken op de handheld-systemen. Met Smart As voor de PlayStation Vita gaat Sony mee in die trend. Door clever gebruik te maken van de technische mogelijkheden van de Vita, moet Smart As zich toch onderscheiden van de concurrentie. Slim!

Dagelijkse hersengymnastiek

Smart As bevat twintig minigames, onderverdeeld in vier categorieën. De hoofdmodus is de dagelijkse hersentraining, waarin uit elke categorie één minigame wordt voorgeschoteld. Zo worden telkens je cognitieve vaardigheden op gebied van Observatie, Taal, Logica en Rekenen getraind. Bij Taal en Rekenen spreken de spelletjes redelijk voor zich, maar de makers hebben voor Observatie en Logica duidelijk behoorlijk zitten brainstormen. Verschillen zoeken, onthouden wat je hebt gezien, jezelf ruimtelijk oriënteren, van alles komt aan bod in deze interessante minigames. Met iedere dagelijkse training speel je ook aldoor één minigame vrij voor de ‘Vrij Spelen’-modus, waarin je je hersenpan kunt opwarmen voor je aan je dagelijkse hersengymnastiek begint, of gewoon die ene minigame nog eens voor de lol overdoet

Deze opzet is de eerste dagen dat je Smart As in je bezit hebt, een beetje vervelend. De dagelijkse training heb je immers binnen zo’n tien minuten voltooid. Daarna is er verdraaid weinig te doen binnen Smart As. De minigames voor Vrij Spelen moet je dan namelijk nog ontgrendelen. Toch is die dagelijkse training op de lange termijn de sleutel tot succes voor Smart As. Het zorgt ervoor dat je de game dagelijks even wilt spelen. Niet alleen om een nieuwe minigame vrij te spelen, maar ook vanwege je Breinkracht; de score die weergeeft hoe goed of hoe slecht je het hebt gedaan. Een lage Breinkracht is immers erg confronterend en nodigt uit tot eerherstel, terwijl je bij een hoge score graag wilt bewijzen dat dat écht geen geluk was. Overigens kwam deze knappe kop er al achter dat je door de datum van je Vita te veranderen, alsnog de dagelijkse sessie van een gemiste dag kunt spelen of versnelt alle minigames kunt vrijspelen. Zó slim is Smart As dus ook weer niet...

Smart As-wereld

Dankzij Smart As-wereld is je Breinkracht ook nog eens geen geheim, maar wordt het direct met de hele wereld gedeeld. Via Smart As-wereld zie je in één oogopslag wie zich mag meten met Stephen Hawking, en wie nog te dom is om zijn eigen veters te strikken. Door een slimme menustructuur is ook snel te zien wie het pienterst in Europa, Nederland of je eigen woonplaats is. Ook de gemiddelde scores van continenten, landen en gemeenten worden tegen elkaar gezet. Zijn Nederlanders écht slimmer dan Belgen? In Smart As zie je dat in een handomdraai. En als je nou echt trots bent op jouw score ten opzichte van de rest van de wereld, deel je dit ook nog eens met één aanraking van het scherm met je vrienden via Facebook en Twitter. De techniek is zo slim tegenwoordig!

Verder zijn er op basis van trivia-vragen die voorafgaand aan elke dagelijkse hersentraining worden gesteld, nog meer leuke maar volstrekt nutteloze gegevens te vinden online. Mensen die ketchup lekkerder vinden, zijn slimmer dan liefhebbers van mayonaise en brildragers zijn intelligenter dan mensen zonder bril, dat soort feitjes. De laadschermen van Smart As worden opgeleukt met dit soort trivia, waardoor een beetje dezelfde sfeer ontstaat als bij de Nationale IQ Test. Smart As-wereld maakt van Smart As in ieder geval net dat beetje meer. De game wordt er vooral competitiever door.

Niet zo slim

Met Smart As-wereld staat er dus altijd een zekere eer op het spel. Daarom is het zo jammer dat Smart As niet perfect is. Met name bij de minigames waarin je moet schrijven, gaat het nog wel eens mis. Een ‘9’ wordt te vaak herkend als een ‘0’, terwijl Smart As een ‘4’ vaak aanziet voor een ‘7’. Ook weet het spel niet altijd het verschil tussen een ‘H’, ‘N’ of een ‘IJ’. Bij het dictee-spelletje komt het soms zelfs voor dat er op een gegeven moment gewoon helemaal niets meer wordt herkend, waardoor je je woord niet af kunt schrijven. Vervolgens haal je dus een onnodige lage, misschien we beschamende score, die daarna wél doodleuk met de rest van de wereld wordt gedeeld.

Ook niet zo slim zijn die paar Augmented Reality-games in Smart As. Bij één game moet je objecten onder drie dopjes volgen, die vervolgens in rap tempo worden verschoven. Deze dopjes staan dan toevallig op jouw tafel, in plaats van in een virtuele omgeving. Bij een andere game wordt een foto die je maakt omgezet tot een schuifpuzzel. Het AR-aspect voegt bij deze games helemaal niets toe, en doordat deze games (gelukkig!) niet voorkomen in de dagelijkse training, gaat enige afwisseling verloren.

Dat niet de knapste koppen hebben gewerkt aan Smart As, blijkt vooral uit de begeleidende voice-over. De even willekeurige als achterlijke opmerkingen zijn waarschijnlijk zelfs slechter voor je hersencellen dan een avond comazuipen. Een greep uit de opmerkingen: “Je hersencellen communiceren logischer dan een printplaat,” “ Je bent een ninja met hersenen uit de toekomst,” en “Je bent een hersenconducteur op weg naar het volgende breinstation. Kaartjes!”. Beeld daarbij ook even de stem in van een jolige oom die een kleuterklas begeleidt tijdens een schoolreisje, en je snapt waarom wij vermoeden dat deze dialogen je hersencellen wegbranden.

Wie slim is, downloadt

Tot slot nog een advies: download de game via de PlayStation Store. De game is ook fysiek te koop in de winkel en hoewel ondergetekende een absolute voorkeur heeft voor fysieke games, leent Smart As zich daar niet voor. Smart As is bedoeld om maar een paar minuten per dag te spelen, maar wel dagelijks. Iedere keer weer een schijfje in je Vita steken werkt dan als een drempel, terwijl je een gedownload exemplaar lekker snel opstart vanuit je LiveArea.

Conclusie en beoordeling

Het oordeel van

Met twintig minigames biedt Smart As veel afwisseling. De Dagelijkse Training in combinatie met Smart As-wereld is bovendien een goede reden om dagelijks even een kwartiertje het uiterste uit je hersenen te persen. Helaas registreert de game niet alle invoeringen correct en slaan de AR-games de plank mis. De begeleidende voice-over in de menu’s is echter pas echt hersenverminkend. Geen cum laude voor Smart As dus, maar wel een hele nette voldoende.

  • Dagelijkse training erg verslavend
  • Smart As-wereld zeer geslaagde toevoeging
  • Registreert niet altijd alle invoeringen goed
  • AR-games zijn geen slimme keuze
  • Die gekmakende voice-over!

Plaats een reactie