1. New Super Mario Bros. U Review

New Super Mario Bros. U Review

Laat je niet misleiden door de titel: New Super Mario Bros. U focust zich niet zozeer op jou, maar op je vrienden. Daarmee onderscheidt het zich van de recente 3DS-versie en speelt het tevens in op de bijzondere eigenschappen van de Wii U GamePad. Een spetterend multiplayerfestijn is het gevolg, zonder dat we daarbij nadrukkelijk overladen worden met nieuwigheden.

Geheel in de geest van het asymmetrisch gamen kunnen maximaal vijf spelers deelnemen aan een ouderwets potje Mario. Alhoewel, die vertrouwdheid verdwijnt snel zodra de vijfde man beslag legt op de GamePad. Deze speler neemt in de zogenaamde Boost Mode namelijk de rol aan van een ‘Mushroom God’ en bepaalt zodoende de toon van de speelsessie. Zo zal een goedaardige gamer je team - waarvan ieder lid zijn character bestuurt met een Wii Remote - hoogstwaarschijnlijk helpen lastige plekken te bereiken door op zorgvuldige wijze platformpjes te plaatsen. Ook kan hij of zij invloed uitoefenen door vijanden te stunnen en bepaalde mechanismen in werking te stellen zoals het draaien van een rad, zodat elk teamlid veilig naar de andere kant van een hindernis vervoerd kan worden.

Dat is hoe de game gespeeld wordt in een perfecte wereld, maar natuurlijk niet in de onze. Reken maar dat de vijfde speler je in de praktijk meestal zal proberen te dwarsbomen, bijvoorbeeld door platforms op de meest irritante en nutteloze locaties te spammen. Alles is simpelweg geoorloofd, zo lang er maar mensen in de afgrond belanden. Want of je nu zelf het doelwit bent of niet, zo’n schijtlollige houding levert nu eenmaal de mooiste spelsituaties op.

Ook in singleplayer komt de game trouwens uitstekend uit de verf, met name dankzij de Challenge Mode. Deze spiksplinternieuwe modus schotelt je verschillende typen uitdagingen voor die doorgaans geavanceerde vaardigheden vereisen. Ga bijvoorbeeld de strijd aan met de klok in Time Attack, verzamel – of ontwijk – juist alle muntjes in Coin Collection en schakel vijanden uit met behulp van combo’s in 1-Up Rally. Daarnaast zijn er Special Challenges die steeds wisselen van thema. De ene keer wordt er van je gevraagd een level te voltooien zonder de grond te raken, terwijl je in een volgende missie dient te ontsnappen aan vijandige vuurballen. Genoeg om je zoet te houden dus, maar we hebben op de redactie ervaren dat het – met alle respect – niet kan tippen aan de multiplayer-ervaring. En dus hebben we de meningen van niemand anders dan onze eigen Mario-crew op een rijtje gezet.

Lars@LarsCor

New Super Mario Bros. U. verdient misschien geen originaliteitsprijs, maar dat vergeet je al snel wanneer je met zijn vijven bulderend van het lachen zit te spelen. De vijfde man, die met de GamePad in zijn handen zit, speelt hier een grote rol bij. Op de originele Wii was het al leuk om elkaar dwars te zitten en dat blijft behouden, maar met de GamePad krijgt elkaar irriteren een nieuwe dimensie. Tandwielen blokkeren of platformen vlak voor iemand plaatsen als hij of zij over de lava springt (en er dus geheid in dondert); elkaar frustreren was zelden zo leuk en onschuldig.

Tegelijkertijd zie ik hele nieuwe mogelijkheden voor gezinnen. Ouders kunnen nu hun kinderen helpen bij New Super Mario Bros. U door platformen te tekenen. Zo is het ineens een stukje eenvoudiger om die paar schier onbereikbare gouden munten te verzamelen, of over die ene vleesetende plant te springen. Nintendo weet zo tóch te innoveren en twee doelgroepen te bereiken: de behulpzame ouders en de vervelende leeftijdsgenoten die niets liever doen dan elkaar te sarren.

