Ridiculous Fishing Review

Het idee dat vissen een rustige en stressloze hobby is, klopt van geen kant. In Vlambeer’s Ridiculous Fishing is er namelijk niks stil of kalmerend aan. Diepzee monsters, shotguns, bazooka’s, kettingzagen en vissen die metershoog de lucht in worden gegooid. Veel spectaculairder dan dit wordt vissen voorlopig niet.

Visje vangen

Het voor de hand liggende doel in deze iOS-game, die zijn oorsprong vond als flashgame, is het binnenhalen van zoveel mogelijk waardevolle vis. Wanneer je een hengeltje uitwerpt zakt je haakje met behoorlijke snelheid naar de bodem van je visstek. Natuurlijk kun je dan de eerste beste vis aan de haak slaan, maar de kunst is om het vangen van zo’n beest zo lang mogelijk uit te stellen. Door je iPhone of iPad te kantelen beweegt je haakje namelijk van links naar rechts. Des te dieper je uiteindelijk naar de zeebodem afzakt, des te waardevollere vissen je tegenkomt.

Ninja Fishing

Het had niet veel gescheeld of de Nederlandse indie-ontwikkelaar Vlambeer had het bijltje erbij neergegooid nadat een andere ontwikkelaar vrij schaamteloos hun idee had gejat. Onder de naam Ninja Fishing werd zo’n beetje dezelfde game uitgebracht, maar dan zonder de gelikte stijl en wel met microtransacties. Ondanks de deuk in het moraal is Ridiculous Fishing nu uiteindelijk toch voor iOS uitgekomen. Het hele verhaal rondom de diefstal is hier te lezen.

Het heeft ook nog een voordeel. Raakt je haakje onderweg naar de bodem een vis dan begint de weg terug naar het wateroppervlak. Terwijl bovenwater de lijn naar binnen wordt gehaald is het de bedoeling dat je onderweg zoveel mogelijk vissen aan de haak slaat. Ben je dieper afgedaald dan heb je dus ook de kans om meer vissen binnen te halen.

Zijn de vissen eenmaal boven dan worden ze met een zwiep de lucht in gegooid en begint laatste fase van het vissermanschap. Met een vuurwapen moeten alle naar beneden vallende vissen aan stukken geschoten worden wil je ook wat verdienen aan je gehengel. Hierbij is het van belang dat alleen de vissen getroffen worden door kogels en niet de kwallen die je per ongeluk ook mee naar boven hebt getrokken.

Geld dat je binnenhaalt door vissen kapot te schieten besteed je vervolgens weer aan nieuwe wapens, langere vislijnen zodat je dieper kunt vissen en allerlei andere handigheidjes zoals een cirkelzaag. Hiermee zaag je met groot gemak door een school van vissen heen zonder ze aan de haak te slaan. Je tocht naar de bodem wordt op deze manier niet onderbroken. Wel zo handig.

Geen microtransactions

Het is niet moeilijk om je voor te stellen waar de microtransacties te pas zouden komen in Ridiculous Fishing, maar de game stapt gelukkig niet in die valkuil. Wil je ver komen in de game dan moet je gewoon beter leren spelen en af en toe een beetje in dezelfde vijver vissen totdat je genoeg geld hebt voor de volgende noodzakelijke upgrade. Het klinkt vreemd om te zeggen, maar het is haast verademend dat Ridiculous Fishing niet bij ieder bezoek aan de shop om extra geld loopt te bedelen.

Daarbij komt ook nog eens dat dit een enorm gepolijste game is. Van de menu’s die op de houten telefoon van de visser weergeven worden tot de vreemd vormgegeven vissen die je binnenhaalt. Alles klopt aan Ridiculous Fishing, zelfs de geluiden van de geweren of de muziek die omgekeerd afspeelt wanneer je een lading vissen naar binnen trekt. Het kleurrijke en ietwat abstracte stijltje is tot slot de kers op de taart.

Het is daarom zonde dat er een eind komt aan Ridiculous Fishing. Heb je alle visplaatsen vrijgespeeld en iedere upgrade gekocht dan is er niet zo heel veel meer te doen. Het leukste gedeelte van de game is kopen van nieuwe uitbreiding om vervolgens weer ietsje dieper te komen, als de hele winkel leeg gekocht is verdwijnt die lol een beetje.

Geef een man een vis en hij heeft eten voor één dag. Geef een man Ridiculous Fishing en hij heeft geen behoefte meer om te eten, simpelweg omdat het hengelen, knallen en het kopen van upgrades in deze game zo verschrikkelijk strak in elkaar steekt. Ridiculous Fishing is het neusje van de zalm op iOS.

9
  • Gave grafische stijl
  • Steekt strak in elkaar