1. Kings Can Fly Review

Kings Can Fly Review

Je zou niet zeggen dat Kings Can Fly ooit een afstudeerproject was van een groepje Nederlandse studenten. Na het kleine Android-succes met hun real-time piratenrestaurant simulator “Barrr” vond ontwikkelaar Firedroid het tijd om afstudeerproject Kings Can Fly verder te ontwikkelen. Inmiddels zijn we ruim een jaar verder en is de game uitgegroeid tot een volwaardig Android- en iOS-spel. Wij gingen aan de slag met de 3D-wereld van het Air Kingdom vol schattige windmolens, vrolijke muziekjes en bovenal: heel veel breinbrekende puzzels.

Wanneer de koning van het Air Kingdom zich verveelt, komt zijn adviseur met het plan om windmolens te plaatsen en hiermee luchtschepen te laten vliegen door het rijk. De koning is onmiddellijk enthousiast en de luchtschepenvloot komt van de grond. Dit flinterdunne verhaal is het excuus om de speler zelf windmolens te laten bouwen: de molens zijn in één richting te plaatsen tegen rotswanden en vrij te roteren op het gras. De touchscreen-besturing maakt het bouwen intuïtief en doordat de camera vrij te bewegen en te draaien is zit deze nooit in de weg. Als de windmolens eenmaal staan en je op de “vlieg”-knop tikt, verschijnen de luchtschepen vanuit hun startpunt en, mits je de molens goed hebt neergezet, worden ze door de luchtstroming naar hun eindpunt geblazen.

Het klinkt als een simpel concept, maar het correct plaatsen van de windmolens kan nog een hele uitdaging worden, daar heeft Firedroid wel voor gezorgd. Waar je in de eerste levels nog relatief makkelijk aan de omgeving kan aflezen waar je de windmolens moet plaatsen om de schepen niet tegen bergen, huizen of andere obstakels te laten botsen, moet je in de latere levels veel experimenteren. Op elk nieuw eiland van het koninkrijk worden bovendien nieuwe gameplay-elementen toegevoegd: speciale molens die de luchtschepen de hoogte in laten vliegen en wervelwinden die de schepen op hun plek doen keren zijn slechts een paar voorbeelden van het grote arsenaal aan tools en hindernissen waarmee je te maken krijgt.

De eerste levels zijn met een paar minuten te halen, maar halverwege de game zit je al snel tientallen minuten te staren naar een puzzel om in te kunnen schatten waar en hoe je de vele windmolens moet plaatsen. We betrapten ons erop dat we de hint-knop veel te vaak raadpleegden, waardoor helaas alle uitdaging uit de levels werd gehaald. Deze knop zorgt er namelijk voor dat er vlaggetjes op het speelveld verschijnen die precies aangeven waar de windmolens moeten komen. Het is dan alleen nog aan de speler om uit te zoeken in welke richting je precies welke windmolen plaatst.

Het moge duidelijk zijn dat de hint-knop hierdoor veel voldoening uit de game wegneemt en het is dan ook aan te raden deze met mate te gebruiken. Even snel spieken waar de molens moeten komen kan, maar je loopt het risico dat je hierdoor direct de oplossing ziet. Het is erg jammer dat deze optie het je zo makkelijk maakt, want zeker de latere puzzels zullen voor velen te moeilijk zijn om te halen zonder hints en juist te makkelijk om te halen mét hints. Vaak zijn ze maar op één manier te voltooien, dus van een achievement of highscore-systeem is ook geen sprake. Dit alles zorgt ervoor dat de latere levels alleen voldoening bieden aan de echte hardcore puzzelfanaten en dat is jammer.

