1. Need for Speed: Most Wanted Review (iOS)

Need for Speed: Most Wanted Review (iOS)

Need for Speed: Most Wanted is een stoere arcade-racer waarin je probeert je bolide op de weg te houden terwijl je met 350 km per uur door de bocht vliegt. Ontwikkelaar Firemonkeys, bekend van eerdere mobiele Need for Speed- en Real Racing-games, heeft het ‘Most Wanted’-concept uitstekend in een kleiner formaat weten te stoppen. Dankzij de ervaring van de ontwikkelaar is het dan ook geen wonder dat de besturing van Most Wanted prima in elkaar steekt.

Hierbij is de keuze tussen een virtuele besturing en tilt-besturing. Bij de eerste beweeg je een stuurtje van links naar rechts. Standaard staat echter de tilt-besturing ingesteld. Hierbij scheur je door de kleinste bewegingen te maken met je auto het asfalt over. Vooral bij het kiezen van de bumper-camera is de besturing erg accuraat en is zelfs op de hoogste snelheden je bak in bedwang te houden.

Om de eerst plek op de ‘Most Wanted’-lijst te veroveren race je rond in het fictieve Fairhaven City. Dit doe je niet, zoals in de console-versie, in een open wereld. Op de kaart maak je de keuze uit verschillende locaties waar je kunt racen. Dit verschilt van straatraces en checkpoint-races tot een-op-een-races. Bij iedere race neem je plaats in een andere auto-klasse, zo race je de ene keer in een ‘alledaagse’ bak, de andere keer in een dikke SUV en vaak in een heerlijk racemonster. Dit zorgt voor de nodige variatie en tovert elke rit om tot een spannende race. Het is echter jammer dat de verschillende races zich op dezelfde banen afspelen en hier ontbreekt het aan de nodige variatie.

Gelukkig zorgen de tegenstanders en de politie wel voor de nodige afwisseling. Elke race probeert het blauw-wit je het lastig te maken. Hierbij maakt het gebruik van normale politieauto’s, zwaardere SUV’s en uiteindelijk ook enkele racebakken. Daarnaast worden er wegblokkades geplaatst en spijkermatten gedropt waarmee men jouw en de andere roekeloze racers tot stoppen probeert te dwingen. Weliswaar doen ze dit op een even onbesuisde manier, wat spectaculaire botsingen oplevert. Niets is lekkerder om op de staart van de nummer één te zitten, met een politiewagen achter jullie beide en vervolgens je tegenstander een flinke beuk op z’n bumper te geven. BOEM! De eerste positie veilig gesteld, de politie en je tegenstander vol op een tegenliggende auto over de kop gevlogen en Galvanize van The Chemical Brothers op de achtergrond; dit maakt elke race tot een epische driestrijd, die vaak niet langer dan twee minuten duurt. De perfecte tijdsspan voor het mobiele formaat.

In deze korte races is er een totaal van 35 auto’s te bemachtigen, die voorafgaand aan iedere race te voorzien zijn van de nodige upgrades. Zo voorzie je een lichtere auto van extra bescherming en kan je een zwaardere bolide een extra nitro boost geven. Door ‘Speed Points’ te verzamelen speel je de auto’s vrij. ‘Speed Points’ verdien je door bepaalde tegenstanders te verslaan of tijdens een race bepaalde doelen te behalen. Deze doelen verschillen van het racen boven de 350 km per uur tot het maken van een grote sprong. Vervolgens koop je met het geld dat je in races verdient de auto’s. Je hebt de keuze er ook voor te kiezen extra geld neer te leggen en meteen de beste bakken te kopen. Dat haalt echter de uitdaging volledig weg en is gelukkig ook niet nodig. De pacing van Need for Speed: Most Wanted zit dus goed in elkaar, waardoor je vanzelf de auto kan kopen waarmee je kans maakt om een race te winnen. Lukt dit niet dan is het ook mogelijk om oude races opnieuw te spelen en hiermee cash te verdienen.

Voor een prijs van 5,99 mag je dit echter ook verwachten. Daarnaast is de prijs ook terug te zien in alle andere aspecten van de game, zoals de visuele pracht (vooral in de nachtraces) en de energieke pop-rock soundtrack.

8,3
Need for Speed: Most Wanted is een uitstekende en complete arcade-racer. De nadruk ligt op korte intense races, wat prima werkt op het mobiele platform. De vele auto’s, uitdagende tegenstanders en vervelende politie zorgt voor geen moment verveling. Een minpunt is dat veel races zich op dezelfde baan afspelen, maar ook dit is weg te cijferen dankzij het schitterende uiterlijk.
  • Tal van vette auto’s
  • Uitstekende besturing
  • Spannende races