Borderlands Legends Review

Het is nog maar de vraag of Borderlands Legends de naam Borderlandsmet eer mag dragen. Lukt het namelijk om dezelfde magie van de console-delen in een iets kleiner formaat te pproppen? De charme van de serie is het plunderen van gebieden met je vrienden, terwijl je met een gigantische diversiteit aan vuurwapens de woestenij van Pandora ontdekt. Borderlands en Borderlands 2 staan dan ook bekend als bijzondere hybrides van RPG en shooter. Borderlands Legends laat beide genres achter zich en is, geheel in iOS-stijl, een strategische Tower Defense­-game. Weliswaar keurig in een Borderlands-jasje gestoken.

Vanuit een isometrisch perspectief heb je de controle over de vier oorspronkelijke personages uit Borderlands: Brick, Lilith, Mordecai en Ronald. Met dit viertal ben je terug op de planeet Pandora en ben je wederom op zoek naar rijkdom en avontuur. Op het eerste gezicht ziet de game, inclusief het typerende rauwe visuele randje er prima uit.

Tijdens je zoektocht speel je missies waarin je drie tot vijf arena’s moet voltooien. Deze arena’s worden elke keer opnieuw gegenereerd. Dit heeft als doel dat je niet elke keer dezelfde missie speelt. Dat is in principe ook het geval, alleen is het helaas zo dat dit alleen in het begin van de game werkt. Naarmate je verder speelt komen steeds vaker dezelfde arena’s terug, waardoor Borderlands Legends al snel eentonig wordt.

In elke arena moet je golven aan vijanden verslaan. Fans van Borderlands komen enkele bekende gezichten tegen, zoalsskags, psychos, bandits en spiderants. Overleven is een kwestie van het juist positioneren van je team en tijdens het schietwerk gebruik maken van de speciale vaardigheden van ieder individu. Zo kan Brick extra Shield Points geven en in een Berserk-modus gaan; Lilith kan extra Speed Points geven en sneller bewegen met haar Phasewalk; Mordecai geeft extra schietkracht en kan zijn vliegende maatje Bloodwing gebruiken; en Roland geeft extra Health Points en kan een turret plaatsen. Tijdens de gevechten vereist dit het nodige micromanagement, wat enkele hectische momenten oplevert.

Naast deze speciale vaardigheden hebben de personages skill trees, waarin je andere of betere speciale vaardigheden krijgt met Skill Points die je tijdens je missies hebt verdiend. In het begin is dit nog een uitdaging, maar rond level 35 heb je zoveel Skill Points bij elkaar geschoten dat je alles hebt vrijgespeeld. Vervolgens level je lekker door en is het steeds makkelijker om de rondes door te komen. De uitdaging ontbreekt ook in het vuurwapenarsenaal. Er zijn wel steeds nieuwe wapens te verkrijgen, maar ze verschillen niet bepaald van elkaar.Elk personage kan namelijk maar gebruik maken van één type wapen. Hierdoor hoef je er alleen voor te zorgen dat iedereen het sterkste wapen heeft dat er op dat moment beschikbaar is. Enige diepgang is ver te zoeken, wat jammer is aangezien de diversiteit in vuurwapens één van de charmes van Borderlands is.

De game heeft ook last van enkele andere vervelende punten. Zo blijven je teamleden wel eens vastzitten in muurtjes of andere obstakels, hebben ze moeite om een andere route dan rechtdoor te bewandelen, reageren ze niet altijd op commando’s en schieten ze niet automatisch op tegenstanders (al staan ze er pal naast).

Borderlands Legends doet de Borderlands-frachise geen eer aan. De game had goed kunnen uitpakken, daar het goed past in de Borderlands-wereld en -stijl. Het lukt de game echter niet om de strategische wisselwerking tussen het schietwerk en de speciale krachten goed te balanceren. Hierdoor mis je al snel enige uitdaging. Daarnaast zorgen enkele hinderlijke technische punten voor een teleurstelling.

• Borderlands!
  • Skill Trees
  • Eentonig