Conclusie en beoordeling

7,7
Kings Can Fly is als een serie sudoku-puzzels die steeds moeilijker wordt. De eerste paar puzzels zijn voor iedereen te begrijpen en zijn leuk om op te lossen, terwijl de latere een stuk meer probeer- en denkwerk vereisen. De minder knappe koppen onder ons zullen daarom intensief gebruik maken van de hint-knop die de speler helaas iets te veel bij het handje neemt. Hierdoor vlieg je zo door de levels van Air Kingdom heen en is er weinig voldoening uit de tweede helft van de game te halen. Maar voor de echte bollebozen die weigeren deze knop aan te raken, biedt Kings Can Fly heel wat uren pittig puzzelplezier.
  • Eerste helft biedt leuk en eenvoudig puzzelplezier…
  • Meer dan zestig breinbrekers
  • Schattig 3D-stijltje
  • Geen achievements of Game Center-support
  • Hintknop maakt het wel erg makkelijk
  • …maar de tweede helft is alleen voor de hardcore puzzelfans

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Sorry, maar ik vind dit eerlijk gezegd een beetje een vreemde review. Er wordt als minpunt genoemd dat de 2e helft van de game te moeilijk is, maar dan stoppen ze er tips in om je er doorheen te helpen mocht dat nodig zijn, is het ook niet goed. Dan is het weer te makkelijk. Sowieso vind ik dat je nooit minpunten mag geven aan een game omdat hij een hoge moeilijkheidsgraad hebt, maarja dat is mijn mening.



    Die hintknop lijkt me eerder een plus- dan een minpunt. Zo kan je in ieder geval verder komen als je vast zit en als je het zo te makkelijk vindt worden, dan gebruik je hem toch gewoon niet?

  • Het ligt eraan hoe die moeilijkheidsgraad in elkaar steekt. Is het een gezonde portie uitdaging dan is het in mijn ogen geen minpunt. Maar wordt het moeilijk gemaakt om de verkeerde redenen, dan is het dat dus wel (Camera angles, overpowerde tegenstanders, bugs etc.)



    En hintknoppen vind ik altijd een goede zaak. Liever dat dan dat de hints je zomaar toegestopt worden. Das echt spoilen, hint-knoppen als Navi in Zelda juich ik echt toe.

  • Moeilijkheidsgraden zijn inderdaad lastige dingen om te peilen. Uitdaging in een game is uiteraard goed, maar het moet voor de meerderheid nog wel leuk en haalbaar zijn om te spelen. In het geval van Kings Can Fly worden de latere levels zo lastig dat ik me afvraag of iedereen er nog voldoening uit kan halen. Zeker omdat de hint-knop meer een "bijna-oplossing-knop" is en het dus weer te makkelijk maakt. Liever had ik een betere balans hierin gezien, vandaar het minpunt :)

  • De nachtmerrie van moeilijkheidsgraden.
    Het probleem hier in vind ik vooral dat verschillende mensen verschillende dingen moeilijk vinden. Ik heb mensen gezien die in level 3 al achter hun hoofd krabben, maar wel opeens levels snel uitspelen waar de meesten meer dan 10 minuten over doen.
    In de post http://www.firedroid.net/kings-can-fl… ga ik hier een beetje op in.



    Echter heb je het aan het rechte eind dat de tweede helft een stuk pittiger is dan de eerste helft. Dit is ook meer voor de wat doorgewinterde puzzelaar. We konden dit ook wat terugschroeven, maar we besloten dat we liever iets te moeilijk zaten dan te makkelijk.



    De hint knop dient in het begin als een hulpje om het spel door te hebben. Later meer als een “skip level”. Gezien er geen competitie in Kings Can Fly zit verwerkt (net als dat de antwoorden van een kruiswoordenboek ook achterin staan), is het aan de gebruiker om te kiezen. We kennen genoeg mensen die gestopt zijn met Angry Birds omdat ze niet verder kwamen. Dit wilden we voorkomen.



    note: later update Rovio een In-App-Purchase mogelijkheid om levels over te slaan. Dit vonden we een beetje koud voor in een puzzelspel.



    Als anecdote: Op Indigo heb ik iemand de eerste 5 levels zien spelen en hij sprong daarna naar de allerlaatste. Hier deed hij ruim een half uur over, maar hij was erg voldaan toen hij hem toch had uitgevogeld.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord