1. Monster Hunter 3 Ultimate Review

Monster Hunter 3 Ultimate Review

De overeenkomsten tussen het leven van een Monster Hunter en een gamecriticus zijn legio: presteren onder tijdsdruk, afreizen naar de meest exotische oorden en – vul deze zelf maar in - zo nu en dan oog in oog staan met een verschrikkelijk wezen. Het scheelt voor de man met pen dat de kans om doorboord, vertrappeld en opengereten geworden aanzienlijk lager ligt. Alhoewel, kritiek doet ook erg pijn. Nee, doe dan toch maar liever het leven van een monsterjager in Monster Hunter 3 Ultimate.

Tri

“Nee, niet three, maar tri!”, tikte de Japanse tolk mij een paar jaar geleden nog op de vingers. Om vervolgens een Ultimate-totaalpakket uit te brengen waarin de drie het o zo heilige tri heeft verdreven. Enfin, Monster Hunter 3 Ultimate is de Wii-game Monster Hunter Tri, opgeleukt tot een HD-variant en ondersteund met een hoop ‘gratis’ content door Capcom.

Voor wie niet bekend is met de Monster Hunter-reeks, is het principe nog altijd vrij simpel. De beste omschrijving van de game zit namelijk al in de titel. Je jaagt. Op monsters. Deze uit de kluiten gewassen wezens zijn voornamelijk gebaseerd op dinosauriërs, wat de Jurassic Park-fanaten ongetwijfeld aanspreekt. Wanneer je de monsters eenmaal hebt verslagen, leveren ze allerlei spullen op waarmee je nieuwe wapens en bepantsering kan smeden. De kracht van je personage wordt volledig bepaald door deze uitrusting; er komen geen levels en ervaringspunten aan te pas.

Verbonden

“De connectivity tussen de Wii U- en 3DS-variant van Monster Hunter 3 Ultimate is een goede zet van Capcom en Nintendo. Niet alleen omdat het gamers uitnodigt om meer geld uit te geven, want het doet precies wat het moet doen. Tijdens het userpreview-evenement zag ik al snel de IG-leden lachend naar de verschillende schermen staren, terwijl ze elkaar om items vroegen of tactieken vluchtig bespraken. Het is bijna alsof de hoogtijdagen van Final Fantasy: Chrystal Chronicles en The Legend of Zelda: Four Swords Adventures nooit zijn vervlogen! ... Bijna dan.

De kracht zit hem in de schaal en diversiteit van de monsters. De Monster Hunter-wereld bestaat uit verschillende klimaten en omgevingen, en elk monster voelt zich op een andere plek op zijn gemak. Zo zijn in beboste gebieden totaal andere wezens te vinden dan op ijsvlaktes. Daarnaast is er van veel monstersoorten ook een exceptioneel grote variant te vinden. Zeg maar, de eindbaas van het stel. Dit zijn de ware doelwitten van een monsterjager, aangezien zij de spullen leveren om de beste uitrusting te produceren. Ze zijn uitdagender, krachtiger en indrukwekkender dan hun kleinere broeders en vormen de reden dat Monster Hunter als een pittige reeks gezien wordt. Het is wel jammer dat er in de eerste paar uur nog weinig van deze kanjers te bekennen zijn. Je houdt je dan nog vooral bezig met triviale opdrachten.

Dat Monster Hunter pittig is, komt niet alleen door de kracht van de grote monster. Ook de op het eerste oog logge besturing draagt daar aan bij. Het gros van de wapens is vrij zwaar, waardoor een zwaardslag of –stoot langzaam gaat en nogal wat tijd in beslag neemt. Eenmaal een aanval ingezet, moet je ‘m ook helemaal uitzitten; de zwaai is niet met een simpele druk op de knop te annuleren, waardoor een fout getimede aanval meestal resulteert in een hap van je levensbalk.

Gamepad

Op dat gebied is de GamePad een aangename verandering ten opzichte van de Wii-mote met Nunchuck. Uiteraard is er bij de Wii-variant de optie om met de Classic Controller aan de slag te gaan, maar in elk opzicht voelt de GamePad fijner aan. Vooral wanneer er onderwater moet worden gemanoeuvreerd. De mogelijkheden van de GamePad worden overigens in zijn geheel optimaal benut. Capcom heeft het zich er niet makkelijk vanaf gemaakt door op het touchscreen enkel een kaart te tonen. Nee, de speler kan naar lieve lust zelf aanpassen wat hij wel en niet op zijn persoonlijke schermpje te zien krijgt. Wie de voorkeur geeft aan snel zijn voorwerpen gebruiken, stelt een directe knop naar zijn buidel in. Wil je dat de gehele HUD van het grote beeldscherm verdwijnt? Dan tover je rap de levens- en uithoudingsbalk naar de GamePad toe.

