1. Ratchet & Clank: QForce Review

Ratchet & Clank: QForce Review

Met Ratchet & Clank: QForce heeft de Ratchet & Clank-serie eindelijk weer de innovatie te pakken waar het om bekend stond. Na het matige vier-speler-coöp avontuur Ratchet & Clank: All 4 One leken Ratchet en kornuiten klaar voor de slacht. Gelukkig heeft ontwikkelaar Insomniac Games het voor elkaar gekregen om een tien jaar lopende serie van nieuwe invloeden te voorzien en dat doet het niet onverdienstelijk.

QForce is net als Quest for Booty een avontuur van korte duur. In tegenstelling tot All 4 One is QForce weer gebaseerd op de traditionele R&C-formule, maar voegt het iets nieuws toe. In plaats van het gebruikelijke hoppen van planeet naar planeet hebben Ratchet, Clank en Qwark nu een nieuw trucje in petto: tower defense. QForce mengt deze mechaniek met de klassieke Ratchet & Clank-formule, bestaande uit exploratie en het gebruiken van creatieve wapens.

Avontuur van korte duur

Net als altijd heeft de idiote Captain Copernicus Leslie Qwark een rol in het nieuwste avontuur van het dynamische duo. Nadat hij het presidentschap heeft verloren - vraag me niet hoe hij dat ooit heeft gewonnen - is de grootste held uit het universum in een midlife crisis beland. Rondlopend in een roze badjas op het ruimteschip Starship Phoenix II verveelt Qwark zich te pletter. Een kwaadaardig persoon uit het verleden van het drietal maakt contact met het schip en heeft de verdedigingsmechanismes op dichtbij gelegen planeten uitgeschakeld. Aan de drie helden de taak deze mechanismes te herstellen en de vijand te verslaan.

In totaal zijn er vier slagvelden te verkennen waarop het verdedigingscentrum van de planeet herstelt dient te worden. Voordat dit mogelijk is moet eerst een krachtveld vernietigd worden zodat het centrum van binnenuit geconfigureerd kan worden. Om dit krachtveld te vernietigen moet je krachtcentrales uitschakelen die voorzien zijn van hevige verdediging. Het is daarom verstandig om het slagveld eerst goed te verkennen en zoveel mogelijk wapens te verzamelen voordat je deze krachtcentrales betreedt.

Op elk slagveld zijn er vele wapendozen te vinden met daarin een mix van oude bekenden en nieuwe technologische hoogstandjes. Hoe lastiger de dozen te bereiken zijn, hoe sterker de wapens die je er in vindt. Elke doos geeft je de keus uit meerdere wapens, op deze wijze stel je jouw eigen arsenaal samen. Eén van de belangrijkste items die je in de dozen vindt is de Swingshot. Met deze gadget kun je over grote gaten slingeren en op plaatsen komen die voorheen onbereikbaar waren.

Boutjes en moertjes

Onderweg naar deze wapendozen proberen vijanden Ratchet af te maken en staat het alom bekende verzamelen van boutjes en moertjes weer centraal. Deze valuta is in QForce - in tegenstelling tot andere R&C-titels - niet nodig om wapens te kopen, maar gebruik je om verdedigingsapparatuur aan te schaffen voor de QForce basis. Hier treedt het tower defense-mechanisme op. Spelers kunnen hun basis beschermen met verschillende verdedigingen zoals tijd vertragende mijnen, elektrische muren, vlammenwerpers, scherpschutters en plasmamijnen. Plaatsing is hierbij zeer belangrijk. Zo zorgen de tijd vertragende mijnen voor extra branduren voor de vlammenwerpers, en creëren de transformatie-mijnen een leger aan dodelijke konijnen. Dit alles terwijl je de tegenstanders laat dansen met de Groovitron.

De diversiteit en creativiteit in wapens en gadgets waar de serie om bekend staat hebben dus ook hun weg gevonden naar de verdedigingsapparatuur. Ze maken het verdedigen niet alleen erg leuk, maar wekken ook een gevoel van nieuwsgierigheid op om verschillende combinaties te zoeken waar je in eerste instantie niet aan dacht. Ook de wapens van Ratchet zijn prima te combineren met de verdedigingsapparatuur. Met behulp van een ijspistool bevries je bijvoorbeeld tegenstanders waarna ze eenvoudig naar de gallemiezen geschoten kunnen worden door raketwerpers.

Combineren is een lust

Na elke golf van vijanden die Ratchet samen met zijn mechanische vrienden afknalt is het weer tijd voor wat exploratie middels het bekende klim en klauterwerk, op zoek naar nieuwe wapens. Naar verloop van tijd start de volgende golf vijanden en dit proces blijft zich herhalen totdat Ratchet, Clank en Qwark de krachtcentrales hebben uitgeschakeld en het verdedigingscentrum is geconfigureerd. Met maar vier veldslagen en één eindbaasgevecht is QForce helaas wat aan de korte kant en de grafische haperingen en het wegvallende geluid zorgen ervoor dat het niet de meest memorabele Ratchet & Clank tot op heden is. QForce is daarentegen wel de Ratchet & Clank met de beste multiplayer.

Deze speel je één-tegen-één of twee-tegen-twee, waarbij je probeert de basis van de ander te vernietigen. Net als in de singleplayer draait het niet alleen om het aanvallen, maar ook om het verdedigen van de thuisbasis. Elk potje is opgedeeld in drie fases: recon, squad en assault. Wederom start je met het verzamelen van wapens en boutjes. De wapens zijn echter niet te vinden in wapendozen, maar in nodes die eerst veroverd moeten worden. Ook hier krijg je de keuze uit een wapen en kun je een eigen arsenaal samen stellen. Belangrijk hierbij is dat elke node opnieuw veroverd kan worden en dat je deze kunt voorzien van dezelfde verdedigingsapparatuur als bij je thuisbasis. Op deze wijze zadel je de tegenstander op met een beperkt arsenaal aan wapens.

Vervolgens start de squad fase waarin het draait om het bouwen van je verdedigings- en aanvalslinie. De verdedigingslinie bestaat uit dezelfde machines als in de singleplayer, de aanvalslinie bestaat daarentegen uit de monsters die Ratchet, Clank en Qwark hebben verslagen in de campaign. Deze monsters vormen jouw persoonlijke leger tijdens de assault fase. Mocht één van beide basissen nog staan na de assault fase, dan begint het hele riedeltje opnieuw totdat één van beide spelers of teams verliest.

8
Het tower defense-element voelt meteen vertrouwd aan en we vragen onszelf af waarom dit niet eerder is toegepast binnen de serie. Het is dan ook spijtig om te zien dat de campaign van korte duur is, maar de multiplayer doet gelukkig veel goed en zorgt voor een lange houdbaarheidsdatum. QForce geeft de serie een welkome opfrisbeurt waardoor we de wat suffe nasmaak van All 4 One al weer vergeten zijn.
  • Multiplayer is welkome toevoeging
  • Combineren tussen wapens en machines is een lust
  • Tower defense elementen voelen verfrissend aan