Darkstalkers: Resurrection Review

De uitdagende 2D-vechtgames uit de Darkstalkers-serie zijn een beetje in de vergetelheid geraakt. Voor wie weer een opfriscursus wil is er nu Darkstalkers Resurrection: een heerlijke samenvoeging van het eerste en derde deel in HD.

Darkstalkers Resurrection bestaat feitelijk uit Night Warriors: Darkstalkers’ Revenge en Darkstalkers III. Het verschil tussen de twee games is voornamelijk cosmetisch (hoewel laatstgenoemde wel een aantal personages meer bezit), maar toch voelen ze als verschillende games aan. Net als eerdere HD-heruitgaves van Capcom klassiekers, zoals Street Fighter III: Third Strike en Marvel vs. Capcom Origins, zijn ze opgebouwd met de oude games als basis en een hoop extra’s daaromheen.

In die basis vind je de twee oorspronkelijke Darkstalkers-titels, die het typische, ontoegankelijke karakter van Darkstalkers kennen. Nu klinkt dat niet als een pluspunt, maar gecombineerd met de charme van de personages en de algehele sfeer maakt het in mij een drang los om mezelf te bewijzen. Games zoals Marvel vs. Capcom of Tatsunoko vs. Capcom zijn grappig en chaotisch, maar bieden niet de gelegenheid om stap voor stap het uiterste uit je personage te halen. Door keihard te trainen en alle moves te leren uitvoeren, krijg ik in ieder geval altijd een gevoel van voldoening. De Darkstalkers-games bieden dit, maar combineren dit met een absurd en vaak humoristisch uiterlijk.

Als je naar de essentie kijkt, zijn deze games namelijk ontzettend “hardcore”. Dat wil zeggen: voor de echte fanatiekeling. Dat kun je heel gemakkelijk toetsen door zonder enige training de Arcade Mode in te springen. Grote kans dat je al na twee gevechten het loodje legt, zelfs als je ruim ervaring met andere vechtgames hebt. Wil je beter worden dan moet je de specifieke aanvallen van de personages leren kennen en gebruik gaan maken van de zogeheten “cancels”, wat duidt op “animation cancelling”. Hierbij breek je de animatie van een aanval vroegtijdig af, zodat je bliksemsnel in een andere aanval of zelfs een superaanval over kunt gaan. Het is één van de tien geboden van de serieuze vechtgame, met het oog op spannendere en uitdagende competitie.

Je wordt hier echter niet volledig aan je lot overgelaten, je kunt de fijne kneepjes leren door een tekstuele uitleg van de basisbewegingen te lezen, te trainen in een uitgebreide Training Mode (compleet met opnamefunctie voor NPC’s) en een tutorial te volgen voor ieder personage. Die laatste toont je hoe je met de basisbewegingen nieuwe combo’s maakt om zo ook competitief succesvol te zijn. Het lijkt daarbij alsof de maker er vanuit gaan dat je alle aanvallen van een personage bij naam kent, maar met een druk op de knop kun je in het menu gewoon opvragen hoe je de gevraagde aanvallen moet uitvoeren. Niet iedereen wil zo diep in de game duiken, maar de mogelijkheid is er voor de serieuze speler.

Om deze solide kern zitten extra’s in de vorm van beloningen en online-functionaliteit. De game beloont je actief door je punten per speelsessie te geven, gebaseerd op welke ingame-achievements je hebt voltooid. Denk aan voorwaarden zoals “speel de Arcade Mode uit van Night Warriors”, maar ook “win 5 keer een gevecht met een superaanval”, waar je dan een bepaald aantal punten voor krijgt. Deze punten gebruik je dan weer om artwork, thema’s of eindfilmpjes vrij te spelen. Het is een bekend recept dat altijd een mooi extraatje biedt voor die momenten dat je even rust neemt tussen de gevechten in.

Verruit de grootste toevoeging op de centrale gameplay zijn de online-opties van Darkstalkers Resurrection. Grote wachtlobby’s, uitgebreide replay-mogelijkheden (opnemen, bekijken met vrienden en tegelijkertijd er over kunnen chatten) en de integratie van Youtube vormen allemaal een naadloos geheel dat er op gericht is om competitie in alle vormen te ondersteunen, van een simpel potje tussen vrienden tot daadwerkelijke toernooien. Ter verzekering van een lag-loze ervaring wordt er gebruik gemaakt van de GGPO-technologie. Deze extra software voorkomt het schokkerige beeld bij minder goede verbindingen. Het interpreteert daarbij wel jouw bewegingen, dus het is niet altijd honderd procent accuraat. Geen zorg echter, je kunt zelf bepalen hoeveel de GGPO-techniek van pas is op je spel.

Deze game is getest op de PlayStation 3

Darkstalkers Resurrection biedt een mooie gelegenheid voor liefhebbers van hardcore vechtgames om weer eens aan iets anders te beginnen, met alle moderne gemakken die we verwachten, ook op online-gebied. Daarnaast is het ook bereid om genoeg uit te leggen aan de beginnende vechter die graag verder wil komen, maar zich niet kan vinden in het huidige aanbod van straatvechters, ijzeren vuisten en stripboekfiguren. De leercurve had misschien iets geleidelijker gemogen, maar het is moeilijk om over de aanvankelijk hoge moeilijkheidsgraad te struikelen, daar is de game gewoon te awesome voor.

8
  • Sterke uitdaging voor hardcore gamers
  • Legt de fijne kneepjes net zo fijn uit