The Walking Dead: Survival Instinct Review

Het is geen dankbare klus om voor een uitgever zoals Activision in iets meer dan een half jaar tijd een game in elkaar te zetten die kan meeliften op het succes van de zombietelevisieserie The Walking Dead. Vooroordelen over licentiegames en de uitgever in kwestie zijn er genoeg endat er al een hele sterke game is met min of meer dezelfde naam wil ook niet bepaald helpen. Nee, het zit Survival Instinct allemaal niet mee.

Haast

Dat de uiteindelijke game een typisch onafgewerkt haastgevalletje is geworden laat zich raden. Survival Instinct laat je het verhaal van ieders favoriete redneck Daryl Dixon volgen voordat hij zich aansluit bij de groep van Shane (en later Rick) in Atlanta. Verwacht in deze game alleen niet veel meer te weten te komen over Daryl en zijn broer Merle want een doorlopend verhaal is zo goed als afwezig.

Het gebrek aan een verhaal zou op zich niet zo’n groot probleem zijn als de rest van de game goed in elkaar stak, maar ook dat is niet het geval. Survival Instinct oogt niet alleen als een budgetgame, hij speelt vooral ook zo. In eentonige omgevingen kruip, sluip en moord je je een weg door hordes zombies in verlaten overblijfselen van het Amerikaanse zuiden.

Uit het zicht blijven van de zombies is meestal de verstandigste optie omdat de ondoden je nog weleens willen overmeesteren in groepen. Vuur je wapens af dan trek je ook de aandacht van de wezens in de buurt dus is stilletjes kelen doorsnijden of halverwege de game vooral gebruikmaken van Daryl’s karakteristieke kruisboog het beste plan van aanpak.

Het idee dat je gevechten met zombies zoveel mogelijk moet vermijden is niet eens zo slecht bedacht. De uitwerking is alleen een stuk minder. Inschatten wanneer je wel en wanneer je niet gezien wordt door een Walker is bijvoorbeeld heel lastig in te schatten. De ene keer loop je zo langs ze, de andere keer zien ze je van honderden meters ver al aankomen. Er is geen enkele logica in te herkennen.

Word je door een enkele zombie gespot dan is deze niet snel en stilletjes uit te schakelen. Ben je eenmaal gezien dan moet je ze met vier trage steken van je mes in het gezicht prikken terwijl de zombie je hersendood aanstaart. Echt leuk is het niet.

Onzichtbare muren

Wanneer je eenmaal de kruisboog, die Daryl ook veel gebruikt in de serie, in je bezit hebt, is de game iets beter te spelen. Walkers zijn van een iets grotere afstand te doden met als bijkomend voordeel dat de pijlen geruisloos en opnieuw te gebruiken zijn. Het maakt de momenten dat je wel gespot wordt door een groep walkers er alleen niet beter op. Ben je omsingeld dan start er een quick-time event waarin een walker je vastgrijpt en je hem of haar met wat gepriegel in het hoofd moet steken. Word je aangevallen door een groep van tien zombies dan moet je diezelfde actie ook tien keer achter elkaar herhalen terwijl de andere ondoden netjes op hun beurt wachten om jou vast te grijpen.

The Walking Dead en The Walking Dead

Om wat misverstanden te voorkomen: De televisieserie van The Walking Dead is gebaseerd op de comic van Kirkman, maar volgt een iets andere verhaallijn en kent een aantal andere personages. The Walking Dead-game van Telltale speelt zich echter weer af in de wereld van de comic en deze nieuwste game, Survival Instinct heeft daar weer niets mee te maken door je als een personage uit de serie te laten spelen die niet in de comic zit. Volg je het nog?

Stilletjes om het gevaar heen lopen word je vervolgens op allerlei manieren ontmoedigt. Vaak is er geen omweg, word je van heel ver al gezien door een strompelend lijk of worden alternatieve routes geblokkeerd door onzichtbare muren. Toen ik door vijftien zombies op de hielen gezeten een dak op was gevlucht, kon ik niet van het dak op een naast het gebouw geparkeerde bus springen, maar wel direct van het dak op de stoep om vervolgens behoorlijk wat gezondheid te verliezen.

De wereld waarin deze hersendodende actie allemaal plaatsvindt oogt vooral levenloos en eentonig. Je wordt aangespoord om voorwerpen zoals, wapens, ammunitie, brandstof en energydrinks om je gezondheid aan te vullen te verzamelen, maar rondspeuren naar spullen benadrukt alleen maar hoe leeg en lelijk de wereld is. Geen seconde geloof je dat iemand ook maar in al die verlaten locaties heeft geleefd.

Staat niet op de kaart

Het is niet alleen de wereld die verschrikkelijk onafgewerkt aanvoelt. Tijdens het spelen pik je namelijk ook andere overlevenden op die je, afhankelijk van de ruimte in je voertuig, mee kan nemen en op missies kan sturen om bijvoorbeeld brandstof of voedsel te vinden. Dat er geen enkele moeite wordt gedaan om deze personages uit te werken en dat ze makkelijk vervangbaar zijn zorgt ervoor dat ze nauwelijks meer zijn dan pionnen in jouw tocht om te overleven. Echt noodzakelijk om ze er op uit te sturen is het zelfs niet want zelf haal je meer dan genoeg voorwerpen binnen.

Net zoals het idee dat je andere overlevende oppikt is het zelf kiezen van je route op papier een gaaf concept. Om de zoveel missies bepaal je zelf welke locatie daarna bezoekt. Onderweg naar zo’n volgende missie kan je voertuig (die je overigens niet echt bestuurt, maar als een rode streep over de kaart ziet gaan) echter stuk gaan waardoor je genoodzaakt bent om langs de weg naar onderdelen te zoeken. Deze kleinere locaties worden schaamteloos hergebruikt. Zo kan het voor komen dat je tijdens een enkel ritje drie keer moet stoppen om dezelfde parkeerplaats te doorzoeken waar de spullen die je zoekt dan net weer op een andere plek liggen. Tergend.

Deze game is getest op de Xbox 360.

Als het gaat om deze Walking Dead-game kun je maar beter je instinct volgen. Survival Instict is een typisch geval van een gehaaste en onafgewerkte game. Dat er in dit wandelende lijk wat goede ideeën schuilen is geen reden om de hersendodende gameplay te doorstaan. The Walking Dead: Survival Instinct had beter niet uit de dood kunnen opstaan.

4
  • Daryl’s Kruisboog
  • Aantal goede ideeën...