1. Call of Duty: Black Ops 2 - Revolution DLC Review

Call of Duty: Black Ops 2 - Revolution DLC Review

Revolution is de eerste DLC voor Call of Duty: Black Ops II en biedt vier nieuwe multiplayermaps, een nieuw speltype voor de Zombie-modus en een nieuw wapen in de vorm van de Peacekeeper. Met uitzondering van het extra wapen is het een uitbreiding zoals je gewend bent van Call of Duty en is het aan de kwaliteit van de maps om te bepalen hoe goed de DLC is.

Van de vier maps, zijn er twee maps die iets speciaals doen. De eerste daarvan is Downhill, dat zich afspeelt in de Franse Alpen. Het geheel speelt zich af bovenop een berg, waar een skilift eindigt en waar de omgeving bestaat uit een paar hotels, een skiwinkel en een aantal steenformaties. Het unieke is echter de skilift. De omhoogklimmende gondels zorgen ervoor dat je niet altijd de vijand zult kunnen raken en bovendien kan dit draaiende gevaarte een onoplettende speler doden als hij plots door een gondel wordt geraakt. Door dit element wordt de toch al geschikte map voor een potje Team Death Match nog net wat leuker en speelser. Verder is deze asymmetrische map geschikt voor zowel snipers als middellange afstandswapens en kan het een aantal leuke shootouts opleveren.

De tweede interactieve map is Hydro, de enige volledig symmetrische map in de uitbreiding. Het level speelt zich af bij een dam en een waterstroom snijdt de arena doormidden. Er zijn in totaal drie punten waarvandaan je de andere kant van de map kunt bereiken, waarbij je bij twee van de drie alternatieven over het water moet lopenEn dat is gevaarlijk, want eens in de zoveel tijd worden de sluizen geopend en moet je zorgen dat je voeten droog staan, anders word je door de stroom meegesleurd. Het is net iets minder interactief dan in Downhill, maar kan in een spannend potje net de doorslag geven. Daarbovenop is het gewoon heel fijn dat de arena lekker overzichtelijk is en je een kleinere kans hebt dat je in je rug wordt geschoten.

Grind is in dat opzicht een chaotische map die zich afspeelt in een skatepark. Het strijdtoneel is een stuk compacter en door de opzet van grote schansen en halfpipes zijn er weinig grote open plekken. Je moet in Grind dan ook constant op je hoede zijn en klaar staan om met een submachinegeweer kogels in de vijand te pompen. De potjes op Grind zijn snel en furieus en geven ruimte om makkelijk drie kills achter elkaar te maken. Bovendien is kleurgebruik van deze map erg fijn; omdat het level zich afspeelt in Venice, Los Angeles, is het lekker zonnig en vrolijk.

Ook in de laatste map Mirage is het flink zonnig. De setting is uniek: Chinese architectuur in de woestijn. Iets dat we nog nooit eerder zijn tegengekomen. Net als in Grind zitten er in Mirage geen interactieve elementen, maar dit betekent niet dat het geen sterke map is. Beide kanten van de rechthoekige map kunnen via drie doorgangen bereikt worden en daar is dan ook de meeste actie te vinden. Twee van de paden zijn geschikt voor spelers met assault rifles en snipers, de derde is beter geschikt voor submachinegeweren. De zon speelt in Mirage ook een grote rol; doordat deze zo fel is heb je soms moeite om van binnenlocaties naar buiten te kijken. Je wordt dan eventjes verblind en als je pech hebt word je vervolgens op een kogel door je kop getrakteerd.

Elke map in Revolution weet te boeien. Er zit geen map tussen die snel verveelt of gewoonweg niet lekker speelt. Hierdoor zul je nooit geïrriteerd op het volgende potje en een nieuwe, leukere map hoeven wachten. Daar komt nog eens bij dat het nieuwe wapen – de Peacekeeper –een heerlijk schietijzer is, misschien zelfs iets te heerlijk. De Peacekeeper is licht, schiet redelijk accuraat en ook nog eens snel. Hierdoor voelt hij een beetje te krachtig aan en brengt hij de balans van de game in gevaar. We hopen dan ook dat Treyarch het wapen binnenkort ietsje beter balanceert.

