Sly Cooper: Thieves in Time Review

Met de nieuwe ontwikkelaar Sanzaru aan het roer keert meesterdief Sly terug in Sly Cooper: Thieves in Time. Maar een nieuwe en bovendien onervaren ontwikkelaar betekent niet dat er ook maar iets wordt ingeboet aan kwaliteit, zoveel is al snel duidelijk.

Thieves in Time

Zoals de titel al enigszins weggeeft, reizen Sly en zijn dievenbende dit keer dwars door de tijd. DeThievius Raccoonus, hét handboek voor meesterdieven, dreigt namelijk te verdwijnen doordat iets of iemand het tijd-ruimte continuüm zit te verstoren. Sly herenigt zichzelf met Bentley de schildpad en Murray het nijlpaard en springt in een bus die misschien minder glamoureus is dan een Deloréan, maar net zo goed kan tijdreizen. En dat is nodig ook, want om de Thievius Raccoonus te redden, bezoeken Sly en co. onder andere het oude Japan, het Wilde Westen en de prehistorie.

Cross-Buy

Koop je Sly Cooper: Thieves in Time voor de PlayStation 3, dan krijg er voor nop de Vita-versie bij. Wel relaxt, want zo kun je thuis op het grote scherm spelen, maar ook in de trein of op vakantie. Saves zijn gewoon naar de cloud te uploaden, óók als je geen PlayStation Plus hebt. Zo kun je altijd verdergaan waar je gebleven was.

Het leuke is dat iedere episode aanvoelt als een eigen game. Er is wel een samenhangend plot natuurlijk, maar doordat iedere tijdsperiode qua omgeving zo anders aandoet, we telkens te maken hebben met een nieuwe slechterik en er ook verschillende speelbare personages zijn, is het keer op keer weer alsof we een hele nieuwe mini-Sly voorgeschoteld krijgen. Deze opzet is één van de redenen waarom Sly Cooper: Thieves in Time zo heerlijk afwisselend is, maar niet dé reden.

Sly en de gang

Dat zijn de verschillende personages. Uiteraard is de hoofdrol voor Sly, maar ook Bentley, Murray en diverse andere personages die je zelf maar gaat ontdekken, staan veelvuldig in de spotlight. Sanzaru is er goed in geslaagd om de personages stuk voor stuk uniek te maken. Sly is bijvoorbeeld meester in het sluipen en draait zijn hand er niet voor om om over daken te sluipen, in regenbuizen te klimmen of door ventilatieschachten te kruipen. De invalide Bentley is met zijn rolstoel minder mobiel, maar maakt dit goed met technische snufjes. Zo stuurt de schildpad vaak een radiografisch bestuurbaar wagentje het veld in, of wordt zijn hulp ingeroepen als er een computer moet worden gehackt. Dit gebeurt doormiddel van minigames, zoals een heuse twin-stick shooter en een sidescrolling shooter. Deze minigames zijn ware hoogtepuntjes en het is dan ook niet zonder reden dat deze inmiddels ook als losstaande game in de PlayStation Store verkrijgbaar zijn. Zo heeft ieder personage wel zijn (of haar!) unieke mogelijkheden en dan kan Sly ook nog eens gebruik maken van verschillende kostuums die ook ieder weer anders spelen, alsof er nog niet genoeg afwisseling in de game zat.

Doordat de vele personages zo uiteenlopend zijn, zit er ontzettend veel vaart in Sly Cooper: Thieves in Time. Het ene moment verken je de omgeving nog met Sly, vervolgens hack je met Bentley een computernetwerk en even later storm je naar binnen met Murray, wiens voornaamste mogelijkheid brute kracht is. Vooral de verhalende missies waarin de verschillende personages hun krachten bundelen en je vanuit verschillende perspectieven naar één doel toewerkt, zitten ingenieus in elkaar en zijn ontzettend tof om te spelen.

Weinig uitdaging

Helaas is uitdaging ver te zoeken en dat is het voornaamste minpunt van de game. Het is gewoon te makkelijk. Puzzels spreken redelijk voor zich en weten nauwelijks uit te dagen en vijanden zijn wel heel makkelijk te verslaan. Ga je toch een keertje af, dan word je nooit ver terug = geplaatst. Vervelend is dan wel dat de laadtijden in de game wat aan de lange kant zijn.

Uit de lage moeilijkheidsgraad blijkt wel dat Sly Cooper iets meer op jongere spelers is gericht dan andere platformhelden van de PlayStation, zoals Ratchet & Clank. Met antropomorfe dieren in de hoofdrol spreekt de game sowieso al een wat jongere doelgroep aan, maar door een gebrek aan volwassen humor en uitdaging (zoals in Ratchet & Clank immers wel aanwezig is) wordt de oudere doelgroep een beetje vergeten. Dat betekent niet dat je geen plezier aan Sly Cooper: Thieves in Time beleeft, zolang je maar niet teveel uitdaging verwacht. De snelheid, afwisseling en respectabele lengte maken van Sly alsnog een game waarmee ontwikkelaar Sanzaru een hoop tijd van ons heeft gestolen.

Sly Cooper: Thieves in Time's grootste pluspunt is onmiskenbaar de enorme afwisseling. Je zult nooit lang achter elkaar hetzelfde doen, omdat je voor je het weet alweer met een ander personage in een hele andere omgeving speelt. Sly is mede daardoor een platformer met ongekend veel vaart, maar ook het gebrek aan uitdaging zorgt ervoor dat je je vlot door de game heen worstelt. Door het gebrek aan uitdaging lijkt Sly zich iets meer te richten op een jonge doelgroep, maar dat betekent niet dat je je als oudere gamer niet met deze game kunt vermaken.

• Elke episode voelt anders aan
  • Veel afwisseling door verschillende personages
  • Cross-buy