1. Angry Birds Star Wars Review

Angry Birds Star Wars Review

Het samenvoegen van één van de populairste games van deze generatie met één van de bekendste filmfranchise ooit gaat nooit onopgemerkt. De vraag is dan ook of Angry Birds Star Wars een ongeïnspireerde game is geworden waar snel geld mee verdiend probeert te worden. Gelukkig duwt Rovio dit doemscenario regelrecht te prullenbak in en toont het over de nodige creativiteit en respect voor de Star Wars-licentie te beschikken. Angry Birds Star Wars maakt handig gebruik van de populaire franchise en biedt tegelijkertijd een grote variatie aan gebalanceerde levels.

Men heeft hier niet alleen een likje Star Wars-verf overheen gegooid, maar voegt juist door perfect gebruik te maken van de licentie iets extra’s toe aan het bekende Angry Birds-concept. Zo zijn alle vogels voorzien van Star Wars-make-overs; niet alleen qua uiterlijk, maar elke vogel heeft ook unieke eigenschappen. De rode Luke Skywalker-vogel heeft een lightsaber, de zwarte Obi-Wan-Kenobi vogel kan met Force Push voorwerpen wegduwen en de gele Han Salo-vogel kan met zijn blaster lasterstralen afvuren. In de levels zorgt dit voor enkele interessante gameplay-elementen. Het is bijvoorbeeld leuk om Force Push te gebruiken om in de ruimte meteorieten op een manier te laten bewegen die niet voor de hand ligt. Of op Tatooine een laserstraal laten afketsen op een stuk metaal om een lastig varken te bereiken.

Er zijn in totaal tachtig levels die losjes het verhaal van Star Wars: Episode IV: A New Hope vertellen. Je begint op Tatooine en reist vervolgens door de ruimte om uiteindelijk te eindigen op de Death Star. De game combineert de standaard grondlevels met de Angry Birds Space zwaartekrachtloze ruimtelevels. Dit geeft het geheel de nodige variatie, onder andere dankzij het goed gebruik van het Star Wars-universum. Zo schieten Storm Trooper-varkens laserstralen in de lucht, waardoor je goed moet timen om deze te vermijden, en gebruikt het Darth Vader-varken de Force om zich te beschermen met voorwerpen.

Wel moet gezegd worden dat het niet moeilijk is om vrij snel alle tachtig levels door te spelen. Daarnaast zijn er nog Bonus-levels, die je vrijspeelt door sterren te verzamelen. Hierin speel je met R2-D2 en C-3PO-vogels, natuurlijk elk met hun unieke vaardigheden. Verlang je naar meer levels, dan kun je een levelpack kopen voor €1,79. Deze speelt zich af op Dagobah, waar Luke Skywalker getraind wordt door Yoda. Natuurlijk hadden we liever gezien dat deze levels meteen beschikbaar waren. Angry Birds Star Wars biedt daarentegen genoeg ruimte voor meer. Binnenkort verschijnt de besneeuwde planeet Hoth gratis en hiermee de trilogie voortzetten.

7,5
Angry Birds Star Wars biedt de nodige speelplezier, daar hoef je geen Star Wars-fan voor te zijn. Rovio bewijst over meer dan genoeg ideeën te beschikken. Dit is terug te zien in het verfijnde ontwerp van de vogels en de levels. De vogels zorgen voor gameplay die meer op actie georiënteerd is en de levels vereisen het gebruik van meer finesse. Jammer is dat je snel door de levels heen vliegt en voor meer extra moet betalen.
  • Verbeterde Angry Birds-gameplay
  • Uitstekend gebruik van Star Wars
  • Slechts 80 levels; betalen voor meer