Buiten de gevechtszones om – waar het gebruik van items overbodig is – transformeert het schermpje op de controller tot een handig menu van waaruit je jouw jager met een enkele druk op de knop naar het multiplayergebied verplaatst, of waarmee je checkt welke grote monsters zich nu weer in de bossen begeven. Capcom levert een goede generale af van hoe je sterk gebruikmaakt van de mogelijkheden van de GamePad, zonder het besturingsapparaatje daadwerkelijk onderdeel te maken van allerlei gameplaymechanieken.

De vraag die wel opdoemt, is of het gebruik van de GamePad het rechtvaardigt om weer de volle mep uit te geven aan een inmiddels al drie jaar oude game, ook al ziet ‘ie er dan wat mooier uit. Gelukkig biedt Capcom ook een hoop nieuwigheden en genoeg uitdaging voor de doorgewinterde monsterjagers, via een uitgebreide planning van extra en gratis content. Daarnaast zitten er ook een handjevol nieuwe monsters in het ‘hoofdverhaal’ van de game verwerkt, met een nieuw ultiem monster als troef. Zeker wanneer je deze nieuwe monsters samen met anderen online in de pan hakt, ervaar je Monster Hunter zoals het zou moeten zijn. En op een apparaat dat wel weer een echte hardcore game kan gebruiken.

Conclusie en beoordeling

8,5
Monster Hunter 3 Ultimate is ideaal voor Wii U-bezitters die wel houden van een pittig spelletje waar je gemakkelijk tientallen uren in steekt. De game ziet er dan wel niet exceptioneel goed uit, maar het sterke gebruik van de mogelijkheden van de GamePad, de verbeterde besturing en het vooruitzicht dat Capcom de game blijft ondersteunen met allerlei nieuwe uitdagingen en missies, maken van dit deel in de Monster Hunter-serie een uitstekende game.
  • Multiplayer-plezier gegarandeerd
  • Stroom aan extra, gratis content in het vooruitzicht
  • GamePad wordt optimaal gebruikt
  • Verbeterde besturing
  • Het begin kent vrij veel triviale opdrachten
  • Grafisch niet dat wat de Wii U zou moeten bieden

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • My Body Is Ready ! :D

  • So am i

  • Ik wacht op mijn smsje van de gamemania.
    de triviale opdrachten op het begin zijn geen minpunt het is meer om harvest points te vinden en gewend met de game raken.
    Maar dat is mijn mening ik heb ook tri gespeeld en begrijp dat je dan het liefst meteen een baas neerhaalt en niet weer wil harvesten.

  • Heb beide demo's gespeeld maar het is niet mijn ding met die besturing. Ik raak er niet gewoon aan.
    Grafisch vond ik het prima, al kan het natuurlijk beter.

  • Ik heb nu wel genoeg reden om een 3ds te halen

  • Beetje karige review, zijn nog een hoop elementen onbesproken naar mijn mening.
    Uitleg over de wapens en armor is nihil, plus het feit dat er 12 verschillende soorten wapens zijn. Tri had 17 kleine en 18 grote monster, Tri Ultimate heeft 22 kleine en 51! grote monsters. Waarvan een paar nieuw en een paar uit Portable 3 die alleen in Japan is gereleased.
    En hoe zit het met de gameplay? Die logge wapens vallen wel wat mee, het is geen hack & slash. Great Sword is idd erg log, maar het draait om timing. Een goed getimede charge met de Great Sword is vernietigend.
    Natuurlijk begint MH met simpele opdrachten, maar triviaal is het verkeerde woord. Hoe moet je anders de materialen halen voor je wapens en armor? Een beetje de basics onder de knie krijgen is een must. Je bent niet meteen klaar voor de grote monsters, dat vergt even tijd.
    Btw, de graphics? Wie speelt MH nou voor de graphics? Ik heb liever een truckload aan content dan iets beter gerenderde monsters. Zolang de hitboxes maar goed zijn en geen Plesioth hipcheck drama…



    Zo kan ik nog wel even door gaan, maar ik ben ook een doorgewinterde Monster Hunter fan :)



  • wat is jouw fav weapon voor my was het eerst de greatsword tot dat de switchaxe in tri werdt released

  • In MHFU was ik Longsword en Hammer user, met hier en daar Bow voor bepaalde monsters zoals Gravios en Golden Rajang. In Tri ben ik overgestapt op de Lance, simpelweg omdat de Lance de perfecte balans tussen aanval en verdediging heeft. Hammer had tevens een flinke nerf gekregen, die niet onverwacht was.
    Bij de demo is het me al opgevallen dat een aantal wapens sterk zijn verbeterd, zoals bijvoorbeeld de Hunting Horn.
    Great Sword en Switch Axe zijn allebei erg vet, maar heb nooit de tijd genomen om die goed toe te passen. Misschien een goed idee om daar nu mee te beginnen :)

  • Graphics zijn best slecht en daar mag je de game best op oordelen ookal gaat monster hunter niet echt om de graphics het had toch fijn geweest als ze er wat meer moeite in hadden gestopt.



  • Ja, daar geef ik je wel gelijk in. Misschien had het beter gekund, maar was het dan niet ten koste gegaan van content?

  • Nee de wiiu heeft genoeg kracht voor beide, eigenlijk zou capcom een monster hunter moeten maken voor alle current gen consoles maarja dat doen ze niet stelletje klootzakken! :(

  • Als het goed is heeft Nintendo een exclusive deal met Capcom. Deze verloopt ergens in 2014, waardoor Monster Hunter 4 pas ook uitkomt in 2014 en tevens zal worden uitgebracht op de PS Vita. Het gaat hier echter om geruchten.



    En de Wii U heeft misschien wel genoeg kracht maar de 3DS is wat anders. De game neemt als digital download ruim 13.000 blocks in, wat ongeveer 1.5 gig aan ruimte is.

  • Het is grotendeels dezelfde game als de 3DS versie, dat gaat dus nooit het maximale uit de Wii U halen. Dat doet Resident Evil Revelations HD ook niet.



    Nintendo heeft met niemand een exclusieve deal. Zij geloven meer in de Lego City/Bayonetta 2 constructie (financieren en publiceren). Het lijkt me sterk als ze alleen Capcom financieren voor Monster Hunter.



    Ik geloof eerder dat Capcom gewoon geen brood ziet in de Vita, zeker tegenover de kosten.

  • Daarom zeg ik ook, het zijn geruchten.
    Ik wil best geloven dat Capcom geen brood ziet in de Vita, wie doet dat wel?
    Het maakt me ook allemaal niet veel uit, zo lang Monster Hunter 4 maar in Europa uit komt ;)

  • Wrm blijven mensen steeds zeuren over dat er geen MH game op een andere consoles is…. Deal with it ! Capcom kiest in Europa voor Nintendo. Zo zijn er zat andere games die niet op een andere console verschijnen.

  • omdat ik graag monster hunter wil spelen maar geen Nintendo console heb?

  • Het is wel een beetje scheef, want Portable 3 kwam uit op de PSP en later als port op de PS3. Beide versies zijn echter nooit buiten Japan uitgekomen. Het lijkt allemaal een beetje selectief te zijn.

  • Ik denk dat het een beetje komt omdat ze in het westen gewoon niet zoveel fans hebben als in Japan. Het blijft hier een beetje een niche game, onterecht in mijn ogen, maar ik vind het dan wel de beste game die er bestaat. In Japan zijn de games systemsellers en hebben ze er zelfs een MMO die daar net zo groot is en lang loopt als WoW hier doet.

  • Dat klopt ook wel, Capcom heeft in het verleden al gemeld dat releases in Europa en Amerika afhangen van verkoop van voorgaande delen.
    Het is alleen zo wonderbaarlijk dat de game in Japan zo succesvol is en hier een nichegame. Zal wel met de mentaliteit van de gamers hier te maken hebben.

  • Denk het ook. Hier houden de meese gamers van snelle, soepele gameplay als in MG:Rising en AC. in MH is de speelstijl "traag" en onvergeeflijk en zeer oldskool. De hele animatie tijdens healthpotions en staminavoedsel wordt hier als langdradig en onnodig gezien, net als het hele readyen en wegstoppen van wapens om te rennen/items te gebruiken. Had ik in het begin ook, totdat ik inzag dat dit juist de gameplay verbetert. Timing, skills met wapens en know-how van monsters zijn essentieel bij het vorderen in dit spel. Dat in combinatie met het ontbreken van een levensbalk bij monsters en het bestuderen van het gedrag van het beest dat je probeert te slachten maakt MH voor mij een van de beste ervaringen in games die ik de laatste 25 jaar heb gehad.

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren