Football Manager 2013 Review

Een Utrechtse student psychologie op weg naar zijn cum laude, een comazuipende puber uit Klazienaveen, een vader die elke zondag uit volle borst psalmen staat mee te blèren in de kerk, een gepensioneerde techniekleraar, een werkloze dertiger, je buurman, je broer, je stiefzoon, zelfs je opa… iedereen is vatbaar voor het virus Football Manager 2013.

Ontwikkelaar Sports Interactive heeft dit jaar namelijk de deuren wagenwijd opengezet voor nieuwe leden van de FM-sekte. Dankzij de noob-modus Football Manager Classic en de nieuwe Challenges, is Football Manager 2013 niet meer alleen weggelegd voor de hopeloze ziel die ieder jaar weer uren, dagen, weken en maanden investeert in de prestaties van zijn virtuele cluppie. Jij kan het spelen, je pa kan het spelen, ik kan het spelen en het is nog leuk ook.

Sport en spel

De Classic-modus is in wijze het FM-totaalpakket van pakweg tien jaar geleden. Weg zijn de peptalks tijdens de wedstrijd, de uitgebreide trainingsmogelijkheden, de waslijst aan stafleden en saaie persconferenties. De focus ligt hier enkel en alleen op het samenstellen van een zo sterk mogelijke selectie en het verfijnen van je tactieken. Oftewel, op het voetbal zelf. Tijdens de wedstrijd pas je je tactiek waar nodig aan om de punten binnen te slepen, of , als je echt lui bent, kies je voor een ‘instant result’.

Om groentjes niet af te schrikken heeft Sports Interactive gesneden in de overdaad aan menu’s. De Classic-modus ziet minder uit als veredeld Excel-sheet, al blijft het soms even zoeken naar de juiste opties. Daarnaast worden wedstrijden realistischer weergegeven dankzij een verbeterde 3D-engine, zodat ook FIFA-fans niet meer uit hun oogkassen bloeden als ze een potje FM spelen. Kortom, de Classic-modus is toegankelijk en aantrekkelijk, twee woorden die we voorheen nooit zouden gebruiken om Football Manager te beschrijven.

Voor Challenges geldt hetzelfde: het is voer voor de onervaren spelers en huisvaders met weinig tijd. Je kiest een club en krijgt een opdracht: behoed ons van degradatie, maak ons ongeslagen kampioen, overleef deze blessuregolf of behaal succes met alleen maar jonge talenten. De uitdagingen introduceren een belangrijk element in Football Manager: spel. Ze geven je een concreet doel en een tijdslimiet (meestal een virtueel half jaar) om dit te volbrengen. Ben je klaar, dan krijg je beloningen in de vorm van unlockables (zie hier) en zie je jouw score terug op een leaderboard. Daarna begin je opnieuw met een andere club, of – als je in de korte tijd per ongeluk een episch team in elkaar hebt gesleuteld – ga je verder. Verwar de toegankelijkheid van deze modi overigens niet met casual: de game is nog moeilijk genoeg.

Challenges zijn alleen speelbaar met de beperkingen van de Classic-modus. Zelfs met die beperkingen heb je nog genoeg instrumenten tot je beschikking om je team naar jou hand te zetten en om invloed uit te oefenen op je prestaties. De vraag werpt zich op of je al die extra’s van de volledige FM-ervaring wel nodig hebt. Oefen je echt invloed uit via team talks, haal je een speler echt over om naar je club te komen als je hem complimenten geeft, of geven deze opties slechts de illusie van controle?

Chirurgische ingreep

Hoe dan ook, ik laat me graag die illusie voorhouden. Football Manager 2013 herbergt ondanks de toevoegingen gewoon weer een omvangrijke carrièremodus, waarin je werkelijk elk technisch gedeelte van een club overziet. Een wereldwijd scoutingnetwerk, medische staf, persconferenties, gesprekken met spelers, wedstrijdanalyse, communicatie met de directie, transfers, tactieken; als een echte Louis van Gaal zet je elk detail naar je hand om zo goed mogelijk te presteren.

Zoals ik in de preview aangaf, is de belangrijkste verbetering te vinden op het oefenveld. De roep om een chirurgische ingreep in het trainingsgedeelte is al jaren onverminderd groot, mislukte operaties daargelaten. Nu pakt Sports Interactive het probleem bij de wortel aan: de beste onderdelen zijn behouden, overbodig weefsel is weggesneden en alles is ondergebracht in één overzichtelijk geheel. Zo plan je per week en wedstrijd in op welk onderdeel je wilt focussen (bijvoorbeeld tactiek, team spirit of dode spelmomenten), geef je spelers de opdracht zich te richten op één specifieke positie en vaardigheid en stel je de juiste coaches aan voor de juiste discipline.

Hoeveel je van die trainingsarbeid terugziet op het veld is momenteel moeilijk in te schatten. Football Manager krijgt traditioneel op dag één van de release een patch om de nodige problemen te verhelpen en FM 2013 kan deze pleister wel gebruiken. De wedstrijdengine is op moment van spreken achteruit gegaan ten opzichte van vorig jaar: verdedigers hebben erg vaak moeite met hoge ballen, spelers ogen apathisch en kleine veranderingen in tactiek betekenen vaak het verschil tussen een doodsaaie nul-nul en een volleybaluitslag. Daar komt bij dat de game verrassend sloom is (getest op verschillende pc’s, op de Mac loopt het vloeiender) en alsmaar slomer wordt naarmate het seizoen vordert, op het onspeelbare af. Dit terwijl de preview nog “als een zonnetje” draaide, om mezelf maar te quoten.

Misschien belangrijker dan zulke tijdelijke problemen is de omvang van de game. Zoals altijd is praktische elke bestaande voetballer in de game te vinden inclusief kloppende statistieken, herbergt de game competities uit meer dan 50 landen en is er de nodige aandacht besteed aan competitie-eigen details. Speel je in de Eredivise, dan krijg je geregeld vragen van NUsport en zul je zien dat talenten in het echt ook talenten in de game zijn. Een tip: ook al speel je in een buitenlandse competitie, scout toch even in Nederland. Er lopen ongelofelijk veel wereldvoetballers in spe rond.

Alles bij elkaar opgeteld is Football Manager 2013 weer ouderwets goed, inclusief ouderwetse gebreken rond de release. Maar voor het eerst kunnen nu ook de corpsbal, de comazuiper, de opa, de gepensioneerde, de buurman en de SGP-ende vader van acht kinderen hun eigen FC Bal-op-‘t-dak naar eeuwige glorie leiden.

Football Manager 2013 is meer game dan ooit. De uitgeklede Classic-modus en speelse Challenges verfrissen de serie, zonder de belangrijkste kwaliteiten – diepgang en omvang – overboord te gooien.

• Interface-verbeteringen
  • Classic en Challenges voor snel vermaak