ShootMania Storm Review

Perfectie is een reis zonder einde. Zodra je denkt dat iets perfect is, kan het waarschijnlijk beter. ShootMania Storm is zo’n reis naar perfectie. Vanaf het moment dat je deze game opstart, word je in een wereld gegooid waarin de beste score hoger kan, waar de snelste tijd sneller kan en je beter kan worden dan de beste speler. Dit trekt ook meteen een doelgroep aan die veel waarde hecht aan één woord: skill.

Mocht je nog nooit van ShootMania hebben gehoord, dan zou het kunnen dat de racegame TrackMania je iets bekender in de oren klinkt. Ontwikkelaar Nadeo heeft een talent voor skillgames waarbij de community de game nog lang in leven houdt. ShootMania Storm heeft helemaal niks met voertuigen te maken, maar is toch een racegame in een zekere zin. Vergeet bijna alles wat je weet over de standaard multiplayer shooters en voeg hier elementen als freerunnen en skillgames aan toe. Ram hier met je grootste stempel ‘eSports’ op en je hebt een redelijke omschrijving van deze game.

Futuristisch freerunnen

In de huid van een futuristische freerunner kun je de nodige trucjes uit je mouw schudden. Je kunt rennen, springen, sliden, gliden, wallrunnen en met een plasma lasso door de levels slingeren. Een aantal van deze skills is afhankelijk van een staminameter die, om deze moves uit te voeren, als energiereserve kan worden gezien. Het timen van deze bewegingen is van uitermate belang bij het bewegen door de levels. Is je stamina op, dan kun je zomaar dood gaan omdat je net die ene richel niet hebt gehaald. Hiernaast beschik je nog over een geweer dat een aantal verschillende aanvallen kent. Zodra je over bepaalde zones loopt verandert je geweer in een sniper, granaatlanceerder of een plasma kanon. De meest gebruikelijke is het plasma kanon die een viertal plasma kogels afvuurt. Ook hier komt het woord skill weer om de hoek kijken aangezien je kogels bij het afvuren niet meteen hun doelwit raken. Je moet inschatten waar je tegenstander gaat staan voordat je schiet. Net als je stamina meter, vullen je kogels over de tijd aan en kun je het eigenlijk niet gebruiken om een schot te missen. Daarnaast is het geweer ook nog gebruiken tijdens het rennen en springen. Wil je net wat hoger komen of stuur je net teveel naar de verkeerde kant dan kun je door te schieten net dat beetje bijsturen om op lastige plekken te komen.

De hoeveelheid mogelijkheden qua bewegen en schieten zijn enorm, maar het is gelukkig allemaal verpakt in een opvallend makkelijke besturing. Toch moet je jezelf een halve dag gunnen voordat je deze game onder de knie hebt. En om daadwerkelijk goed in dit spel te worden ben je echt een tijd zoet. Het is dan ook meteen het grootste struikelblok van deze game. Verwacht niet een spelletje te spelen waar je in twee uur goed in bent en de halve wereld aan kan. ShootMania kost tijd om beter in te worden en die tijd die moet je willen nemen.

Modi

De grote vraag is natuurlijk wat er, naast rondrennen en schieten, te doen is in deze game. Er zijn negen officiële modi en een tiental andere custom modi. Om het overzicht een beetje te bewaren bespreken we de meest gespeelde en meest toffe modi: in Royal spelen tot 32 mensen tegen elkaar en moeten een paal in het midden van de map zien te veroveren. Zodra deze is veroverd omringt een gigantische storm het level en wordt het “the last man standing”. Hoe meer mensen je doodt hoe meer punten je per kill krijgt en de truc is om niet opgeslokt te worden door de storm. Joust is een modus die mij heeft verrast. Eén tegen één in een relatief kleine map waarbij je alleen extra kogels krijgt door over keypoints in de map te lopen. Waanzinnig zenuwslopend en een zeer spannende modus waar je een toffe adrenaline rush van krijgt. Siege is een modus waarbij één team zoveel mogelijk checkpoints moet proberen te halen en het verdedigende team het aanvallende team moet proberen uit te schakelen. Het aanvallende team krijgt meer levens, maar respawnt niet, het verdedigende team is stukken zwakker, maar respawnt compleet zodra het aanvallende team een checkpoint heeft overgenomen. Bij Battle is het de bedoeling om drie vlaggen van het vijandelijke team over te nemen. De teams wisselen van rol zodra het verdedigende team vijftien seconden zijn vlaggen heeft beschermt. Snelheid, teamwork en het overzicht behouden, zijn de belangrijkste elementen om een nette overwinning te behalen. Om mijn persoonlijke favoriet toch maar op te noemen is TimeAttack niet te missen. Deze modi heeft het meest weg van TrackMania en is de enige modus waarbij mensen tegen elkaar racen. De bedoeling is om allerlei checkpoints te bereiken om zo snel en foutloos mogelijk, de finish te halen.

Waar je misschien zou denken dat meerdere gamemodes een pluspunt zouden zijn, valt dit eerder tegen dan mee. Het probleem zit hem voornamelijk in de onoverzichtelijkheid van de verschillende modi en hoe populair ze daadwerkelijk zijn. Sommige “grote” gamemodes worden nauwelijks gespeeld en dit zorgt voor een wat karige speelomgeving. Daarnaast zijn ze niet allemaal even goed uitgewerkt en is het ene level een stuk beter ontworpen dan de andere.

Gelukkig vult de community het aantal levels elke dag aan door middel van de leveleditor. Het merendeel is ontzettend goed ontworpen dankzij een strenge selectie die de meeste servers hanteren. De toegankelijkheid om een goed level te maken is wat minder goed uitgewerkt. De community van ShootMania is geweldig als je een getalenteerde level editor bent, maar iets minder als je net begint. Je zelfgemaakte level online krijgen is om die reden niet geheel toegankelijk. De enige manier om dit wel voor elkaar te krijgen is door de community te joinen en veel tijd in de game te stoppen. Je kan op deze manier je level naar de host van een server sturen. Deze wordt eerst getest, gerate en met een beetje mazzel in de levelroulatie verwerkt. Het is voornamelijk veel gedoe voor iets wat veel simpeler kan (kijk naar Trials Evolution bijvoorbeeld).

ShootMania Storm is een game die streeft naar perfectie, maar zelf nog wat belangrijke elementen heeft laten liggen. De gameplay werkt uitstekend, maar het leveldesign en de hoeveelheid levels weten soms wat roet in het eten te gooien. Zodra je hier voorbij kunt kijken heb je een ontzettend goede skillgame die je weken al niet maanden zoet kan houden. Voor iedereen is er een gamemode die hij of zij leuk vindt. Zoek je naar een multiplayer game waar ‘skill’ voorop staat dan is ShootMania Storm zeker iets voor jou.

8-
  • Besturing werkt opvallend goed
  • Easy to learn, hard to master