Serious Sam Double D XXL Review

Serious Sam hoef je niet op de voet te volgen om het verhaal te snappen. Sam betreed in zo’n beetje iedere game een exotische locatie met één van zijn trouwe vuurwapens in de hand en voordat je het weet komen er hordes bizarre monsters op hem af rennen en springen. Alleen een snelle vinger op de trekker en vlugge reflexen zijn nodig om te overleven, verdere activiteit van de hersenen is niet noodzakelijk.

Serious Sam Double D XXL werkt grotendeels hetzelfde, maar er schuilt ook meer achter de extra grote subtitel. Double D XXL is namelijk één van de drie Serious Sam-indie games die een andere draai aan de serie geven. Onder andere een turn-based RPG en een game waarin je als een hoofdloze kamikaze Sam juist moet zien te ontwijken zijn uit dit indie-initiatief voortgekomen. Double XXL heeft van de drie het meest gemeen met de essentie van Serious Sam met als grootste verschil dat dit geen first person shooter is, maar een 2D shoot ‘em up in de stijl van games zoals Contra.

Stapelen

De gameplay van Serious Sam laat zich prima vertalen naar een ander perspectief. Rennen, springen en vooral heel veel schieten werken net zo goed in 2D. Naast een behoorlijk uniek visueel stijltje ken je in Serious Sam Double D XXL de mogelijkheid om Sam’s wapens aan elkaar te verbinden. Met speciale ‘’connectors’’ die je in de levels vindt, stapel je de vreemdste wapencombinaties op elkaar. Denk bijvoorbeeld aan een shotgun met daarboven een kettingzaag, bevestigd op een machinegeweer met daaraan weer een granaatlanceerder. De trekker hoeft met dit systeem maar één keer overgehaald te worden om alle wapens tegelijk af te vuren.

Door het feit dat je steeds meer nieuwe wapens vindt en koopt is het opnieuw samenstellen van je ‘weapon stack’ zonder twijfel het leukste deel van de game. Upgrades, zoals doelzoekende shotgunkogels of een machinegeweer waardoor je kunt zweven, zorgen ervoor dat je constant opzoek bent naar extra geld om al dat mooie nieuwe spul te kopen. Voor bepaalde situaties is het ook handig om andere wapens mee te nemen. Vecht je tegen tientallen kleine monsters tegelijk dan is het misschien wel handig om een laser met een grote vuurradius te installeren en eindbazen leggen het snelst het loodje wanneer ze bestookt worden met raketten. Tegen de tijd dat je de allerlaatste eindbaas bereikt heb je een behoorlijk gevarieerd arsenaal opgebouwd.

Niet alleen het wapenstapelen zit leuk in elkaar, Double D XXL kent af en toe briljante toepassingen van je wapens op de wereld. Zo schiet je je een weg door een massagraf van monsters en gebruik je de lichamen van de wezens die je aan stukken knalt als opstapje om hoger gelegen gebieden te bereiken.

Pannenkoeken met vuvuzela’s

De singleplayer is helaas niet constant zo creatief. De meeste levels komen uiteindelijk gewoon neer op het zoveel mogelijk monsters afknallen. Het voordeel is wel dat deze wezens er behoorlijk uniek uitzien. De schreeuwende en hoofdloze kamikaze’s zijn natuurlijk aanwezig, maar ook chimpansees met jetpacks, stapels pannenkoeken met vuvuzela’s en dinosauriërs met robotprotheses behoren tot je knalvoer.

Na een uur of drie spelen heb je alles dat de game heeft te bieden wel twee keer gezien en zit Sam’s 2D avontuur er op. Er blijven dan nog wel extra challenge maps over waarin je in een arena wordt geplaatst om het vervolgens zo lang mogelijk vol te houden tegen golven van vijanden. Best een aardige extra, maar de kans is groot dat je na de singleplayer uitgespeeld te hebben wel genoeg hebt van de actie die Double D XXL biedt.

Wat creatieve momenten hier en daar en de mogelijkheid om je zelf aan te passen welke wapens je gebruikt weten niet echt te verhullen dat Serious Sam Double D XXL niet echt een diepgaande game is. Hogere moeilijkheidsgraden zorgen bijvoorbeeld wel voor wat meer uitdaging, maar echt leuker wordt het er niet op. Zo is sommige ammunitie voor de sterkere wapens die je tijdens je tweede speelbeurt al hebt in de eerdere levels wel erg moeilijk te vinden. Dat de game tegelijkertijd met een tweede speler gespeeld kan worden voegt niet bijzonder veel toe, tenzij je framedrops en wat ander gestotter als pluspunt ziet.

Serious Sam Double D XXL weet een paar uur aardig te vermaken met chaotische vuurgevechten, grappige wapens en hier en daar wat creatieve momenten, maar de game is te oppervlakkig om veel langer je aandacht vast te houden. Net zoals zijn grote broer is Serious Sam Double D XXL melig en lekker plat vermaak, maar nooit veel meer dan dat.

• Stapelen wapens
  • Chaotische gameplay
  • Oppervlakkig