Terraria Review

Recensie | -

Werelden in videogames zijn er om gesloopt te worden. Het liefst met zoveel mogelijk explosies, geweld, bloedvergieten en gevoel voor avontuur. Maar je eigen rotzooi opruimen of simpelweg bouwen is veel minder vaak aan de orde van de dag. Games zoals Minecraft en SimCity zorgen in dat opzicht voor een verfrissende wind, maar alleen maar bouwen is eigenlijk ook maar saai. Snakken naar avontuur zit in het bloed van iedere gamer en dat weet Terraria maar al te goed.

Minecraft meets actie

Naast een soort 2D-variant op Minecraft is Terrarria namelijk ook een game waarin je naar hartenlust kunt avonturieren. In de willekeurig samengestelde werelden graaf, mijn en hak je je een weg door lagen gesteentes en bouw je huisjes, meubels en allerlei prullen voor jezelf, NPC’s en andere spelers. Met de grondstoffen die je verzamelt maak je weer nieuwe voorwerpen zoals wapens, pantsers en diverse speciale items.

Dat laatste heb je vooral nodig voor wanneer je de diepte in gaat. Geen enkele wereld mag dan precies hetzelfde in elkaar steken in Terrarria, er is altijd wel een opening te vinden naar de onderwereld van de game. Niet alleen de meest waardevolle spullen zijn hier te vinden, maar ook de gevaarlijkste monsters. Alleen met de beste uitrusting kom je ergens in dit gevaarlijke grottenstelsel.

In dit opzicht lijkt Terraria aardig wat op een soort Metroidvania. Doordat je betere items verkrijgt zijn de vele monsters zoals zombies, vliegende oogballen en vleermuizen makkelijker te verslaan en met een betere uitrusting daal je ook sneller en pijnlozer af in de grotten.

Doel

Het fijne van Terraria is dan ook dat je een doel hebt: de ondergrondse gangenstelsels verkennen en zoveel mogelijk mooie spullen weer mee naar boven nemen. Vooral wanneer je met wat meer mensen de diepte in gaat voelt het echt als een avontuur met om iedere hoek weer een andere verrassing.

Dat de console-versie van Terraria te spelen is in splitscreen is daarom een geweldige toevoeging. Op een wat kleine HDTV zijn alle menuutjes niet bepaald lekker te lezen, maar heb je een beetje een fatsoenlijke TV dan is overleggen, plannen en afdalen met wat andere spelers ineens een stuk makkelijker en leuker.

Samenwerken

Samenwerken is ook de sleutel in het ontrafelen van alle geheim die Terraria te bieden heeft. De game mag dan wel een korte tutorial hebben over hoe je graaft en hoe je een huis en nog wat andere dingen bouwt, maar wat je nou echt precies moet doen in Terraria wordt compleet in het duister gelaten. De eerste tien uur van de game vraag je je geregeld af waar je nu precies naartoe werkt om enig voortgang te boeken. Er zijn honderden dingen om te maken en zelfs de kleinste wereld is behoorlijk groot, maar de game geeft je hierin nauwelijks richting. Dat je in die beginfase afhaakt is daarom niet compleet onbegrijpelijk.

Gelukkig zijn al duizenden spelers op de PC je voorgegaan die tegen exact hetzelfde probleem zijn aangelopen in de game. Het internet staat vol met met guides, tips en adviezen voor wie zonder verder doel dreigt te verdwalen in de wereld van Terraria. Het is stom dat de game zelf zo weinig uitlegt over wat je echt moet doen, maar er is genoeg naslagwerk om Terraria uiteindelijk te doorgronden.

Veel te beleven

Heb je Terraria eenmaal onder de knie dan valt er enorm veel te beleven. Dit is echt zo’n game waar je als fanatiekeling zonder problemen honderden uren in steekt. Terraria kent dan niet het meest diepe gevechtsysteem of uitgebreide RPG-elementen, maar er is zoveel te zien en te doen dat het bij vlagen soms moeilijk is om de game neer te leggen.

Dat is best knap voor een game die er nou niet bepaald strak uitziet of vlotjes loopt. Zelfs als er maar twee spelers tegelijkertijd spelen zijn er haperingen en is het scherm niet altijd even prettig te lezen. De vele menu’s navigeren is op de consoles trouwens ook niet altijd even handig. Er is duidelijk tijd en moeite in gestoken om het allemaal bruikbaar te maken, maar als ik heel eerlijk ben werken kleine vakjes, opties en tabbladen gewoon prettiger met een muis en een toetsenbord. Dat de menu’s een beetje overgevoelig zijn, waardoor je soms de verkeerde dingen selecteert, helpt ook niet bepaald.

Andere delen van de game werken duidelijk beter met een controller. Graven en bouwen zijn met een klik van de rechterstick bijvoorbeeld goed te doen en ook het gebruik van de D-pad als een soort sneltoets werkt precies zoals je zou willen. Het maakt van Terraria op consoles voor het merendeel een geslaagde port.

Terraria is gespeeld op de Xbox 360

Conclusie en beoordeling

Het oordeel van

Terraria is ook op consoles een game waarin je je compleet kunt verliezen. De overzetting naar de controller is grotendeels geslaagd en andere toevoegingen zoals een kaart en een (korte) tutorial maken de game beter speelbaar. De game gooit je echter nog steeds behoorlijk in het diepe waardoor je als nieuwe speler al snel moet uitwijken naar het internet om een beetje de goede weg op gezet te worden. Wie echter door die eerste, haast ondoordringbare. laag in Terraria weet te komen, wacht een behoorlijk diepe en uitgebreide wereld vol (zelfgemaakt) avontuur.

8
  • Nette overzetting
  • De wereld is je oester!
  • Spelen in splitscreen
  • Gooit je heel erg in het diepe
  • Technisch niet zo sterk
  • Navigatie menu’s met controller

Plaats een reactie