1. Sly Cooper: Thieves in Time Review

Sly Cooper: Thieves in Time Review

Met de nieuwe ontwikkelaar Sanzaru aan het roer keert meesterdief Sly terug in Sly Cooper: Thieves in Time. Maar een nieuwe en bovendien onervaren ontwikkelaar betekent niet dat er ook maar iets wordt ingeboet aan kwaliteit, zoveel is al snel duidelijk.

Thieves in Time

Zoals de titel al enigszins weggeeft, reizen Sly en zijn dievenbende dit keer dwars door de tijd. DeThievius Raccoonus, hét handboek voor meesterdieven, dreigt namelijk te verdwijnen doordat iets of iemand het tijd-ruimte continuüm zit te verstoren. Sly herenigt zichzelf met Bentley de schildpad en Murray het nijlpaard en springt in een bus die misschien minder glamoureus is dan een Deloréan, maar net zo goed kan tijdreizen. En dat is nodig ook, want om de Thievius Raccoonus te redden, bezoeken Sly en co. onder andere het oude Japan, het Wilde Westen en de prehistorie.

Cross-Buy

Koop je Sly Cooper: Thieves in Time voor de PlayStation 3, dan krijg er voor nop de Vita-versie bij. Wel relaxt, want zo kun je thuis op het grote scherm spelen, maar ook in de trein of op vakantie. Saves zijn gewoon naar de cloud te uploaden, óók als je geen PlayStation Plus hebt. Zo kun je altijd verdergaan waar je gebleven was.

Het leuke is dat iedere episode aanvoelt als een eigen game. Er is wel een samenhangend plot natuurlijk, maar doordat iedere tijdsperiode qua omgeving zo anders aandoet, we telkens te maken hebben met een nieuwe slechterik en er ook verschillende speelbare personages zijn, is het keer op keer weer alsof we een hele nieuwe mini-Sly voorgeschoteld krijgen. Deze opzet is één van de redenen waarom Sly Cooper: Thieves in Time zo heerlijk afwisselend is, maar niet dé reden.

Sly en de gang

Dat zijn de verschillende personages. Uiteraard is de hoofdrol voor Sly, maar ook Bentley, Murray en diverse andere personages die je zelf maar gaat ontdekken, staan veelvuldig in de spotlight. Sanzaru is er goed in geslaagd om de personages stuk voor stuk uniek te maken. Sly is bijvoorbeeld meester in het sluipen en draait zijn hand er niet voor om om over daken te sluipen, in regenbuizen te klimmen of door ventilatieschachten te kruipen. De invalide Bentley is met zijn rolstoel minder mobiel, maar maakt dit goed met technische snufjes. Zo stuurt de schildpad vaak een radiografisch bestuurbaar wagentje het veld in, of wordt zijn hulp ingeroepen als er een computer moet worden gehackt. Dit gebeurt doormiddel van minigames, zoals een heuse twin-stick shooter en een sidescrolling shooter. Deze minigames zijn ware hoogtepuntjes en het is dan ook niet zonder reden dat deze inmiddels ook als losstaande game in de PlayStation Store verkrijgbaar zijn. Zo heeft ieder personage wel zijn (of haar!) unieke mogelijkheden en dan kan Sly ook nog eens gebruik maken van verschillende kostuums die ook ieder weer anders spelen, alsof er nog niet genoeg afwisseling in de game zat.

Doordat de vele personages zo uiteenlopend zijn, zit er ontzettend veel vaart in Sly Cooper: Thieves in Time. Het ene moment verken je de omgeving nog met Sly, vervolgens hack je met Bentley een computernetwerk en even later storm je naar binnen met Murray, wiens voornaamste mogelijkheid brute kracht is. Vooral de verhalende missies waarin de verschillende personages hun krachten bundelen en je vanuit verschillende perspectieven naar één doel toewerkt, zitten ingenieus in elkaar en zijn ontzettend tof om te spelen.

Weinig uitdaging

Helaas is uitdaging ver te zoeken en dat is het voornaamste minpunt van de game. Het is gewoon te makkelijk. Puzzels spreken redelijk voor zich en weten nauwelijks uit te dagen en vijanden zijn wel heel makkelijk te verslaan. Ga je toch een keertje af, dan word je nooit ver terug = geplaatst. Vervelend is dan wel dat de laadtijden in de game wat aan de lange kant zijn.

Uit de lage moeilijkheidsgraad blijkt wel dat Sly Cooper iets meer op jongere spelers is gericht dan andere platformhelden van de PlayStation, zoals Ratchet & Clank. Met antropomorfe dieren in de hoofdrol spreekt de game sowieso al een wat jongere doelgroep aan, maar door een gebrek aan volwassen humor en uitdaging (zoals in Ratchet & Clank immers wel aanwezig is) wordt de oudere doelgroep een beetje vergeten. Dat betekent niet dat je geen plezier aan Sly Cooper: Thieves in Time beleeft, zolang je maar niet teveel uitdaging verwacht. De snelheid, afwisseling en respectabele lengte maken van Sly alsnog een game waarmee ontwikkelaar Sanzaru een hoop tijd van ons heeft gestolen.

Conclusie en beoordeling

7,5
Sly Cooper: Thieves in Time's grootste pluspunt is onmiskenbaar de enorme afwisseling. Je zult nooit lang achter elkaar hetzelfde doen, omdat je voor je het weet alweer met een ander personage in een hele andere omgeving speelt. Sly is mede daardoor een platformer met ongekend veel vaart, maar ook het gebrek aan uitdaging zorgt ervoor dat je je vlot door de game heen worstelt. Door het gebrek aan uitdaging lijkt Sly zich iets meer te richten op een jonge doelgroep, maar dat betekent niet dat je je als oudere gamer niet met deze game kunt vermaken.
  • Cross-buy
  • Veel afwisseling door verschillende personages
  • Elke episode voelt anders aan
  • Lange laadtijden
  • Weinig uitdaging

Dit artikel delen

Over de auteur

Reacties

  • Had toch voor deze game minimaal een 8.5 gehoopt/verwacht.

  • Ja, want een 7,5 is echt verschrikkelijk slecht !

  • Daar gaat het toch helemaal niet om Alibombali

  • Hij zegt toch ook niet dat het slecht is.

  • Is het trouwens nieuw dat ze tegenwoordig in elke recensie op Insidegamer al in de eerste alinea verklappen welke kant de recensie op gaat? (goed/slecht)



  • Furyan NL, waarom vind je dat een probleem?



    Het is inderdaad leuk als het spannend blijft, maar het mag best in de eerste alinea al blijken dat de game goed is. De spanning moet hem naar mijn idee meer zitten in de content die de game biedt, en hoe je daar over wordt geïnformeerd naarmate je doorleest.
    Ik vind dat de mate van enthousiasme (van de schrijver) door heel de recensie verspreid mag zijn.

  • Jammer dat Sly deze kant (makkelijk) op moet gaan.

  • Je zou haast denken dat het een ninty game is.

  • :')

  • Jammer dat het makkelijk is. Had eigenlijk een hoger cijfer verwacht van Sly en dat hij dus beter was :(

  • Haal ik wel een keer uit de budgetbak.

  • Mensen moeten stoppen met te zeggen dat een game een te laag cijfer krijgt of juist een te hoog. Waarom zou je aan de hand van 1 review kunnen zeggen of een game een terecht cijfer heeft gekregen!? Je moet juist een aantal reviews hebben van de game en daar dan het gemiddelde van nemen. Een review is een eigen mening en iedereen heeft een andere smaak. Daardoor kunnen cijfers soms verschillen. Zo moet je dus het gemiddelde van een aantal reviews gebruiken om hiermee te kijken of de game een goede score heeft. gekregen

  • De rest van de reviews geeft eerder lager
    Destructiod: 7 http://www.destructoid.com
    eview-sly…

    Polygon: 6 http://www.polygon.com/game/sly-coope…
    Eurogamer: 6 http://www.eurogamer.net/articles/201…

  • Beetje stemmingmakerij van je. Ik zie ook genoeg hogere cijfers hoor. Je zoekt gewoon de laagste uit, ik weet niet precies waarom. Maar wel een beetje triest.



    @Ridley: Overigens vind ik deze game niet makkelijker dan de oude Sly games.

  • Rw1 doet zijn uiterste best om alles wat niet Nintendo is zsm in de grond te stampen. Hij is lief, laat hem maar..

  • er zijn inderdaad ook een hoop hogere cijfers te vinden.
    gametrailers: 8

  • er zijn inderdaad ook een hoop hogere cijfers te vinden
    gametrailers : 8

  • er zijn inderdaad ook een hoop hogere reviews te vinden.
    ign:8
    gametrailers: 8
    gamespot: 7,5

  • Kan me de eerste Sly nog herinneren, die was toch behoorlijk lastig, een enorme uitdaging. Maar daar doen we tegenwoordig niet meer aan lijkt het…

  • Ik vond Sly 2 over het algemeen genomen lastiger dan Sly 1.
    Maar ben met je eens dat het jammer is dat de uitdaging er nu een beetje uit is. In de HD-collectie van Sly 1-3 merkte ik al dat vijanden minder klappen nodig hadden om dood te gaan dan in de originelen, en die lijn hebben ze in Thieves in Time doorgezet.



    Ook opvallend dat ze Sly geen volwassenenhumor vinden bevatten. Hoewel Ratchet & Clank dit in hogere mate heeft, kan ik me uit Sly 3 nog de passage herinneren dat Bentley Boefsmoel (Mugshot) beledigt door te zeggen: "Jouw moeder kreeg nog meer mannelijk bezoek dan een gemiddeld urinoir!" Als kind heb je dit niet door, maar toen ik het laatst weer eens speelde moest ik toch wel heel hard lachen :lol: Zou jammer zijn als ze dit soort humor uit Thieves in Time hebben gehaald.



    Maar alsnog, dit nieuwe deel is gewoon steengoed. Het is op en top Sly, voor zover ik gezien/gespeeld heb voelt het gewoon heel vertrouwd aan. Voor mij persoonlijk is dit nu al GotY. Ik kan niet wachten om een PS3 te kopen met dit spel erbij!

Plaats reactie

Wanneer je een reactie plaatst ga je akoord
met onze voorwaarden voor reacties.

Log in om te reageren

Op deze website gebruiken we cookies om content en advertenties te personaliseren, om functies voor social media te bieden en om ons websiteverkeer te analyseren. Ook delen we informatie over uw gebruik van onze site met onze partners voor social media, adverteren en analyse. Deze partners kunnen deze gegevens combineren met andere informatie die u aan ze heeft verstrekt of die ze hebben verzameld op basis van uw gebruik van hun services. Meer informatie.

Akkoord