Skulls of the Shogun Review

Het gevecht is voor een Japanse krijger nooit voorbij. Wanneer de Japanse generaal Akamoto na zijn zoveelste overwinning op het slagveld in zijn rug wordt gestoken, gaat de strijd om eer en trots met een dikke knipoog gewoon verder in het hiernamaals.

Dat plunderen en veroveren gaat niet alleen met brute kracht, maar vooral met strategisch inzicht. Skulls of the Shogun vraagt namelijk om dezelfde vaardigheden die je ook geleerd hebt in games zoals Advance Wars, Final Fantasy Tactics en Fire Emblem. Om te winnen verplaats je eenheden over de kaart, stel je ze strategisch op en zorg je dat jij uiteindelijk de generaal van het andere leger uitschakelt.

Schedels

Skulls of the Shogun volgt deze formule nauwgezet. Je leger van ondode oud-Japanse krijgers bestaat uit infanterie, ruiters, boogschutters en natuurlijk de machtige generaal zelf. Eenheden mogen in een enkele beurt zichzelf op de kaart voortbewegen en een bijzondere actie uitvoeren. Daar vallen aanvallen onder, maar ook het veroveren van tempels, rijstvelden en opeten van de overblijfselen van je tegenstanders.

Dat klinkt misschien een beetje luguber, maar het slikken van schedels is in Skulls of the Shogun essentieel voor de overwinning. Iedere bottige maaltijd geeft je wat gezondheid terug en zodra er drie beenderen verorberd zijn mag een eenheid twee keer aanvallen in een enkele beurt. Dat is wel zo handig want tijdens iedere ronde mag je in totaal maar vijf eenheden acties laten uitvoeren.

Hoewel Skulls of the Shogun duidelijk inspiratie haalt uit bekende strategiegames met beurten is er één groot verschil: de kaart is in deze game niet opgedeeld in vakjes. Eenheden kunnen een beperkte afstand afleggen, maar ze zijn niet verplicht om in een bepaald vak te gaan staan. Meerdere soldaten kunnen op deze manier bijvoorbeeld een klein stukje beschutting delen. Het heeft nog een voordeel: eenheden die naast elkaar staan vormen een Spirit Wall die ervoor zorgt dat ze niet achteruit schuiven wanneer ze aangevallen worden. Op die manier raak je geen eenheden kwijt doordat ze een afgrond ingeduwd worden.

Galgenhumor

In de praktijk werkt het gebrek aan een duidelijke verdeling op de kaart prima, maar het heeft een onhandige bijkomstigheid. Overzicht houden wanneer een heleboel soldaten tegen elkaar gedrukt staan is soms wel heel erg moeilijk. Dat de besturing je het niet altijd even makkelijk maakt om de juiste persoon te selecteren maakt dit gegeven alleen maar vervelender.

De humor waar elke missie vol mee zit, maakt gelukkig veel goed. Het zijn vooral de korte gesprekken tussen de strijdende generaals en soldaten die aardig wat gegniffel opwekken. Als de geschreven grappen je niet laten te grinniken dan valt er ook nog genoeg te lachen wanneer je de strategie van een gemiddeld gevecht onder de knie hebt. Met groots gemak veeg je legers van de kaart want op normal (de hoogste speelstand in de game) is het spel na een paar leermissies vrij makkelijk.

Het echte werk

Daar is een goede reden voor. De singleplayer van Skulls of the Shogun is eigenlijk een vijf uur durende voorbereiding op het echte werk: spelen tegen menselijke tegenstanders. De game kent hiervoor een boel verschillende opties. Zo is het mogelijk om het met vier anderen op de bank met een enkele controller tegen elkaar op te nemen. Online speel je op een soortgelijke manier, maar veruit de interessantste manier om Skulls of the Shogun te spelen is via de asynchrone multiplayer.

Skulls of the Shogun is verkrijgbaar op Windows 7 telefoons, Windows 8 computers en Xbox Live Arcade en die platformen kunnen met elkaar communiceren. In de asynchrone multiplayer speel je de game tegen mensen op andere platformen en hoef je je niet te haasten met je zetten. Nadat je aan zet bent geweest, brengt de game je weer terug naar het hoofdmenu en je krijgt pas weer wat te horen wanneer jij weer aan de beurt bent.

Aangezien je wel kan samenspelen tegen mensen op andere platformen is het een gemiste kans dat je je eigen spel niet op een ander apparaat voort kan zetten. Hoe tof zou het zijn als je thuis Skulls of the Shogun zou kunnen spelen, om vervolgens je potje voort te zetten op je telefoon? Het ligt enorm voor de hand, maar de kans is niet benut. Voor iedere versie van de game moet je ook gewoon opnieuw geld neerleggen in plaats dat je maar één keer betaalt om vervolgens op je PC, Xbox en Windows Phone te kunnen spelen.

Skulls of the Shogun is in je eentje een prima strategiegame voor de beginners en met meerdere een stuk uitdagender. Unieke onderdelen zoals de Spirit Wall of het gebrek aan een grid, zorgen ervoor dat Skulls of the Shogun misschien niet de diepste game is, maar wel een eigen smoel heeft.

8
  • Originele twist op strategie
  • Uitgebreide multiplayer