Naast de multiplayermaps biedt de uitbreiding ook een toevoeging op de Zombie-modus. Het introduceert een nieuwe speelmodus (Turned) en een nieuwe map om op te spelen (Die Rise). In Turned speel je in het level Diner en is er één menselijke speler en gaat de rest als een zombie door het leven. De zombies moeten probeer de menselijke speler af te maken, terwijl die laatste probeert zo lang mogelijk te overleven. Hoe langer hij dat doet, hoe meer punten hij krijgt en per kill krijgt hij ook nog eens een beter wapen. Degene die als zombie de menselijke speler dood, verandert zelf in het mens en mag het opnemen tegen zijn voormalig collega’s.

Dit klinkt op papier best wel cool, maar valt in de praktijk tegen. De modus gaat te snel en verloopt te chaotisch. Lukt het je om als zombie de menselijke speler te doden en te veranderen in het mens, dan start je soms vlak naast een zombie en word je gelijk weer afgemaakt. Ook is het best wel irritant dat je na het doden van een zombie automatisch een beter wapen krijgt. De overgang daar naartoe gaat langzaam, waardoor je op dat moment het risico loopt om door de tweede zombie gegrepen te worden. Verder is het jammer dat deze modus enkel op Diner wordt gespeeld.

Turned voelt dus aan als een misser en datzelfde moet helaas gezegd worden over Die Rise. Je speelt hierbij op een flatgebouw, dat zeer onoverzichtelijk is en waar eigenlijk totaal niet duidelijk is waar je heen moet. Samen met een aantal redactieleden hebben we dit geprobeerd, om vervolgens elkaar constant uit het oog te verliezen. Verder heb je ook totaal geen idee waar de zombies vandaan komen. Het gevolg hiervan is irritatie en saaiheid, waardoor we er uiteindelijk heel snel klaar mee waren. Gelukkig hebben we dat leed opgenomen en word je hier binnenkort op getrakteerd in een video podcast.

Conclusie en beoordeling

7,7
Revolution is door de matige zombiecontent alleen geschikt om als uitbreiding op de multiplayer te halen. De vier nieuwe maps zijn stuk voor stuk boeiend, waarbij de helft ook nog eens gebruik maakt van interessante interactieve elementen. Het is jammer dat het nieuwe wapen, de Peacekeeper, niet helemaal goed gebalanceerd is, al hopen we dat dit snel door de ontwikkelaar wordt opgelost.
  • Vier leuke multiplayermaps levert veel knalplezier op
  • Peacekeeper iets te krachtig
  • Zombiecontent is matig

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Een 8- met als enige pluspunt vier leuke multiplayermaps?, is dat niet een iets te hoog cijfer

  • Nee. De map bevat ook amper iets, buiten de vier maps.

  • De zombie map Die Rise is echt zo'n gevalletje, je moet er veel tijd in steken om het level te leren kennen. De onervaren speler moet op sleeptouw worden genomen om er volledig van te kunnen genieten. Wij liepen er voor de eerste (sommige tweede) keer doorheen en het was gewoon exact wat Jelle zegt: Onoverzichtelijk, chaotisch en je plezier wordt compleet bederft door het gebrek aan zombies als je te snel door een level beweegt. Het is gewoon jammer want er had veel meer in kunnen zitten.



