WWE '13 Review

Recensie | -

WWE ’13 neemt je mee terug naar een tijd waarin je nog niet wist dat het worstelen in een ring één groot toneelstuk is. Het brengt je naar het einde van de jaren negentig. Een tijd waarin twee worstelfederaties vochten om de kijkcijfers.. De worstelaars met hun gekke pakjes werden ingewisseld voor mannen die er een stuk stoerder uitzagen en zo was de Attitude Era geboren. Een tijdszone die in WWE ’13 helemaal centraal staat en wat een puike vechtgame oplevert.

Attitude Era

In de Attitude Era-modus van WWE ’13 krijg jij als speler de kans om legendarische gevechten uit het verleden her te beleven. Daarin begin je met de carrière van Shawn Michaels, ga je vervolgens verder met Stone Cold Steve Austin, om later ook nog met The Rock en andere worstelaars aan de slag te gaan. De productiewaarde van de modus is hoog. Voor en na gevechten krijg je vaak videomateriaal uit het archief te zien, waardoor de sfeer uit die tijd perfect overkomt. Het is soms een beetje soapachtig, maar door er met een knipoog naar te kijken wel erg vermakelijk.

Kijken we vervolgens naar het vechtsysteem, dan is het fijn om te concluderen dat dat systeem enorm goed uit de verf komt. Je maakt slechts gebruik van een aantal knoppen en je eigen timing. Je hebt een enkele knop om mee te rammen, een andere om een tegenstander mee vast te pakken en een laatste om mee te counteren. Dat lijkt voor een vechtgame wat summier, maar zoals wel vaker met iets dat met ‘lijkt’ wordt beschreven, is dat niet zo. Doordat je geen Street Fighter-achtige supercombo’s uit je hoofd hoeft te leren, ben je honderd procent gefocust op de actie zelf. Elke keer als een tegenstander je pakt om je gruwelijk hard op de grond te smijten, zet je op het juiste moment de counter in om hem zo een koekje van eigen deeg te geven. Geen dom gebuttonbash in WWE ’13, maar slim nadenken over elke aanval die je inzet en anticiperen op elke actie die op jou wordt ingezet.

Een bijkomend voordeel van dit systeem is dat er veel ruimte is voor het in beeld brengen van de actie. Speciale aanvallen zoals The Rock’s People Elbow of het neersmijten van een tegenstander op de tafel van de commentatoren; het wordt heerlijk visueel op je afgeschoten. Helemaal als je echt iets tofs doet, wordt die actie met verschillende, snelle herhalingen vanuit andere camerastandpunten op je afgevuurd. Dat geheel creëert een heerlijk ‘f*ck yeah’-gevoel in de Attitude Era-modus.

Buiten die modus blijkt de game opeens van een heel ander kaliber te zijn. Zo zijn gevechten in andere beschikbare modi veel minder interessant, door het ontbreken van verhaallijnen en - misschien nog wel belangrijk - het ontbreken van boeiend commentaar en een meelevend publiek. Random gevechten voelen daardoor heel erg dood aan.

Content

En dat is jammer, want op gebied van content is WWE ’13 fantastisch. Er zijn belachelijk veel vechtersbazen en oneindig mogelijkheden om zelf een worstelaar te maken en daarmee een gooi naar de titel te doen. Zo heb ik zelf een worstelaar met een heerlijk spandexpakje aangemaakt, en die voorzien van zijn eigen opkomst met heel veel vuurwerk. Maar daarbuiten heb ik gasten gezien van meer dan 200 kilo, die totaal geen moeite hebben om met hun dikke kont op jou te ploffen.

Een ander minpunt is dat de game hier en daar te maken heeft met wat visuele imperfecties. Zo is het soms onmogelijk om een speler vanuit een bepaalde positie buiten de ring vast te pakken, doordat je met een soort van onzichtbare muur te maken hebt. Andere keren lijkt het er op dat bepaalde animaties in een grab worden overgeslagen, waardoor je countertiming opeens niet meer klopt.

Deze game is getest op de Xbox 360

Conclusie en beoordeling

Het oordeel van

WWE ’13 is een game met een zeer boeiend en duidelijk vechtsysteem. Door die duidelijkheid kun je gelijk genieten van de pracht die de Attitude Era met zich mee brengt, waarbij je legendarische momenten kan herbeleven. Daarom is het ook enigszins jammer dat de modi er om heen duidelijk met minder liefde zijn ontwikkeld.

  • Vechtsysteem
  • Attitude Era
  • Veel content
  • Rest van game kent minder liefde
  • Visuele imperfecties

Plaats een reactie


X
Lees meer over WWE '13: