1. SimCity Review

SimCity Review

Met de reïncarnatie van SimCity leken mooie tijden aangebroken voor de huis-tuin-en-keukenarchitect. In het vooruitzicht lagen prachtige, organische metropolen, keurig onderhouden stadsparken, een geolied stelsel van openbare voorzieningen en grote werken van internationaal statuur (zoals een ruimtevaartcentrum of internationale luchthaven). Interstedelijke samenwerking zou de sleutel tot deze weelde moeten zijn, maar helaas pakt het allemaal net even iets anders uit dan wij hoopten en blijkt SimCity vooralsnog een schim van hetgeen de game had kunnen zijn.

De beperkte afmetingen van de steden liggen ten grondslag aan deze teleurstelling. Hoewel de kleinschaligheid van de bebouwbare grond creativiteit stimuleert – elke vierkante centimeter moet immers goed benut worden – leunt deze keuze van ontwikkelaar Maxis te veel op interstedelijke samenwerking met andere steden uit de regio (maximaal vijftien stuks, in eigen beheer of gespeeld door online medespelers). In het meest gunstige geval neemt elke stad één of meerdere voorzieningen op zich en wisselen ze deze onderling uit. Dat zou bijvoorbeeld betekenen dat een stad met een kerncentrale en politiehoofdbureau de gehele regio voorziet van energie en blauw op straat, terwijl andere steden deze stad omgekeerd weer voorzien van broodnodige zaken als water, rioolwaterzuivering, gezondheidszorg en brandweer. Dit samenwerkingssysteem is in potentie briljant, maar zorgt in praktijk (nog wel) voor veel problemen.

Onberekenbare buren

Het gebeurt namelijk te vaak dat gedeelde voorzieningen niet of met vertraging doorwerken. Zo geven de adviseurs in eigen stad met grote regelmaat aan dat de watervoorziening uit de naburige stad ontoereikend is, terwijl een korte blik op waterpompinstallatie van de desbetreffende buur aantoont dat er sprake is van een substantieel wateroverschot. De gedeelde voorzieningen zijn, met andere woorden, onbetrouwbaar. Dit is erg vervelend, omdat een plotseling watertekort binnen de kortste keren leidt tot de (tijdelijke) sluiting van bedrijvigheid en eigen voorzieningen. Daarnaast zorgt de onberekenbaarheid van gedeelde diensten ervoor dat je in praktijk alsnog zelfvoorzienend moet zijn en dus allerhande voorzieningen op je eigen kleine stukje land moet plaatsen. Dit euvel lijkt ons oplosbaar, maar momenteel moet je dus nog creatiever omgaan met de ruimte die je is gegeven.

Staat visueel als een huis

Hoewel SimCity op het gebied van gameplay nu nog kampt met wat slordigheden, staat de game op visueel vlak als een huis. Niet alleen ziet de game er erg gedetailleerd uit, ook alle praktische informatie wordt op magnifieke wijze gevisualiseerd. Wie meer wil weten over de huidige staat van het rioleringsstelsel, klikt op de rioolknop en ziet hoe de bruine poepvlekken (als het even meezit) onder de straten van de stad naar de waterzuivering vloeien. Ook de vervuiling in een stad is in een oogwenk af te lezen wanneer de vervuilings-layer over de stad wordt geplaatst. Bij je industriezone zullen de grafieken uit de grond schieten, terwijl je rijkeluiswijk overwegend schoon blijkt te zijn.

Gelukkig biedt SimCity daar alle middelen voor. Allereerst door middel van het ingenieuze systeem waarmee gebouwen modulair zijn uit te breiden. Een hoge criminaliteit is bijvoorbeeld niet enkel tegen te gaan door extra politiebureaus uit de grond te stampen, maar kan ook te lijf worden gegaan door je huidige hoofdbureau uit te breiden met een recherchevleugel, extra cellen, een helikopterplatform en extra surveillancewagens. Hierdoor bespaar je ruimte – het uitbreiden van één bureau slokt namelijk minder ruimte op dan het bouwen van twee extra politiestations – en biedt toch voldoende veiligheid aan de inwoners van je stad. Hetzelfde is mogelijk bij praktisch alle gebouwen die je in je stad plaatst; van de vuilstort tot aan de plaatselijke universiteit.

Ook de mogelijkheid om je stad te specialiseren draagt bij aan de effectievere benutting van de ruimte. Wanneer een stad zich bovenop een olieveld bevindt, is het wellicht raadzaam om de focus te leggen op het opboren van dit zwarte goud en de verwerking ervan tot plastics. Dit zorgt ervoor dat je de gehele stad kan inrichten op een manier die de olie-industrie ten goede komt, compleet met handelsdepots voor olieopslag, een adequaat brandweerapparaat voor chemische brandbestrijding en voldoende arbeiderswijken. Andere specialisatieopties zijn onder anderen het mijnen naar kolen of ertsen, de creatie van een toeristische trekpleister van regionaal niveau en het opzetten van een gokstad. Voor eenieder die zich wil manifesteren als gokmagnaat wel een kleine waarschuwing: op het moment van schrijven zakt de winstgevendheid van de casino’s zo nu en dan op onverklaarbare wijze ineen.

Een organisch wegennet

Een ander element dat je creatief met de ruimte laat omgaan is de manier waarop je wegen kunt bouwen. Waar de voorgaande SimCity-games eigenlijk alleen de mogelijkheid openlieten om simpelere rasterpatronen te bouwen, is het in het nieuwste deel mogelijk om een veel organischer wegennet te creëren. Door middel van allerlei bochten, bruggen op heuvels en cirkelvormige wegen is nu de gehele bebouwbare grond te gebruiken, zelfs wanneer het landschap vol heuvels, kloven en rivieren zit. Doordat elk hoekje met de flexibele wegenbouw te bereiken is, hoeft geen enkele ruimte ongerept te blijven.

Helaas benut de plaatselijke bevolking de wegen – hoe mooi ze ook zijn aangelegd – niet optimaal. Wanneer ze vanuit de woonwijken naar de commerciële of industriële zones van de stad moeten rijden, kiezen ze altijd voor de kortste weg en niet voor de snelste weg. Hierdoor staan tactisch aangelegde zesbaanswegen leeg en stroomt al het verkeer door nauwe binnendoorstraatjes. Het gevolg: onmetelijk lange files en ontelbaar veel verkeersopstoppingen. Het is ontzettend frustrerend dat de kunstmatige intelligentie van de automobilisten zo ondermaats is, met name wanneer hulpdiensten en vuilniswagens ook in verkeerschaos worden opgeslokt.

De problematische verkeerssituaties, alsmede de onbetrouwbaarheid van interstedelijke samenwerkingen en kleine missers als bij de dalende casinowinsten, zorgen er gelukkig niet voor dat SimCity onspeelbaar wordt. Het speelplezier krijgt er echter wel een flinke knauw door en daarmee weet de game zijn torenhoge potentie als dé stedenbouwer van het moment nóg niet waar te maken. Nóg niet, want praktisch alle op- en aanmerkingen die wij op dit moment hebben zijn van dusdanige aard dat ze makkelijk moeten kunnen worden gladgestreken met een update. Hopelijk kunnen we die snel verwachten, want alleen dan weet SimCity zijn volle potentie waar te maken.

Conclusie en beoordeling

7
SimCity heeft alles in zich om een ware topgame in het stedenbouwgenre te worden, maar wordt op dit moment nog te veel geplaagd door slordigheden. Denk hierbij aan de wisselvalligheid waarmee diensten in de regio worden uitgewisseld of aan de volslagen idiotie waarmee automobilisten naar hun werk rijden. Dat het bebouwbare oppervlak kleiner is dan in voorgaande SimCity-games stoorde ons eigenlijk niet, want er staan de speler genoeg middelen ter beschikking om alle ruimte effectief en creatief te benutten. Het zou alleen wel meewerken als de fouten bij de interstedelijke samenwerking en het chaotische verkeer zo snel mogelijk worden verholpen met een update.
  • Magnifieke visualisatie
  • Modulair uitbreidingssyteem
  • In potentie een topgame…
  • … maar fouten belemmeren speelplezier

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Perfecte review. IMHO OFC.

  • Welgesproken Bea.

  • Ik vind juist de beperkte grootte van de bebouwbare grond één van de grootste problemen in SimCity. Ik ben nooit iemand geweest die echt veel zin had om aan een hele regio te bouwen. Ik wilde graag zelf altijd grote en magnifieke steden bouwen. Kleine dorpjes om mee te beginnen en te oefenen (wel op de grootste maps) en dan steeds verder uitbreiden, delen slopen, opnieuw bouwen etc. totdat ik na een paar weken een gigantische stad had met een eigen karakter die op zichzelf kon staan. Als ik in de tussentijd niet failliet was gegaan.



    Dat idee mis ik in deze te erg. Elke centimeter optimaal moeten benutten spreekt me niet zo aan, en kon in alle vorige incarnaties van SimCity ook gedaan worden. Jammer, want er is wel veel uitstekende functionaliteit toegevoegd, zoals het genoemde modulair bouwen (big fan).

  • Helemaal mee eens, sowieso EA en server afhankelijkheid is geen goede combi. En te afhankelijk zijn van andere is ook niet echt fijn.

  • Precies wat ik dacht. Beperkingen…f**k dat.

  • Het beperkte oppervlakte leert je aan de ene kant heel efficiënt te zijn, maar het is zó klein dat elke kleine creatieve toevoeging aan het eind wordt afgestraft wegens ruimtegebrek. Je realiseert je gewoon dat er een perfecte (infra)structuur bestaat, en als je daar vanaf wijkt ben je benadeeld.



    Ik krijg echt geen voldoening uit dit spel, voor mij is het misschien nét een 5/10.

  • Helemaal met je eens, de kleine mappen is ook 1 van mij grootste nadelen tenzij de game ook leuke ideeën heeft. Ook het delen van goederen of water ect in de regio werkt gewoon niet lekker. En ook al heb je 16 landjes het zijn er altijd 4 die zijn aangesloten aan elkaar die alles kunnen delen en niet alle 16.



    Ben het ook totaal eens met het cijfer.

  • Ik heb gelezen dat een van de developpers bij Maxis zei dat ze "eventually" de map grootte gaan uitbereiden.



    Buiten dat zullen er Mod tools komen, wie weet wat dat allemaal mogelijk maakt.

  • Misschien kan je de map grootte later wel uitbreiden met micro transacties :P

  • Mod tools leuk maar heb je nu totaal niks aan

  • Ja, en om die grotere mappen te kunnen gebruiken moet je 20 euro neer tellen. Want zo gaat dat natuurlijk in deze tijd.



    Dat vind ik echt belachelijk want uiteindelijk hadden ze dat gelijk kunnen doen maar omdat ze weten dat het 1 van de grootste wensen is van de gamers geven maken ze dat maar in een DLC omdat ze dan weer geld kunnen verdienen.
    Dat is gewoon 1 grote oplichterij.

  • Elke centimeter gebruiken kon in Sim City 4 beter als in deze nieuwe variant. Daar kon je verschrikkelijk in de weg staande bergen en dalen egaliseren dat is nu niet het geval. Hierdoor kan ik vaak wegen niet goed aansluiten op elkaar en gaat de zeer kostbare ruimte verloren. Ook dit zal wel weer in de DLC terug komen. Ik ben het helemaal met zSz eens, dit is oplichterij.

  • In potentie inderdaad een topgame maar zitten te veel bugs in en ze hadden sommige dingen zo veel better kunnen maken.

  • Nouja, vooralsnog ben ik vooral blij dat ik deze game niet in de pre-order heb gekocht. Een halfbakken game die op halfbakken servers moet draaien vanwege halfbakken anti-piraterij maatregelen.

  • Sim City lijkt me wel weer leuk om eens te spelen. Maar die beperkte grond >.> doet me denken aan het SNES deel (die ik tot nu toe het leukste vind), maar dat kan toch bijna niet meer in deze tijd? Ook dat serververhaal is natuurlijk onzin… :S

  • De SNES variant was inderdaad legendarisch! =)

  • Mwoh totaal niet mee eens.
    Die kleine steden zijn inderdaad irritant, er staat veel diepgang tegenover. In Simcity 4 waren de steden wel veel groter, maar was je op een bepaald punt alleen maar bezig met schuifjes verstellen. Dit zorgde er bij mij voor dat ik vanwege de verveeldheid nog nooit wolkenkrabbers heb gehad. Wat ik toen tegen de verveling wel probeerde was om steden te verbinden. Door in de een alleen maar industrie te plempen en van de andere pauperstad inclusief bontkraagjes te bouwen. Dit kostte alleen wel handenvol tijd. Wat nu dus mogelijk is en voor mij ook meteen HET pluspunt van Simcity 5 is.
    Oke toegegeven, wanneer je met wildvreemden speelt is de samenwerking ver te zoeken en leeft uiteindelijk iedereen op zijn eigen eilandje. Wanneer je met 'bekenden' speelt, of in ieder geval met Simcity 'vrienden' zijn dit soort afspraken (nu al) uit ervaring snel gemaakt. Dit systeem werkt gewoon nagenoeg perfect. Het enige grote minpunt wat ik hieraan kan geven is dat het niet mogelijk is om je eigen prijs te bepalen en het niet rendabel is om je watervoorraad op te offeren voor 3 tientjes terwijl buurman Jaap een miljoenenindustrie opbouwt.
    Verder zorgen de kleine steden er wel voor dat je heel goed al in het begin moet nadenken waar de hoofdstraten, openbare voorzieningen, parken, industrie geplaatst kan worden. Wanneer je er aan het einde achterkomt dat de wind je uitlaatgassen de stad in blaast kan je eigenlijk al ophouden met rijke sims naar je stad te lokken. De kleine steden zorgen stiekem voor een extra uitdaging.
    De industrieen zijn goed uitgewerkt en hier moet je goed voor sparen en goed over nadenken om het goed draaiende te krijgen (zie forum). Het jammere is als het eenmaal soepel werkt stroomt het geld te gemakkelijk binnen. Een hoger moeilijkheidsgraad zou gewenst zijn.
    Dat punt van die wegen snap ik totaal niet. Misschien heb je een alfa versie gespeeld maar bij mij werkt het vervoer, openbaar vervoer beter dan ooit. Doordat elke auto nu echt 'bestaat' is het veel makkelijker te zien én voorspellen waar er opstoppingen komen. In Simcity 4 kwam dit altijd uit de lucht vallen en was dit alleen maar te zien via een gaar grafiekje waar uiteindelijk elke weg verstopt was. Dat sims de korte route nemen klopt, maar wat zou jij doen als de 6 baansweg al verstopt is? Gebeurd in real life ook.
    De optie van het upgraden van de weg zorgt dat het verkeer veel makkelijker in toom te houden is. Wanneer je hebt bedacht waar de hoofdweg is met een simpele klik een trambaan bedacht. En wanneer je de bushalte er naast plaats maken de sims er ook nog daadwerkelijk gebruik van. Aan de andere kant valt er ook veel verkeersdrukte te winnen door een stadion gewoon naast het treinstation te plaatsen. Bij mijn 200000 inwoners staan er alleen tijdens spits files.
    Het spel hangt er naar mijn idee gewoon heel erg af van goed plannen en vooruitzien. Wanneer je in het begin faalt is je stad eigenlijk al reddeloos verloren. De diepgang om je stad te specialiseren vind ik heel geslaagd mits je met bekenden speelt of in ieder geval goed kan communiceren met je buren. Ik zelf zou het spel minimaal een 8 geven. Het is niet perfect maar het doet echt niet onder voor een gemiddelde shooter.
    Als ik de recensie lees ik een recensie die negatief is vanwege het online gedoe en de DRM. Ik vind het ook niet chill maar om de game hierop af te branden terwijl de servers nu gewoon hun werk doen vind ik een beetje laag. Misschien zit ik fout, misschien ben ik te fanboyistisch richting Simcity maar ik kan me gewoon totaal neit in deze recensie vinden.

  • Wie A zegt… ;) Ik ben benieuwd op welke punten jouw ervaring met de mijne verschilt. Schrijf anders een memberrecensie en PM mij de URL. Of laat hier anders even weten hoe jij de game hebt ervaren :)

  • enige waar ik mn vraagtekens bij heb is het feit dat serverproblemen die al verholpen zijn, invloed hebben op een recensie cijfer. bij diablo 3 werd dat een stuk minder gemaakt terwijl ze bij D3 zeker net zolang server problemen hadden. om binnen 1 week een spel een "laag " cijfer te geven omdat server problemen een rol spelen vind ik onnodig. je weet dat server problemen gewoon een issue zijn in de eerste launch week zoals dat bij elk spel is. en je weet ook dat dit issue zichzelf oplost nadat players zich een beetje genesteld hebben op de verschillende servers.

  • Ik had ff snel gereageerd om de reactie op de frontpage te krijgen. Mijn toelichting staat erbij. Het zijn directe reacties op jouw review waar ik me niet in kan vinden.
    Ik zal ook zeker B zeggen. Ik ga eerst het spel nog verder spelen maar ik zal jullie mijn mening zeker niet onthouden. :P

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord