Anarchy Reigns Review

Anarchy Reigns is een beat ‘em up van Platinum Games waarbij de nadruk niet ligt op het eindeloos kapot slaan van computergestuurde tegenstanders; het is één van de weinige beat ‘em ups die zich richt op de online multiplayer. Je zou denken dat Platinum Games dit concept goed kan realiseren, gezien hun eerdere geslaagde actietitels zoals Bayonetta en Vanquish. Helaas is dit niet het geval. Anarchy Reigns valt tegen en weet vrijwel geen enkel moment te boeien.

Geen verhaal, hersenloze actie

In een post-apocalyptische wereld vol mutanten, nanomachines en cybernetische implantaten, strijden verschillende facties om… iets. Er is een organisatie die stoere vechtersbazen hanteert om… iets te bereiken, en Jack Cayman (beter bekend van de game MadWorld) staat ook weer centraal. Dit keer moet hij… iets doen. Het verhaal is vanaf de eerste seconde onduidelijk en hier komt tijdens de singleplayermodus ook geen verandering in, waardoor de speler geen moment gemotiveerd wordt om het te volgen. Het ene ogenblik probeert het komisch te zijn met vreemde dialogen en domme personages, en vervolgens kijk je naar een poging tot tranentrekkend drama op een begraafplaats. Toegegeven, het verliezen van een dierbare is altijd droevig, maar zonder enige opbouw of achtergrondverhaal komt niets van dit alles werkelijk aan. En dan zijn er ook nog de dialoogscènes waarin twee pratende ‘portretten’ tegenover elkaar worden gezet, waarvan de lip-syncing overduidelijk niet aangepast is aan de Engelse stemacteurs. Daarnaast is de game grafisch ook nog eens onaantrekkelijk, waardoor de wereld en de personages van Anarchy Reigns niet of nauwelijks tot de verbeelding spreken.

Dit hoeft geen enorm probleem te zijn als het om een pure actiegame draait waarbij het verhaal slechts bijzaak is. Dat is wel het geval bij deze beat ‘em up, alleen valt de game des te harder door de mand wanneer de actie al snel begint te vervelen. Iedereen kent het gegeven wel: je hebt lichte en zware aanvallen, je kunt tegenstanders vastpakken, en uiteraard heb je enkele speciale aanvallen. Door lichte en zware aanvallen door elkaar te gebruiken, kun je verschillende combinaties maken. Het is een oud en vertrouwd systeem, en toch wordt het niet goed uitgevoerd. De combinaties vloeien niet mooi in elkaar over en ze geven je niet het gevoel dat je echt iemand bruut aan het slopen bent, zoals dat bij Sleeping Dogs bijvoorbeeld wel het geval is. Daarnaast maakt het in de singleplayer niet uit wat voor combo je uitvoert aangezien de meeste vijanden dom en eenvoudig te verslaan zijn. Je kunt grotendeels zonder enig nadenken op de aanvalsknoppen rammen, dan kom je er vanzelf wel.

En dan opeens zijn er eindbazen of specifieke vijanden die met één klap bijna de helft van je levensmeter slopen. Waar je bij andere vergelijkbare actiegames constant op moet letten omdat er een continue uitdaging is, verlies je bij Anarchy Reigns je focus omdat je veelal aan het button bashen bent zonder tegenstand. Dan voelt zo’n hap uit je health door één klap erg misplaatst, goedkoop en vervelend. Helemaal omdat je jouw animaties niet kunt annuleren door op tijd te verdedigen; zodra je een combo hebt ingezet, moet je hem uitzitten. Erg frustrerend wanneer je net een aanval inzet en een eindbaas een nog snellere aanval inzet die je niet kunt blocken omdat je animatie nog niet klaar is. Het enige wat je kunt doen is diep zuchten, tijdelijk heel voorzichtig spelen en al het tempo uit de game zuigen zodat je daarna weer rustig verder kunt knoppenrammen.

En je zult veel knoppen rammen in de singleplayer. Het is niet mogelijk om gewoonweg het verhaal door te spelen, je moet genoeg punten hebben om aan de volgende verhaalmissie te beginnen. Dit kun je doen door vijanden te verslaan die in het level rondlopen, maar dat schiet totaal niet op. Dus zul je met de zogenaamde ‘free missions’ aan de slag moeten. Dit zijn sidequests waarin je bijvoorbeeld vijftig tegenstanders binnen vijf minuten moet verslaan. Deze missies zijn al niet echt spannend, en ze worden enkel vervelender wanneer je na het bespelen van een free mission nog steeds niet genoeg punten hebt. Dit is vooral tergend wanneer er nog maar één sidequest in het level beschikbaar is en je dezelfde missie twee of drie keer achter elkaar moet spelen om verder te kunnen met het verhaal. Waarom je dit zou willen, is ons een raadsel.

Online hectiek

Nou, om personages vrij te spelen. Want ook al richt Platinum Games zich voornamelijk op de multiplayer, je zult de meeste personages eerst moeten unlocken in de singleplayer. En dat is wel belangrijk voor je multiplayer-ervaring aangezien je geen eigen speelstijl kunt opzetten middels ‘perks’ of iets dergelijks. Wil je sneller of sterker zijn, of wil je andere combo’s tot je beschikking hebben, dan moet je een ander personage proberen (en dus ook vrijspelen). Wanneer je eenmaal online gaat, staat je een chaos te wachten. Iedereen ramt op elkaar in en er ontstaan vele clusterfucks van groepjes spelers die als bezetenen om zich heen zwaaien. Al hangt dit ook een beetje af van welke online modus je bespeelt.

Er namelijk zijn allerlei verschillende modi die je ook in vele shooters ziet, zoals team deathmatch, capture the flag en ga zo maar door. Deze diversiteit is één van de (weinige) pluspunten van Anarchy Reigns. Maar waar het vooral op neerkomt is hectische online gevechten die niet al te soepel verlopen. Bij beat ‘em ups is timing erg belangrijk; correct blocken, wegrollen of grijpen. Met een beetje internetvertraging (zoals wij die alsnog ervaren hebben tijdens het bespelen van de multiplayer) valt dit deels weg. Er zijn alsnog spelers die beoefend zijn en specifieke tactieken en combo’s hanteren, maar echt kunstig is het allemaal niet te noemen. Daarvoor is het vechtsysteem niet diep en origineel genoeg. Dit betekent niet dat de multiplayer volledig te verwaarlozen is, maar het is ook niet zodanig interessant dat het per direct een aanschaf waardig is.

En dat is zonde, want Platinum Games biedt hun titel voor een zacht prijsje aan. Een vermakelijke, hersenloze actiegame die onder de gebruikelijke prijs duikt, is helemaal geen slecht idee (kijk naar Earth Defense Force 2017). Het is alleen des te vervelender wanneer een game zelfs voor de helft van het geld nog geen aanbeveling verdient. Je moet wel echt enorm behoefte hebben aan een online beat ‘em up als je deze titel zonder spijt in huis wilt halen. Of je snakt naar de gruwelijk dikke hip hop soundtrack van Anarchy Reigns, want dat pluspuntje vinden wij wel het noemen waard.

Deze game is getest op de PlayStation 3

Anarchy Reigns stelt teleur, zo simpel is het. Het verhaal is bijna niet aanwezig, de singleplayer is herhalend en saai, het gevechtssysteem is oppervlakkig en de multiplayer is ‘wel geinig’ op zijn best. Zelfs voor de lage prijs is de game nog geen directe aanrader. Tenzij je een belachelijk vette hip hop soundtrack wilt beluisteren op je console.

4
  • Geinige multiplayer
  • Dikke soundtrack