1. Need for Speed: Most Wanted Wii U Review

Need for Speed: Most Wanted Wii U Review

Afgelopen najaar wist Need for Speed: Most Wanted met een gewaagde opzet indruk te maken op vrijwel alle platformen. Nu mogen ook Wii U-bezitters aan de slag met Criterion's racegame. Behalve een 'U' aan de titel heeft de Britse ontwikkelaar ook onder andere functionaliteiten voor de GamePad toegevoegd, waardoor dit de beste versie moet zijn. Gordel om, tijd om (opnieuw) de Most Wanted van raceparadijs Fairhaven te worden!

Need for Speed meets Burnout

Dat Need for Speed: Most Wanted een topgame is, hebben we vorig jaar al uitgebreid behandeld in de recensie. Voor de volledigheid toch nog even Most Wanted in een notendop: Criterion heeft het beste van Need for Speed en Burnout samengevoegd tot één grote open wereld-racer waarin roekeloos rijden en de politie voorblijven minstens even belangrijk zijn als als eerste over de streep gaan. Progressie wordt echter niet op een conventionele manier geboekt. Door de hele stad staan auto's verstopt waarvoor telkens vijf races beschikbaar zijn. Heb je alle vijf de races gehaald, dan is het tijd om de volgende auto te zoeken en eens in de zoveel tijd kun je een volgende Most Wanted-tegenstander verslaan, om zo op te klimmen in de hiërarchie der straatracers. Hierdoor werd winnen minder belangrijk en lag de nadruk meer op het verkennen van Fairhaven. 'Werd' en 'lag' inderdaad, want in Most Wanted U is dat systeem op de schop gegaan.

Most Wanted U

Blijkbaar vond Criterion ook dat de nadruk in een Need for Speed toch meer op het winnen van races moet liggen. Voor het gemak zijn in Most Wanted U vanaf het begin al bijna alle wagens vrijgespeeld. Van een simpele Ford Focus, tot een Lamborghini Countach, zonder ook nog maar een kilometer gereden te hebben, kruip je gewoon achter het stuur van deze bolides. Alleen de wagens van de andere Most Wanted-racers, die je na verloop van tijd kunt verslaan, zijn dan nog niet beschikbaar. Leuk dat er dan nog een Shelby Cobra is vrij te spelen, maar daar heeft niemand nog oog voor als onbetaalbare droomwagens als de McLaren F1 en Bugatti Veyron al meteen tot je beschikking staan.

Waar is de DLC?

Need for Speed: Most Wanted U bevat standaard het Ultimate Speed-pakket. Voor deze vijf extra auto's, twintig extra uitdagingen en 70 nieuwe mijlpalen betaal je op de andere consoles ongeveer een tientje. Zo is Most Wanted U ook nog eens de uitgebreidste versie van de game, maar gek genoeg is alle andere downloadbare content, waaronder het uitgebreide Terminal Velocity-pakket, nog niet in de eShop te vinden.

Aanvankelijk ontstaat daardoor een beetje een vreemde situatie. Als een kind in de snoepwinkel (of als volwassene bij Kroymans) scroll je door het menu en hop je tussen de Porsches, Lamborghini's en Maserati’s alsof het niets is. De stad verkennen is niet meer nodig, je hoeft immers geen auto's meer te vinden. Races zijn bovendien nu direct te starten vanuit je EasyDrive-menu, dus ook naar de startlijn rijden is niet langer nodig. Races voltooien lijkt aan de andere kant ook geen noodzaak meer, je hebt immers toch al bijna alle auto's al. Schiet Criterion zich met dit nieuwe systeem in de voet?

Het doel in de game is echter niet het vrijspelen van alle auto’s, maar de Most Wanted racer van Fairhaven worden. Daarom is het, nadat je in alle auto’s waar je als jongetje (of autoliefhebbend meisje, die zijn er natuurlijk ook!) enkel van kon dromen een proefritje hebt gemaakt, toch tijd om de Most Wanted-ranglijsten te bestormen. De voornaamste manier om dit te doen, is toch door races te winnen. En dan blijkt dit nieuwe systeem op de Wii U juist een zege. Je kiest rustig een auto die jij tof vindt, voltooit daarmee zoveel mogelijk races en pas wanneer jij daar zin in hebt, schakel je over naar een andere auto. Eindeloos door de stad racen is niet meer nodig, met één druk op de knop duik je zo in de volgende race. En voor wie wél wil verkennen, staat de stad Fairhaven nog steeds klaar. Hierin zijn talloze Jackpoints (de punten waar je voorheen nieuwe auto's kon vinden) te vinden, flitspalen om zo snel mogelijk langs te razen en billboards om doorheen te smashen en voor elke actie krijg je ook weer XP, die meetelt voor je Most Wanted-ranking. De 'U' in Most Wanted U slaat (mogelijk onbedoeld) niet alleen op het platform Wii U, maar ook op 'you', jij als speler, die centraal staat en van Criterion alle vrijheid krijgt om op je eigen manier te genieten van Need for Speed.

Shotgun!

Een prominentere vernieuwing in Most Wanted U, is de introductie van de Co-Driver. We hebben hier te maken met misschien wel de eerste coöperatieve racegame, waarin één speler met een Pro Controller of Wiimote rijdt en een tweede speler met de GamePad ondersteuning kan geven. Zo kan de tweede speler op het scherm van de GamePad een kaart bekijken, wat garant staat voor getrouwde stelletjes-scenario's. Maar behalve ruzie maken of je bij die afslag nu linksaf of rechtsaf had moeten afslaan, is het kaartlezen ook erg functioneel. Shortcuts of plekken waar je uit het zicht van de politie bent, zijn op de grotere kaart immers een stuk eenvoudiger te vinden dan op de kleine map in de HUD.

De bijrijder kan ook de dag/nacht-cyclus aanpassen of de politie hinderen, maar nuttiger is het bedienen van EasyDrive. EasyDrive maakt het mogelijk om tijdens het rijden je auto aan te passen of een nieuwe bestemming te kiezen, maar net als telefoneren achter het stuur zorgde ook EasyDrive nog weleens voor onnodige ongelukken. Nu kun je dit overlaten aan je bijrijder. Waarom je bijrijder ook kan sturen, gas geven en remmen, is ons een raadsel. Levensgevaarlijk als iemand onverwachts ineens een ruk aan je virtuele stuur geeft. De game is overigens ook in zijn geheel te spelen op het scherm van de GamePad. Dus als niemand van je vrienden Shotgun wil zijn, is op die manier alsnog een onvervalste Wii U-ervaring te beleven.

8,5
Omdat je vanaf het begin af aan al bijna alle bolides tot je beschikking hebt, is Most Wanted U in het begin een tikkeltje overdonderend en weet je nauwelijks waar je moet beginnen. Bovendien wordt het verkennen van de open wereld door de nieuwe opzet erg naar de achtergrond geschoven. Toch blijkt al snel dat dit de een betere spelopzet is, die je als speler veel meer vrijheid geeft. Dankzij de bijrijderfuncties is Fairhaven nu ook met een vriend te veroveren, maar deze functies zijn nog net even te experimenteel om van Most Wanted U echt een geslaagde co-op racegame te maken. Dat staat echter niet in de weg dat Most Wanted U de beste versie is van een al verdraaid goede racegame.
  • Meest uitgebreide versie van de game
  • Races extra spannend door wilde politieachtervolgingen
  • Biedt volledige vrijheid