Kevin @K_Eyken

Maar verder innoveert Nintendo niet. Super Mario Bros. U is simpelweg meer van hetzelfde dan ooit tevoren. Deze game heb je al op de DS, de Wii en de 3DS gespeeld. Dit maakt de game niet slecht, maar het is wel een soort luiheid dat niet past bij de Mario-games en het soort luiheid dat zeker niet het woord ‘new’ in de titel verdient. De ‘nieuwe’ power-up van Mario is een eekhoornpakje waarmee je kunt zweven… zoals het wasbeerpakje en de cape uit andere Mario-titels.

Ook dit deel is tot een solide platformer gepolijst en Nintendo verstaat deze kunst beter dan menig ander ontwikkelaar. Het is dus geen slechte game, het is echter wel een déjà vu-ervaring van andere vermakelijke games die heel tof waren omdat ze toentertijd iets nieuws deden. Dit deel is te veilig, blijft te dicht bij de basis en neemt geen enkel risico.

Timo @T_Pleus

Waar de multiplayerfuncties van New Super Mario Bros. U normaliter resulteren in het bloed onder de nagels vandaan halen bij medespelers, is het bondgenootschap stukken hechter in Boost Mode. Het doel in deze modus is om een aaneenschakeling van een aantal levels zo snel mogelijk te doorlopen. Om dit te bewerkstelligen is het echter geen optie om zo snel mogelijk naar het einde te sprinten. Het beeld verschuift automatisch van links naar rechts, en enkel door muntjes te verzamelen is het tempo hiervan op te voeren.

Een oplopende snelheid zorgt voor meer chaos, en daarmee voor een steeds sneller dalende voorraad aan levens. Organisatie is dus troef, zeker als je je bedenkt dat het levensarsenaal door de hele groep gedeeld wordt. Tijdens onze speelsessies bedacht bovengetekende (in dit geval) het geniale(!) treinsysteem. Doordat iedereen als een malloot door elkaar heen sprong, botsten we te vaak tegen elkaar aan. Met een duikeling in de afgrond als gevolg. Het treinsysteem probeert hier wat meer orde in te brengen, door met elkaar af te spreken wie als eerste zijn sprong mag wagen, voordat de ander erachteraan komt. Levels die we eerst als schier onmogelijk ervoeren, werden plots met vlag en wimpel doorstaan.

Wesley

Wat niet staat op het doosje, is dat New Super Mario Bros. U je spontaan transformeert tot Peter Griffin. Wie namelijk de tabletcontroller in handen heeft, verandert per definitie (!) in een sneaky, continu grinnikend persoon met sadistische trekjes. Bij ons op kantoor ook wel bekend als Jelle van Es. Vooral in Coin Battle ontpopte hij zich tot een gevreesde vijand. In deze spelstand (waarvoor enkele speciale levels zijn ontworpen) is het vrouwen en kinderen eerst, aangezien iedereen in een serie levels elkaar het leven zuur tracht te maken op jacht naar de meeste muntjes.

Het mooie is dat de tussenstand steevast na een voltooid level getoond wordt. Dat zorgt ervoor dat de chaos in het eerste level nog enigszins gebalanceerd is, maar de kans is groot dat de Peter Griffin van het gezelschap het nadien gemunt heeft op de koplopers. Zo kan ik me herinneren dat we op een gegeven moment met zijn drieën alle muntjes wegkaapten, terwijl een tierende Timo letterlijk duizend doden stierf dankzij de helpende hand van de gniffelende Jelle. Nu zijn we wel wat gewend wat betreft het geluidsniveau in ons gamehok, maar zelden hebben we er zo hard gelachen als toen!

7,5
New Super Mario Bros. U introduceert te weinig nieuwe ideeën om het platformgenre vooruit te stuwen zoals de serie dat doorgaans doet, maar is ondanks dat gegeven een puike game. Het leveldesign is ouderwets goed, de multiplayer heerlijk chaotisch en de gevarieerde Challenge Mode verlengt moeiteloos de houdbaarheid van de game. Of je nu een solist bent of regelmatig speelt in gezelschap, New Super Mario Bros. U is een veilige optie om te combineren met de aanschaf van een Wii U.
  • Uitstekend leveldesign…
  • Toevoeging GamePad werkt op lachspieren in multiplayer
  • Challenge Mode biedt welkome afwisseling aan singleplayer