    Dat laatste telt trouwens extra voor de modus Turned. Ik zei nog op de redactie dat het alleen leuk zou zijn met vrienden, dit hebben we ook geprobeerd, maar nee… geen succes. Voor een betere mening over de nieuwe maps zou je eigenlijk een CoD pro moeten vragen, want ik zuig online zo hard de laatste paar pogingen dat ik hier geen eerlijk oordeel over kan vellen ^^

  • Die Rise is inderdaad echt zo onoverzichtelijk en chaotisch als maar kan. Zelfs toen ik met een vriend in dat andere gebouw zat en je niet meer verder (naar beneden) kon, verdwaalden we alsnog elke ronde. Alles lijkt op elkaar, je hebt bijna alleen maar smalle gangetjes en dan zijn er ook nog eens overal 20.000 zijdeuren. Bij elkaar blijven is ook een enorme kunst. Regelmatig als je ff niet oplet kom je erachter dat de ander 2 of 3 etages beneden je zit. Echt by far de kutste zombie map die ik ooit heb gespeeld.



    Ik zou het ook prettig vinden als ze de nieuwe zombie maps weer wat meer basic en overzichtelijk maken, of er meer grote open ruimtes in stoppen. De maps uit World at War vind ik nog steeds onovertroffen.



    De multiplayer maps zijn dan weer wel erg leuk in deze DLC, vooral die in dat skatepark en die Chinese woestijnstad :)

  • Ik vond Ascension zelf heel sterk, alleen jammer dat Treyarch het zo kon verkloten door die kut aapjes in het spel te stoppen :(

  • Ik vond Ascension zelf heel sterk, alleen jammer dat Treyarch het zo kon verkloten door die kut aapjes in het spel te stoppen :(

  • Vind alle 4 de maps die er bij komen een leuke toevoeging hebben. 3 zijn redelijk close combat wat ik echt fijn vind. Alleen de map met de Pakistaanse dam vind ik 3 x niks.

  • 95% van alle cod maps is close combat, ik heb liever dat er meer long range/objective maps bijkomen

  • Toch nog een redelijk cijfer! Maar wat ik gezien heb lijken Turned en Die Rise mij juist wel leuk. Het chaotische van Turned spreekt mij bijvoorbeeld wel aan. Ik denk overigens dat op lange termijn de Peacekeeper niet meer zoveel wordt gebruikt als nu. Ik kan in ieder geval niet wachten totdat ik eind februari, als ie eindelijk beschikbaar komt op PS3, met deze mappack aan de slag te gaan!

  • Persoonlijk vind ik de Peacekeeper niet te krachtig, hij schiet behoorlijk langzaam in verhouding met andere SMG's. Hij is idd wel behoorlijk accuraat, wat wel fijn is. Hij doet me een beetje denken aan de PDW.



    De Peacekeeper wordt nu wel te veel gebruikt. Doet me een beetje denken aan de lancering van een nieuw ras in World of Warcraft, die zie dan ook gigantisch veel rondlopen.

  • Peacekeeper te krachtig? Ik vind als je voor dlc betaald waar een wapen bijzit dat je zeker een voordeel mag hebben op de mensen die deze dlc niet hebben.

  • Daar zit opzich wel wat in. Echter moet het niet TE voordelig zijn.

  • Sowiezo heeft een SMG al het voordeel over de andere wapens…

  • Hier ben ik het totaal niet mee eens! DLC mag nooit een voordeel opleveren. 'Pay to Win' is not done!

  • Niet mee eens. Ik vind dat mensen geen voordelen moeten hebben tov mensen die de dlc NIET hebben. Dat is gewoonweg niet eerlijk. Geef dan leuke skins/challenges mee, maar houd de balans wel goed!

  • iedereen zijn eigen mening toch ;)

  • Laat meer zien wat voor kwaliteiten je zelf hebt als je een wapen moet kopen om beter te zijn, ronduit triest. Maar iedereen zijn eigen skills toch ;)

  • Seriously ? Jij bent voor pay to win….
    Dude ga gwn wat meer skills krijgen ofzo
    Pay to win is diep maar dan ook diep triest

  • Mij lijkt de "Die Rise" zombie map erg leuk. Heb van alles op youtube gezien en de map is echt ontzettend uitgebreid.



    De jongens van NGTzombies vonden hem in ieder geval wel leuk dacht ik.

  • als zij het doen lijkt het wel leuk ja

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren