Sleeping Dogs: Year of the Snake Review

Meer Sleeping Dogs lijkt altijd goed. Dat zal de meerderheid die Sleeping Dogs vorig najaar gespeeld heeft met me eens zijn. Toch bleek met de Nightmare in North Point-DLC dat dit absoluut niet het geval hoeft te zijn. Nightmare in North Point is een plichtmatige uitbreiding, die met weinig liefde bereid lijkt. Ontwikkelaar United Front Games doet een tweede poging, ditmaal met politiemissies in de Year of the Snake-DLC.

Het verhaal van de uitbreiding is simpel, zelfs iets té simpel. Met het Jaar van de Slang in aantocht is er een terroristische organisatie, de Cult of the Snake, die het einde van de wereld propagandeert. Om niet geheel duidelijke redenen vinden zij het toch nodig om het nieuwjaarsvuurwerk voor te zijn door verspreid door heel Hong Kong bommen te laten exploderen. Aan agent Wei Shen de taak om niet alleen de bommen, maar ook de organisatie met aan het hoofd Master Chu, te ontmantelen.

Technisch gezien is deze DLC op verhalend vlak een voortzetting van het verhaal dat we in Sleeping Dogs hebben doorlopen. Toch weet Year of the Snake nergens eenzelfde impact te bewerkstelligen. Met een speelduur van een uur of twee – en maximaal een uurtje aan zijmissies – is er simpelweg niet genoeg tijd om in een grote open wereld een dergelijk verhaal weg te zetten dat zich op cinematische wijze onthult. Gelukkig doet dit slechts deels en niet volledig afbreuk aan de ervaring.

De ontwikkelaar heeft namelijk goed begrepen dat wij Sleeping Dogs-fans niet wéér zitten te wachten op twee uur aan hand-to-hand combat. Tuurlijk, dit is een van de sterkste punten van de originele game, maar een beetje variatie mag ook wel en dat snapt United Front. Achtervolgingen, vuurgevechten, onverwachtse wendingen in missies; alle gameplay-elementen van Sleeping Dogs zijn in één grote blender gegooid en komen er uit als een oerdegelijke cocktail. Het ene moment luister je gesprekken af in een nachtclub, om vervolgens weg te rennen van een niet al te snuggere cult-volger die onbedoeld de bom die hij bij zich draagt, doet ontploffen. De missies zijn veelal kort èn krachtig; qua pacing zit het wel goed met Year of the Snake.

Wel zijn kleine, technische mankementen die Sleeping Dogs al plaagden, ook in deze Year of the Snake-uitbreiding nog aanwezig. Vooral in drukke omgevingen werkt het freerunnen niet optimaal en nog steeds is de kunstmatige intelligentie van je tegenstanders tijdens vuurgevechten weinig soeps. Het was misschien te veel verwacht om deze problemen opgelost te zien worden in relatief laag geprijsde DLC - 560 Microsoft Points of 7 euro – maar storend is het nog steeds.

Dat Year of the Snake een betere uitbreiding is dan Nightmare in North Point, moge duidelijk zijn. Toch wordt de DLC geplaagd door dezelfde mankementen als de originele game en de korte spelduur zorgt ervoor dat je nergens het idee hebt te worden meegesleept in het verhaal. Daarvoor moeten we helaas hopen op een (spiritueel) opvolger van Sleeping Dogs.

7-
  • Actie bevat genoeg variatie
  • Minder meeslepend door relatief korte lengte